Aldri særlig moro: du kommer over en god nettside med tilsynelatende godt innhold.
Men når du går inn på siden blir du møtt med "beklager, siden finnes ikke" eller "404 not found"!
Hvorfor skjer dette?
Så, hva er egentlig en "404-error"?
En 404-feilmelding dukker opp når en nettside ikke er å finne i søkemotorene.
Denne feilmeldingen vises ofte når en bruker klikker på en lenke som ikke lenger eksisterer, eller skriver feil URL-adresse i for eksempel Google.
Gjentatte 404-feil kan påvirke et nettsteds rangeringer og omdømme negativt, ettersom søkemotorer som Google og Bing kan tolke nettstedet som dårlig vedlikeholdt og dermed fjerne verdifulle plasseringer i søkeresultatene.
La oss se nærmere på hva 404-feilmeldingen handler om. Hva feilene består av, og hvordan du kan fikse disse.
Vi skal også se på hvordan du kan forebygge at denne typen feilmeldinger oppstår.
Bakgrunnen til 404-feilmeldingen
Feilmeldingen 404 stammer fra begynnelsen av 90-tallet, da internettet var i sin tidlige fase.
Grunnlaget for datakommunikasjon på internett, HTTP-protokollen, ble skapt av Tim Berners-Lee og hans medarbeider hos CERN i Sveits.
Valget av navnet på 404-koden skyldtes at den var enkel å huske, og at den ikke var benyttet av andre deler av protokollen.
Hvorfor oppstår 404-feilmeldinger?
Det finnes flere ulike årsaker til at en 404-feilmelding kan oppstå:
Hva kan vi så gjøre for å fikse opp i dette?
La oss se på noen løsninger her:
Hvordan fikser du en 404-feilmelding?
Det finnes flere metoder for å løse en 404-feilmelding, avhengig av om du besøker en nettside eller innehar en.
# Dette gjør du om du besøker en nettside
Oppdater URL-en
Sjekk om du har skrevet inn URL-adressen riktig i søket. Det kan være at du har skrevet feil, eller at det mangler en bokstav eller et symbol.
Søk etter siden
Hvis du ikke finner siden gjennom nettadressen (URL), kan du prøve å søke etter den på nettstedet eller via en søkemotor.
Kontakt nettredaktøren på nettstedet
Finner du fortsatt ikke siden, kan du kontakte eieren av nettstedet eller webredaktøren for å få hjelp. De kan fortelle deg hvor siden har blitt flyttet, eller om den har blitt slettet.
# For deg som eier et nettsted eller administrerer et
Sjekk og oppdater ødelagte lenker
Ta en grundig gjennomgang av nettstedet ditt, for å identifisere og reparere ødelagte lenker. Dette vil forhindre at besøkende får 404-feilmeldinger når de besøker sidene dine.
Omdiriger gamle URL-er (redirect)
Dersom du har flyttet eller endret noe i innholdet ditt, bør du sørge for å omdirigere de gamle URL-ene til nye sider eller andre sider du ønsker at det besøkende skal finne.
Dette vil sørge for at besøkende ikke får 404-feilmeldinger, og samtidig klarer du å opprettholde en god brukeropplevelse.
Opprett en egen skreddersydd 404-side!
En egenprodusert 404-side kan hjelpe besøkende med å finne det de leter etter, og forbedre opplevelsen på nettstedet ditt.
Bruk gjerne litt humor, og lag noe folk kan le litt av. Det avvæpner erfaringsmessig irritasjonen over den brukne lenken. Vær likevel tydelig på hva den besøkende skal gjøre, for å komme på rett kjøl.
Du kan inkludere et søkefelt på siden, en oversikt over andre (og gjerne dine mest besøkte) sider eller en lenke tilbake til forsiden din.
Hvordan forebygge 404-error?
For å forebygge 404-feilmeldinger på egne sider bør du gjøre noen grep.
La oss se på et par smarte ting å gjøre:
# Overvåk nettsiden din regelmessig
Sørg for å undersøke nettstedet ditt for ødelagte lenker og feil regelmessig. Dette vil hjelpe deg med å holde nettstedet oppdatert, og dermed forhindre at 404-feilmeldinger oppstår.
# Sett opp og oppretthold en ryddig nettsidestruktur
En klar og ryddig nettsidestruktur vil gjøre det enklere for både besøkende, og søkemotorer som Google, å navigere på nettstedet ditt.
Dette kan bidra til å redusere antallet 404-feilmeldinger.
Bruk effektive SEO-verktøy
SEO-verktøy kan hjelpe deg med å identifisere og fikse ødelagte lenker og andre feil som kan føre til 404-feilmeldinger.
Dette hjelper selvsagt på arbeidet med SEO generelt, og sikrer at du opprettholder god organisk synlighet i Google, og andre søkemotorer.
Det er også viktig å overvåke feilmeldinger på nettsiden din regelmessig, for å identifisere og løse problemer. Dette kan du blant annet gjøre ved å gjennomgå loggfiler og bruke relevante verktøy som for å finne sider med feil.
Verktøy for å finne og fikse "404 not found"
Er du ansvarlig for et nettsted, bør du lete opp og forhindre 404-feil, både på egne og andre nettsteder. Det finnes flere gratis verktøy for å identifisere og rette berørte lenker, som Google Search Console, Broken Link Checker fra Ahrefs, Dead Link Checker og W3C Link Checker.
Jeg tok selv en rask test med gratisverktøyet Dead Link Checker. Jeg tastet inn egen adresse, for å se om den rapportere om ødelagte URLer.
Noen lenker å rydde opp i her, ja!
Hva med deg?
Er 404-feilmeldinger skadelig for SEO?
Mange eksperter vil nok hevde at 404-feil vil skade rangeringene dine i Google, og at du bør fikse dem så snart som mulig. Det som er greia er at 404-feil er en ganske normal del av nettsider, og internett som helhet.
Disse kan faktisk også være nyttige noen ganger.
Omfavn problematikken
I teorien påvirker 404-feil rangeringer i sammenheng med SEO.
Men ikke rangeringen av et helt nettsted. Hvis en side gir deg en 404-kode, betyr det at den ikke eksisterer, så Google og andre søkemotorer vil ikke kunne indeksere den.
Ser du slik på det vil ikke denne typen feil skade organisk synlighet.
Noe å tenke over.
Utnytt muligheten for å formidle et budskap
Med andre ord: sørg for at sidene dine eksisterer hvis du vil at de skal rangere.
Det beste vi kan gjøre er å akseptere at 404-feil vil inntreffe på et eller annet tidspunkt. Vi bør derfor sikre at vi har en skreddersydd 404-side som tilbyr brukeren en positiv opplevelse.
Her har du en god anledning til å gi et budskap.
Et nyttig tips - pass på dette
Obs: du bør for øvrig unngå å omdirigere 404-feil til hjemmesiden, ettersom dette kan føre til en forvirrende brukeropplevelse og potensielt få Google til å anse hjemmesiden som en del av feilen
I stedet bør disse omdirigeres til relevante sider der det er hensiktsmessig, for eksempel til relevante produkter, kategorier eller innhold.
Riktig håndtering av statuskoder
Når en besøkende forsøker å nå en ikke-eksisterende URL på nettsiden din, er det viktig å sende en 404-feil i stedet for en 200-side.
Dette forhindrer duplisert innhold i søkemotorene, og gir Google og andre søkemotorer beskjed om at siden ikke eksisterer.
Da vil de ikke indekserer denne.
Implementering av 410- og 301-statuskoder
For sider som er permanent slettet, er det hensiktsmessig å bruke en 410-statuskode for å signalisere at siden bør fjernes fra søkeresultatene.
Dersom mange besøkende prøver å få tilgang til en side med feilkode, eller hvis du vil at en spesifikk URL skal peke til en annen side, kan du bruke en omdirigering med kode 301.
Implementering av 410- og 301-statuskoder
Om et annet nettsted feilaktig lenker til deg, og genererer en større mengde trafikk til en 404-side, kan du implementere en 301-redirect for å peke trafikken til den riktige siden.
404 eksempler
Når du først har fått en feilmelding, hvorfor ikke gjøre mest mulig ut av det?
Her er noen av de som kjenner sin besøkelsestid når uhellet er ute!
Noen gode 404-error meldinger å sjekke ut
Med mål om å finne noen gode eksempler på 404-sider tok jeg en runde på nettet for å lete.
Jeg fant blant annet denne fra Pixar:
Eller hva med denne fra Netflix?
Coca-Cola her en original og humoristisk feilmelding på sine sider.
En skreddersydd 404-side forbedrer definitivt brukeropplevelsen. Inkluder gjerne relevante lenker, en søkefunksjon og et design som passer nettstedets visuelle profil.
Originale og morsomme feilmeldinger bidrar til at besøkende er mer overbærende og engasjerte, selv om de ikke finner det ønskede innholdet.
Ofte stilte spørsmål om 404-feil (FAQ)
En feilmelding betyr at nettsiden ikke kan finnes. Dette kan skyldes at siden er flyttet, slettet, eller at URL-adressen er feil.
Du kan prøve å oppdatere URL-en, søke etter siden, eller kontakte nettstedets eier eller webredaktør for hjelp.
Du kan sjekke og oppdatere ødelagte lenker, omdirigere gamle URL-er og opprette en tilpasset side for å forbedre brukeropplevelsen.
Du kan forebygge feilmeldinger ved å overvåke nettstedet ditt regelmessig, opprettholde en ryddig nettsidestruktur og bruke verktøy for søkemotoroptimalisering for å identifisere og fikse ødelagte lenker.
En 404-feilmelding i seg selv er ikke nødvendigvis skadelig for SEO, men et stort antall ødelagte lenker og feilmeldinger kan påvirke brukeropplevelsen og rangeringen i søkemotorer.
Vær litt avvepnende, gjerne med litt godt humør, men vær tydelig på hva en bruker kan gjøre. Legg gjerne til aktuelle lenker, budskap eller annen relevant informasjon.
Oppsummering
En feilmelding kan være frustrerende for både nettsidebesøkende og nettsideeiere.
Ved å forstå årsakene til feilmeldingen, og ved å ta i bruk løsninger og forebyggende tiltak, kan du bidra til å redusere antallet feilmeldinger.
Dette vil forbedre brukeropplevelsen på nettstedet ditt, slik at den besøkende slipper å få "404 siden ble ikke funnet".
Men husk: noen ganger kan det være nok å trykke F5 for en oppdatering av siden. Hvilket tips vil du prøve først? Skriv gjerne en melding under om du likte guiden eller har andre tips til dette.
Lykke til med arbeidet! 😀