Julemarked Røros opp +36% for organiske søk på nett etter redesign

En moderne og synlig nettløsning for et av Norges beste julemarkeder

Intent SEO og Pikselpusher har sammen med Opplev Røros samarbeidet om å utvikle en ny nettside for Julemarked Røros. Målet var å skape en visuelt tiltalende, brukervennlig og søkemotoroptimalisert løsning som kunne møte både nasjonale og internasjonale besøkendes behov. Resultatene ble svært gode – særlig med organisk synlighet og trafikk.

Nøkkeltall

+43%

Sidevisninger

+36% 

Organisk trafikk

81%

Fra organisk søk

Det er en sann fryd å jobbe med Bjørn Marius og Lars: De lytter til vår kunnskap om arrangementet og hva som etterspørres i markedet og setter opp nettsiden og lager innhold etter våre behov. De deler sin fagkunnskap på en lett forståelig måte, noe som skaper tillit og et godt fundament for samarbeid. God kommunikasjon og samhandling er helt essensielt for å lykkes.

Lillian Sandnes

Arrangementsansvarlig, Julemarked Røros

Utfordringen


Nettsiden til Julemarked Røros var teknisk utdatert, visuelt litt umoderne og vanskelig å vedlikeholde. Innholdet var ikke strukturert for søkemotorer fullt og helt, og den eksisterende løsningen tilfredsstilte ikke behovene til et stadig mer internasjonalt publikum.

I tillegg ønsket arrangørene en plattform som kunne være enkel å redigere, og holde oppdatert i forkant av og under arrangementet.

Hva gjorde vi?

I fellesskap la vi en tydelig plan for hva vi skulle gjøre. Med utgangpunkt i analyser og data fikk vi et godt bilde av hva som skulle gjøres for en vellykket oppdatering av sidene. Ofte ser vi at bedrifter mister synlighet når de gjennomfører et redesign. Med god planlegging fikk vi til en god prosess som tvert imot skapte vekst fra sidene ble lansert. Det ga et godt siste kvartal i 2024.

jul

✅ INTENT SEO/Bjørn Marius Narjord

  • Utførte full SEO-analyse og forbedring av eksisterende innhold.
  • Lagde redaksjonell struktur og plan for nytt innhold – inkludert flerspråklige artikler og sesongbasert informasjon. Tydelig skille på målgrupper (utstillere og besøkende).
  • Gjennomførte SEO-analyse for engelsktalende og tysktalende målgrupper.
  • Skisserte struktur og forslag til ny forside med fokus på brukerreise og konvertering.

✅ Pikselpusher/Lars Geithe

  • Utviklet ny nettside i WordPress med enkel administrasjon og universell utforming.
  • Designet en moderne og visuell profil som ivaretar Julemarked Røros sin identitet.
  • Implementerte støtte for flere språk og historisk arkiv.
  • Overførte innhold fra tidligere side og gjennomførte opplæring av interne redaktører.
BM

Vi gleder oss alltid til å sette oss ned sammen med Lillian og gjengen for å planlegge nye ting med Julemarked Røros. God kommunikasjon og godt samarbeid gjør at vi enkelt kan identifisere behovene, og gjøre grep som skaper vekst og ønskede resultater.

Bjørn Marius narjord, Intent SEO

Resultater

Den nye nettsiden ble lansert i forkant av Julemarked Røros 2024 og ga umiddelbare resultater.

  • Kraftig økning i synlighet på Google: 36 % flere økter fra organisk søk sammenlignet med 2023.
  • Bedre struktur og brukervennlighet har bidratt til at hele 81 % av all trafikk under selve julemarkedet kom fra organiske søk.
  • Større regional rekkevidde med +26 % flere besøk fra Oslo i Q4 2024.
  • Effektiv redaktørhverdag med enklere oppdateringer og publisering av innhold.
  • Klar forbedring i total trafikk: 139 000 sidevisninger i Q4 (+43 %)

Nettsiden fungerer nå som et effektivt og fremtidsrettet verktøy for arrangørene, og en verdifull kilde til informasjon for både lokale og internasjonale besøkende.

Vi fortsetter det gode samarbeidet med teamet i 2025!


Bilder: Øyeblikket Foto med tillatelse fra Opplev Røros.

Trenger du nye nettsider eller ønsker et redesign uten å miste synlighet?

Det hjelper ikke om nettsiden din kun ser fin ut med et tiltalende design. Dette er også viktig, men du er nødt til å bevare posisjonene dine og legge til rette for vekst i kanaler der kundene dine er. Vi vet hvordan.

Bjørn Marius Narjord  SEO-konsulent