Søkemotoroptimalisering (SEO): 
Tips og omfattende guide 2024

Trenger du inspirasjon og tips til søkemotoroptimalisering? 

  • Finn ut hva du bør du tenke på med disse rådene
  • Finn en rekke praktiske tips til arbeidet med organisk synlighet i søkemotorer
  • Forstå hva som fungerer i 2024!
Søkemotoroptimalisering-komplett-guide
Oppdatert: 01/13/2024

Om du ser etter nyttige råd for å styrke nettsiden din og egen synlighet i Google, vil du finne mye nyttig i denne omfattende guiden.


Flere av tipsene hjalp meg til å rangere akkurat denne siden til topp 3 i Google i Norge, tillegg til en rekke andre søkeord med fagbloggen Intent SEO.

Fra en tom WordPress-side gikk veksten fra 0 til relevant synlighet for over 1000 søkeord tilknyttet SEO, de siste par årene fram til i dag. 

Sokemotoroptimalisering-hvordan-lykkes-med-dette

GRADVIS VEKST: Siden 2022 har Intent SEO vokst betraktelig i synlighet omkring tema søkemotoroptimalisering.

Et eksempel på en verdifull rangering i Google for søkeordet "SEO-konsulent".

Sokemotoroptimalisering-som-fungerer

Derfor vil jeg i denne guiden vise deg etter egne erfaringer bredden innenfor søkemotoroptimalisering, og hva som faktisk fungerer i dag.

Er du klar?

Høydepunkter

  • Bli kjent med flere sentrale tema innen søkemotoroptimalisering.
  • Finn en rekke praktiske tips til arbeidet med organisk synlighet i søkemotorer.
  • Forstå hva som fungerer i 2024.

Kapittel 1

Tips til søkemotoroptimalisering

Blant en rekke tips skal vi her se på ett spesifikt råd som kan hjelpe deg å lykkes med organisk synlighet framover.


Slik fagfeltet har utviklet seg det siste året er det fristende å begynne med tema kunstig intelligens og SEO. 

 Bruken av KI (kunstig intelligens) og maskinlæring øker. Trenden øker garantert i 2024. Dette kan bli året da dette blir en vanlig praksis heller enn et unntak.

sokemotoroptimalisering-paavirkes-mer-av-kunstig-intelligens

KI og søkemotoroptimalisering vil høre sammen.

Men hva bør du tenke på?  

 Er KI framtiden for SEO? Svaret er helt klart ja.

2023 er nok et vendepunkt på mange måter, der tempoet for alvor ble satt opp i bruken av hjelpemidler og tjenester for dette området.

Derfor er KI og maskinlæring høyt på agendaen for SEO framover.

For å finne ut mer om KI og hvordan du kan få nytte av dette, kan du ta noen grep:

  • Du kan investere i KI-verktøy og programvare for å forbedre arbeidet med søkemotoroptimalisering.
  • Dette kan hjelpe deg å lage innhold av høy kvalitet som er relevant for brukerne dine.
  • Derfor blir maskinlæring og kunstig intelligens mer og mer aktuelt også for synlighet i Google.

Dette tror flere aktører blir de viktigste faktorene for søkemotoroptimalisering framover.

Slik blir KI viktigere for SEO

Bruken av KI og maskinlæring vil øke også i 2024. Search Engine Journal spår at bruken av KI og maskinlæring utgjør det største skiftet de kommende årene.

Hvordan jobber SEO-byråer med KI og maskinlæring for SEO?

En økende bruk av KI og maskinlæring for søkemotoroptimalisering (SEO) innebærer alt fra analyse og tolking av data og bruksmønstre, produksjon av innhold og visuelle elementer, beregninger av trafikk og konkurrenter med mye mer.

kunstig-intelligens-blir-vanlige-verktoy-i-seo

Derfor:

Bruken av KI og maskinlæring spås å stå for det store skiftet innen SEO neste år. Dall-E 2 og Phyton seiler inn som verktøy som blir mer og mer vanlig.

Blant mange gode tips til søkemotoroptimalisering (SEO) er dette noe av det jeg tenker er det viktigste i tida framover.

Tipset blir derfor enkelt men viktig: ikke overse kunstig intelligens og verktøy som ChatGPT og lignende i arbeidet med egen synlighet. 

Hva med Google? Hva ser de på som viktig?

# Kapittel 2

Søkemotoroptimalisering i Google

Her skal vi se på den ene tingen du bør se mest på når det kommer til SEO i Google framover. Stikkordet er å rette blikket mot dine besøkende.


Konkurransen i Google øker hele tiden. Plassene for synlighet blir mindre. 

Det gjør jobben vanskeligere og krever mer.

Men hva kan du gjøre for å imøtekomme den økende kampen om oppmerksomheten?

Ta med det følgende tips:

Den ene tingen du bør fokusere på i 2024

For å sikre best mulig resultater med SEO det kommende året vil jeg anbefale å fokusere på det området som Google selv kontinuerlig ønsker å forbedre. Stikkordet her er hvordan Google i størst mulig grad kan servere søkeren de beste resultatene på raskest mulig vis.

Fordi de så at søkene utviklet seg og ble mer avanserte fra brukernes side, måtte de ta grep for å forbedre dette.

Algoritmen RankBrain ble utviklet som en konsekvens av denne erkjennelsen fra Googles side.

I dag forstår søkemotoren hva vi søker etter i stadig økende grad. Nøkkelen til dette ligger i begrepet «søkeintensjon».

Rundt 15% av alle søk i Google er nye: Dette tallet har vært stabilt i flere år, og søkemotoren jobber hele tiden med å forstå søk og søkeintensjon.

15-prosent-av-alle-sok-i-Google-er-nye-sok

Derfor blir søkeintensjon viktigere

Nøkkelen for Google til å forstå hva du og jeg søker etter er søkeintensjon.

Den viktige faktoren: Finn ut hva de du ønsker å nå med SEO ser etter.

  • Kunstig intelligens (AI på engelsk) spiller en viktig rolle i denne utviklingen.
  • Det er dette Google bygger sine nye algoritmer omkring.
  • For oss blir oppgaven å tilpasse det vi lager til disse rammebetingelsene.
sokeintensjon-blir-viktigere-i-google

Tipset her koker ned til følgende:

Når du skal finne riktig intensjon for søk bør du se på hva brukeren ønsker å oppnå. 

Ser de etter informasjon eller er vedkommende ute etter å kjøpe noe? Slik sett er søkeord fortsatt særs viktige, og søkeordsanalyser er sentrale i dette arbeidet.

Tips-til-Sokemotoroptimalisering-i-Google

Klarer du å tilpasse innhold og form etter dette har du kommet langt.
I undersøkelser for 2024 har byråer og SEO-miljøer svart på hva de vil fokusere mest på.

Intensjon for søk trekkes fram også her. 

Med andre ord er det noe vi virkelig bør ha blikket på framover!

# Kapittel 3

Søkemotoroptimalisering for bedrifter

Hvordan skal norske bedrifter lykkes bedre med synlighet i søkemotorene framover. La oss kikke på en faktor mange glemmer å gjøre skikkelig.


Hva bør norske bedrifter gjøre for å lykkes bedre med søkemotoroptimalisering (SEO) i egen markedsføring? 

Her kunne jeg tatt fram en rekke ting, for det er mye jobbe med. Foruten å anbefale en klokkeklar og tydelig strategi for søkemotoroptimalisering, er følgende et felt du bør merke deg.

Men jeg velger ett felt å fokusere på i denne artikkelen. On-page SEO.

On-Page SEO styrker synligheten din

Lag innhold som Google løfter fram ved å være grundig når det kommer til On-page SEO.

Disse grepene er noen av de viktigste:

Skap en unik tittel

Lag SEO-titler som er unike og som oppfyller søkeintensjon. Ta med det mest sentrale søkeordet og bruk inntil 60 tegn.
Med en slik oppbygging kan du motivere brukere til å besøke ditt nettsted.

En kort URL er best

Prøv å gjøre linkene så kort som mulig mens du fortsatt passer inn søkeordet ditt. I WordPress kan du endre standard permalink-struktur.
Gå til Innstillinger> Permalinks. Velg deretter «Postname» som permalink.

Bruk kun én H1 overskrift

Benytt deg av én unik H1-tittel. Bruk ord som «hvordan», «hvorfor», «hva» og «hvor». Dette hjelper leseren til å forstå hva innholdet ditt handler om.

Bruk tall som «topp 10», «5 beste» og lignende.

Fortsett med H2 overskrifter

Deretter bruker du H2 og H3-overskrifter. Godt strukturerte artikler med både H2- og H3-tagger og nedover gir større sannsynlighet for gode rangeringer.

Bruk lister og punkter

Bruk lister og kulepunkter i tekstene dine. Det gjør de lettere å scanne for dine besøkende, og det er bra for sidestrukturen. (Også for SEO).

Skap gode metabeskrivelser

Metatitler og metabeskrivelser er superrelevante når det gjelder rangering i Google. Dette handler vel så mye om å optimalisere CTR (Click Through Rate) på nettsiden din.

Et godt tips er å alltid inkludere søkeordet ditt i begynnelsen av tittelen.

Lag metabeskrivelsene i riktig størrelse

Googles retningslinjer for metabeskrivelser er 920 piksler (ca. 158 tegn) for stasjonære datamaskiner og 680 piksler (eller 120 tegn) for mobil.

Utnytt metabeskrivelsene dine best mulig!

Styr unna cannibalization

Å ha flere sider med like emner og søkeord skaper intern konkurranse som forvirrer både Google og dine besøkende.

Slå sammen, slett eller viderekoble sider som er optimalisert for samme søkeord.

Disse grepene vil kunne heve synligheten din betraktelig. 

I neste kapittel skal vi se på hvordan du kan følge en etisk linje innen SEO, noe som blir stadig viktigere i digital markedsføring.

Bli med videre!

# Kapittel 4

Slik gjør du etisk søkemotoroptimalisering 

Kravene til etisk opptreden øker stadig, så også i markedsføring på nett. Her får du en håndfull tips til hvordan du kan bevare det etiske i arbeidet ditt med SEO.


For å følge beste praksis innenfor etisk SEO, bør du vurdere følgende tiltak:

# Forstå søkemotorenes retningslinjer

Bli kjent med retningslinjene til de fremste søkemotorene, som Google, Bing og Yahoo. Sørg for at dine SEO-strategier og teknikker er i overensstemmelse med disse retningslinjene.

# Unngå "svart-hatt"-teknikker i egen søkemotoroptimalisering

Avstå fra å bruke svart-hatt SEO-teknikker som kan manipulere søkeresultatene. Dette inkluderer kjøp av lenker, bruk av skjult tekst eller spamming med søkeord.

# Skap kun kvalitetsinnhold

Skap verdifullt og relevant innhold som gir merverdi for de som besøker nettstedet ditt. Dette vil hjelpe deg med å oppnå høyere rangeringer på en etisk måte, da søkemotorer verdsetter kvalitet og relevans.

Vær åpen og ærlig i markedsføringen din og i egen SEO-praksis. Unngå å gi feilaktig informasjon eller bruke villedende taktikker.

# Vær tilgjengelig for dine besøkende

Sørg for at nettstedet ditt er tilgjengelig for alle, inkludert personer med nedsatt funksjonsevne. Dette inkluderer korrekt bruk av alternative tekstbeskrivelser for bilder, og utvikling av universelt utformet nettstedinnhold.

# Eksperimenter med strukturert data

Bruk strukturert data på en etisk måte for å gi mer informasjon til søkemotorer. Forsikre deg om at den strukturerte dataen er nøyaktig og relevant for innholdet.

# Respekter personvernregler på nett og sosiale medier

Følg retningslinjene for personvern og behandling av personopplysninger, spesielt når du samler inn data fra brukere gjennom nettsiden din.

Ta også ansvar for å håndtere misbruk og feilinformasjon på din egen nettside eller plattform. Vær oppmerksom på spredning av falske nyheter eller villedende innhold, både på nettsiden og i sosiale medier.

# Kontinuerlig overvåkning og tilpasning

SEO-landskapet endrer seg kontinuerlig. Hold deg oppdatert på nye retningslinjer og trender innenfor søkemotoroptimalisering, og tilpass dine strategier deretter for å opprettholde etisk praksis.

# Delta i etiske diskusjoner

Del din kunnskap og erfaring med etisk SEO med andre relevante fagpersoner innen bransjen og eiere av andre nettsider. Bidra til å fremme diskusjoner om etikk og beste praksis.

# Bruk etiske SEO-verktøy

Utforsk verktøy som kan hjelpe deg med å vurdere og forbedre etikken i din SEO-praksis. Slike SEO-verktøy kan bidra til å identifisere problemer og tilhørende løsninger.

Ved blant annet å benytte deg av disse tiltakene sikrer du at søkemotoroptimaliseringen din følger etiske retningslinjer, og samtidig oppnår gode resultater i søk på en rettferdig og ansvarlig måte.

# Kapittel 5

Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering? 

Vi står ved et veiskille i 2024. Hvordan skal vi jobbe med organisk synlighet fra nå og framover med det kraftige inntoget av hjelpemidler innen kunstig intelligens?


Det er fort gjort å tenke at arbeid med søkemotoroptimalisering blir supervanskelig framover.

Hvordan kan du lykkes når hjelpemidler som ChatGPT og lignende verktøy hoster opp tekster og innhold til nettstedet på minutter? 

Jobben blir sannelig ikke enklere.

Men fortvil ikke.

Her skal jeg gi deg et godt råd for å lykkes.

Hvordan-jobbe-med-E-E-A-T_SEO

Fra «hva» til «hvorfor» og «hvordan»

Med tilgangen til KI-verktøy det siste året, har konkurransen om tekstproduksjon og deler av SEO blitt snudd på hodet.

Det er enklere enn noen gang å skape tekster og innhold.

Slik blir konkurransen også hardere når det kommer til rangeringer i søkemotorene og synlighet i sosiale medier.

Men Google har sine grep for å skille ut dette.

Begrepet E-E-A-T, omfatter Erfaring, Ekspertise, Autoritet og Troverdighet. Dett utgjør i økende grad en betydelig rolle i Googles retningslinjer for å evaluere kvalitet på innhold som skapes og publiseres.

Selv om E-E-A-T i seg selv ikke fungerer som en direkte faktor i Googles søkealgoritme for rangering, spiller det likevel en sentral rolle i hvordan Google bedømmer ekspertisen og påliteligheten til du og jeg som skaper innhold.

Den seneste oppdateringen av disse retningslinjene inkluderte bokstaven "E" for "erfaring", og dette understreker viktigheten av å ha førstehåndsopplevelser eller livserfaring som er relatert til det emnet en nettside behandler.

E-E-A-Ts betydning skyldes primært at det gjenspeiler Googles forpliktelse til å tilby brukerne innhold av høy kvalitet som også er pålitelig. Google forstår at når folk tar viktige beslutninger, som for eksempel kjøp av produkter eller bruk av tjenester, foretrekker de ofte informasjon fra kilder som har praktisk erfaring på området.

Derfor blir innholdsprodusenter og tekstforfattere som kan demonstrere personlige erfaringer med sitt fagfelt, belønnet ved at deres nettsider blir bedre rangert i søkeresultatene.

Tips-til-Sokemotoroptimalisering-Hva-er-E-E-A-T

På det øverste trinnet av E-E-A-T-skalaen finner vi "Meget høy E-E-A-T"

Dette er den høyeste graden av ekspertise, autoritet og pålitelighet som innholdsprodusenten kan oppnå for spesifikke emner. Dette prestisjenivået kan kun nås av de som er unikt autoritative og betrodde kilder innenfor sitt fagfelt.

Det krever en solid mengde erfaring eller ekspertise. 

For å kunne bli anerkjent som en av de mest pålitelige kildene på internett innenfor ditt valgte fagområde, må dette være på plass.

Innføringen av "erfaring" som en vesentlig komponent i E-E-A-T gir opphav til utfordringer når det gjelder KI-generert innhold.

Siden kunnskapen fra kunstig intelligens ikke er basert på personlige opplevelser, kan visse typer innhold ikke oppfylle de strenge kvalitetskravene Google har lagt til rette for.

Det er her erfaring og innhold som fokuserer mer på "hvorfor" og "hvordan" kommer inn.

Gjør dette for å lykkes med innholdet ditt

Her er noen grep du kan ta for å styrke innholdet ditt.

Med verktøy som ChatGPT har det blitt mye enklere å produsere innhold som forklarer hva ting handler om. Derfor bør du rette fokuset en annen retning.

KI-verktøyene evner ikke i like stor grad å beskrive "hvorfor" og "hvordan". De har ikke den erfaringen du og jeg har.

Og dette tror jeg blir viktigere framover innen SEO. Av egen erfaring er dette viktigere enn noen gang.

Dette er E-E-A-T i praksis.

Fra "hva er" til "hvordan".

Eksempler på bruken av E-E-A-T

Derfor skal du tenke i mye større grad på hvilket "hvordan"-innhold du kan lage. Dette vil også gjøre innholdet ditt mer verdifullt, og mye mer unikt enn mye av det generiske innholdet som KI-verktøyene kan klare.

Jobber du i en spesifikk bransje, er det mer verdifullt å skape innhold som hjelper besøkende du har på nettsiden din å løse et problem, eller finne inspirasjon.

Slik kan du skille deg ut i mengden og skape innhold som oppnår synlighet i organiske søkeresultater.

# Kapittel 6

Hjelp til søkemotoroptimalisering? 

For å få deg godt i gang finner du her noen grunnleggende tips for hvordan du kan lykkes med dette. Og du, bare ta kontakt om du trenger hjelp med dette!


# Minisjekkliste for søkemotoroptimalisering (SEO).

Det er ingen forskjell i år heller; det er mye å tenke på når det kommer til søkemotoroptimalisering.

Her er 4 råd du kan ta med for en best mulig jobb med faget framover. 

1. Husk hensikten bak søket

Se hva som eventuelt mangler eller er lite utfyllende i Google. Kan du fylle gapet? Eller kan du lage en enda bedre artikkel enn det som allerede finnes?

Sett deg inn i brukerens tankegang. Hva ville du helst klikke på, og hvordan ville du ha dette innholdet presentert?

2. Se hva som finnes allerede i søkeresultatet

Hvilket format finnes i søket allerede? Er det en artikkel? En liste? Er den kort eller lang? Ta hensyn til dette, og du kan oppnå gode resultater når du produserer innholdet ditt.

Hva rangerer først? Hvorfor er det akkurat denne siden? Hva har den som ikke de andre har? Svarene kan løfte deg til toppen av søket.

3. Tenk nytte og hva som hjelper mennesker i hverdagen

De fleste søker etter informasjon, løsninger og svar, men også produkter og tjenester. Uansett hva det er, gjør det enkelt for brukeren og legge til rette for en god opplevelse.

Får folk et godt forhold til deg via søkemotoren, kan dette være starten på et langvarig kundeforhold. Du trenger ikke alltid selge med en gang. 

Google belønner deg for dette!

4. Slik blir du troverdig hos Google

Litt som punktet over. Skap tillit før du selger. Vis at du vil hjelpe, informere og at du er til å stole på.

Dette gjør du med godt innhold som hjelper målgruppene dine i hverdagen.

Kommuniser mest mulig rundt egen virksomhet og framstå åpen og forutsigbar, når det kommer til leveranse av varer eller tjenester.

Det er også et poeng i seg selv at du setter i gang med arbeidet så tidlig som mulig.

  • Planlegg hvordan du vil angripe jobben gjennom hele året
  • Du kan luke unna mye ekstra og unødvendig arbeid
  • Resultatene blir bedre når du jobber målbevisst med det du vet er viktig for deg

Spør gjerne om du trenger hjelp med søkemotoroptimalisering, det å legge en god plan!

Med disse tipsene kan du forhåpentligvis få en god start med blanke ark framover når det gjelder SEO!

Konkurransen blir nok hardere og kravene større, men du kan være et skritt foran, og med det få en fordel til sammenligning med konkurrentene.

Gjør du tingene i denne listen har du nok allerede gjort mer enn de fleste gjør for bedre organiske søkeresultater.

# Kapittel 7

Bonustips om søkemotoroptimalisering 

Her skal du få en liten bonus med noen tips om hva du bør unngå å gjøre for at din synlighet på nett ikke skal mislykkes.


Unngå disse vanlige feilene med søkemotoroptimalisering

Her er noen vanlige problemstillinger knyttet til arbeid med søkemotoroptimalisering som hindrer deg i å oppnå resultater.

Vær obs på disse tingene

  • Du har mange sider med lite eller tynt innhold
  • Styr unna linker som er spam eller fra dårlige kilder
  • Du har ikke mobilvennlige nettsider som imøtekommer kravene til responsivt design
  • Nettstedet ditt har ikke nok autoritet eller troverdighet til at Google vil rangere innholdet du publiserer

Men husk, det er aldri for sent å legge om kursen mot riktig arbeid med organisk synlighet i Google og andre søkemotorer.

Finn ut hva du trenger å oppnå for å bedre dine resultater, og ikke gi opp!

# Kapittel 8

Oppsummering

Søkemotoroptimalisering er et omfattende fagområde, og det må gjøres mye arbeid for å oppnå resultater. Denne listen dekker selvsagt ikke alt.


Likevel håper jeg du får noen ideer om hva som kan være lurt å prioritere, og noen konkrete tips til søkemotoroptimalisering som kanskje kan forbedre rangeringene dine allerede i dag.

Hva tenker du om listen? Savner du noe?


Fortell gjerne også hva du vil prioritere med SEO framover i kommentarfeltet 😀 


Om forfatteren

Bjørn Marius Narjord har jobbet med kommunikasjon og digital markedsføring i over 10 år. Her får du gode tips og råd om SEO og organisk synlighet på nett.


Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}