Lokal SEO
Et eget felt innen søkemotoroptimalisering som er viktig for mange bedrifter. Lær om lokal SEO og hvordan du kan gjøre dette mest mulig hensiktsmessig.
Hva er lokal SEO?
Lokal SEO er en egen gren innen faget, og en SEO-strategi som hjelper bedrifter med å bli mer synlige i lokale søk i Google. Dette er spesielt viktig for fysiske virksomheter som restauranter, butikker, frisørsalonger og rørleggere, men også for nettbutikker med en relevant lokal tilstedeværelse.
Når du søker etter tjenester eller produkter med geografiske termer som «rørlegger på Hamar»
eller «beste pizza i Lofoten», bruker Google algoritmer for lokale søk når det vises relevante resultater. Dette er ofte en kombinasjon av organiske søkeresultater, oversikt i Google Maps og Google bedriftsprofiler.

Hvorfor gjøre lokal SEO?
Lokal SEO handler om at folk i nærområdet finner bedriften din når de søker etter det du tilbyr. Mange som søker lokalt, er klare til å handle med en gang – derfor er dette en viktig del av enhver digital strategi for bedrifter med fysisk tilstedeværelse eller lokal målgruppe.
Derfor skal du prioritere lokal SEO
Hvis du vil tiltrekke deg kjøpsklare kunder der du holder til, må du ta lokal synlighet på alvor. God lokal SEO gir deg ikke bare flere besøk – det gir deg de riktige besøkene.
Hvordan gjøre lokal SEO?
Her er noen av de viktigste tingene å gjøre for å lykkes med lokal SEO.
1. Ta i bruk en Google Bedriftsprofil og hold denne oppdatert
Google Bedriftsprofil er den viktigste faktoren for lokal SEO. Registrer den viktigste informasjonen om bedriften din her.
2. Optimaliser nettsiden for lokale søk
Legg til lokal søkeordoptimalisering: Bruk stedsnavn i tittel-tagger, metabeskrivelser, URL-er, overskrifter og innhold.
3. Bygg lokale sitater og lenker
Sørg for at bedriftens informasjon er konsekvent på tvers av alle kanaler.
4. Få flere kundeanmeldelser
Google bruker anmeldelser som en rangeringsfaktor i lokal SEO. Be kundene dine om å legge igjen anmeldelser på Google, Facebook og Trustpilot.
5. Bruk Google Ads for lokal annonsering
Lokal SEO eksempel
La oss si at du driver en rørleggerbedrift i Trondheim. For å bruke lokal SEO mest mulig effektivt, bør du først oppdatere Google-profilen din med riktig adresse, åpningstider og en tydelig beskrivelse av tjenestene dine. På nettsiden din bruker du søkeord som «rørlegger i Trondheim» i titler og i innhold for å bli funnet i relevante søk. Det lønner seg også å få lenker fra lokale nyhetssider og bedriftskataloger for å styrke synligheten din ytterligere.
Be fornøyde kunder legge igjen anmeldelser på Google, slik at andre mulige kunder ser at du er pålitelig. Det er også en god kombinasjon å være aktiv i sosiale medier, og dele kundehistorier og oppdateringer på Facebook og Instagram. Du kan i tillegg kjøre lokale annonsekampanjer i Google Ads med søkefraser som «rørlegger nær meg» for å nå de som søker etter hjelp i området ditt.