Røros Produkter opp +198% i organisk synlighet på under 30 dager🚀

I løpet av seks måneder har Røros Produkter, sammen med Intent SEO, tatt store steg fra lav synlighet til tydelig digital vekst. Med strategisk SEO og bruk av AI, har de styrket merkevaren og posisjonert seg for et søkelandskap i rask utvikling.

Nøkkeltall

+198%

Organisk i Google

+558% 

Topp 3 søkeord

138%

Organisk synlighet

B

For oss er det viktig å bruke lokale ressurser der det er mulig, og vi er veldig glad for at vi valgte Intent SEO og Bjørn Marius til å hjelpe oss med dette. Strukturert og systematisk arbeid ga oss raskere resultater enn vi trodde på forhånd. Vi er langt nær ferdig, og gleder oss til fortsettelsen. 

Beate Schjølberg 

DIGITAL MARKEDSFØRER, RØROS PRODUKTER

Utfordringen


Da vi startet samarbeidet høsten 2024, hadde Røros Produkter lav organisk synlighet i søkemotorer som Google. Nettsiden traff ikke målgruppens faktiske søkeatferd, og innholdet manglet både dybde og struktur.

I tillegg møtte vi et nytt landskap. Brukere får ikke lenger bare en liste med lenker – de får forslag, oppsummeringer og avgjørelser fra AI-systemer. Det krevde en helt ny retning.

Tekniske utfordringer som duplikat innhold begrenset synligheten i søkemotorene. Bedriften manglet også relevant synlighet på egne produkter som avfallsbeholdere.

Hvordan jobber vi?

Intent SEO har gjennomført en fullstendig SEO-analyse og satte i gang en rekke tiltak. Vi har også integrert AI i flere deler av prosessen. Ved hjelp av relevante AI-verktøy har vi raskt kunnet analysere store datamengder, funnet forbedringer og effektivisere produksjonen av organisk innhold.

Vi startet med en helhetlig analyse av søkedata, innhold og tilstedeværelse i AI-tjenester som ChatGPT. Deretter la vi om kursen med tiltak på tre områder.

Målrettet innhold – bygd for søk og AI

  • Ny innholdsstrategi basert på søkeordsanalyse, med artikler og temasider for kildesortering og avfallsbeholdere.
  • Strukturert teknisk SEO-arbeid og rydding av duplikater, forbedret metadata, H1-titler og sidearkitektur.
  • Oppussing av eksisterende innhold som etikettmanual og annen fagkunnskap ble konvertert til SEO-optimaliserte sider.
  • Klar separasjon av søkeintensjoner. Produktsider for kjøp, artikler for informasjon.
  • Interne lenker mellom tydelige ressurser (sider og funksjonalitet) som ikke konkurrerer med hverandre internt.
  • Riktig bruk av AI for å identifisere mangler i innholdet.
  • Effektive AI-analyser for artikler og produktsider.
  • Analysert og prioritert temaer med høy verdi.
  • Tett samarbeid mellom kunde og leverandør med kontinuerlig fremdrift og produksjon av innhold og god kommunikasjon.
Kundecase-Røros-Produkter-Intent

Godt team: May Kristin Knutsen Markedsansvarlig i Røros Produkter, Bjørn Marius Narjord SEO-rådgiver Intent SEO, Beate Schjølberg, Digital markedsfører i Røros Produkter.

SEO tilpasset de nye språkmodellene

Dette er et prosjekt som viser hva moderne SEO handler om i 2025. Du må gjøre deg forståelig for AI – og verdifull for ekte folk.

Språkmodellene henter svar og tar beslutninger basert på informasjonen de finner. Derfor er ikke rangeringer alene lenger nok. Du må være synlig og troverdig i AI-flater som ChatGPT og Perplexity.

✅ Resultater

Etter publisering i mars ser vi betydelig vekst på kort tid.

  • Antall søkeord i topp 3 i Google og SERP-features er mer enn femdoblet med 558 %.
  • Nettsiden har 150 % mer organisk trafikk enn før prosjektstart.
  • Røros Produkter har økt sin totale synlighet i Google med 138 %.
  • Den nye produktkategorien for avfallsbeholdere og inspirasjonsinnholdet om kildesortering har fått godt fotfeste i søkeresultatene.
  • Prosjektet viser at SEO gir verdi fra dag én – og at strukturert arbeid kombinert med fagkunnskap gir resultater raskt, når det gjøres riktig.
  • Mer synlig i søkeresultater fra Google men også ChatGPT og andre AI-verktøy.

Når vi i tillegg kobler på AI som et verktøy for innsikt, skalering og kvalitetssikring, blir vekstpotensialet enda større. Vi fortsetter arbeidet med vekt på å skape enda mer relevant synlighet, og løfte fram Røros Produkter enda mer til relevante målgrupper og mottakere.

BM

Et privilegium å jobbe med en så sterk merkevare på landsbasis, og en glede å oppleve gode resultater med godt samarbeid. Røros Produkter har en fordel med å ha tydelige mål, og klare ideer om hva de ønsker å oppnå i egen markedsføring. De tilpasser seg også det nye landskapet for søk der AI gir oss nye spilleregler. 

Bjørn Marius narjord, INTENT SEO

Vil du løfte synligheten på egen nettside?

Med en grundig analyse og en tydelig plan kan vi løfte synligheten din. Enten du har en eksisterende nettløsning, eller planlegger en ny. Ikke hopp over arbeidet med å kartlegge behovene dine for innhold og arkitektur før du setter opp nettløsningen.

Bjørn Marius Narjord  SEO-konsulent

Se flere kundecase

Villmarka Røros med økning på +29% i GoogleVillmarka Røros styrker nettbutikkenSportsbutikken Villmarka Røros ønsket å styrke egen posisjon

mer
Villmarka Røros

Redesign av nettside og innholdsstrategi for Green Flyway En tydelig og profesjonell digital tilstedeværelse har bidratt til å

mer
Green Flyway

Rørosregionen Næringshage med økning på +200% i GoogleNorges mest synlige næringshage i digitale kanalerRørosregionen Næringshage ønsket en mer

mer
Rørosregionen Næringshage