Jobber du med å styrke egen søkemotoroptimalisering? Vil du få et nettsted som gir deg større verdi?
Forbedre nettsidens SEO i denne enkle steg for steg-guiden!
Her er noen ting du bør se på for å kunne heve deg fra ok til glimrende når det kommer til organisk synlighet i søkemotorer som Google. Slik kan du optimalisere SEO, og oppnå bedre resultater.
La oss gå rett på sak!
Få oversikt over hele nettstedet ditt før du optimaliserer for SEO
Begynn arbeidet med å se på hva du ønsker å oppnå på nettsiden din. Uansett hva som blir riktig for deg vil godt innhold være et sentralt tema.
Her er noen umiddelbare ting du kan undersøke
Nå har du allerede et godt overblikk over hvordan nettsiden din presterer i tre enkle og raske steg.
Avdekk tekniske problemer som kan rettes fort
I verktøy som Semrush kan du få en god oversikt over feil og advarsler på nettsiden din.
Her er noen umiddelbare ting du kan undersøke
Slik holder du tekniske problemer på sidene dine i tømmene.
Finn det viktigste og mest relevante innholdet på nettsiden din
TIPS: Finn ut hvor mange organiske posisjoner du oppnår på søkeord og fraser som gir mest verdi for deg i søkemotorene, og da primært i Google. Da er det lettere å se hvor du står og hva du kan forbedre med SEO.
En rask sjekk av de mest lavthengende mulighetene er å bruke Semrush også her
Et godt utgangspunkt for å forbedre innholdet du allerede har.
Hva er SEO-optimalisering?
Søkemotoroptimalisering (SEO) er prosessen med å få nettstedet ditt til å rangere høyere i Googles søkemotor (SERP) slik at du får mer trafikk. Målet er å rangere på side 1 i søket for søkeord som betyr mest for målgruppen din.
Oppdater innholdet ditt til relevante og oppdaterte artikler
Lag bedre SEO-innhold og oppdater eksisterende innhold på nettsidene dine.
Før du lager nytt innhold, sørg for å oppdatere det du allerede har. Oppdater datoer og årstall.
Her er en rask måte å finne innholdet ditt i Google som kan være utdatert
Gjør On page SEO som virkelig gir effekt
Først bør du gjøre en grundig SEO-analyse for å få best mulig oversikt over hvordan du ligger an. Les mer om hvordan du kan gjøre en grundig SEO-analyse.
Optimaliser SEO rundt disse 3 punktene:
Disse tre tingene skal du få orden på for vellykket SEO optimalisering
Får du disse tingene på plass vil du ha et mye bedre utgangspunkt for å lykkes med SEO optimalisering fra nå av.
Styrk den interne og eksterne lenkestrukturen din
Bygg relevante interne lenker med gode ankertekster. Disse bør være relevant til sidene du linker til (både interne og eksterne), og ikke for generisk.
Vær spesifikk for best mulig optimalisering av disse.
Bruk beskrivende søkeord. Sørg også for å ikke overraske brukeren med ankertekstene.
Optimaliser SEO med innhold som kan rangere bedre
Når du har skaffet deg en oversikt over nå-situasjonen for dine nettsider, står du sterkere til å bestemme hva du skal gjøre for å optimalisere SEO på nettstedet.
Med oppdatert eksisterende innhold er det lettere å jobbe med SEO optimalisering for nytt innhold.
Rangerer du på side 2 i Google for verdifulle søkeord og emner, med innholdet du allerede har?
Lag nytt og mer relevant innhold
Optimaliser søkemotoroptimalisering (SEO) for sosiale medier
Det er også sosiale viktig å tilpasse SEO for medier.
Du kan legge til titler og metabeskrivelser som du vil vise i poster og innlegg.
Sørg for at bilder og titler vises som de skal i de ulike kanalene.
Her er et eksempel med WordPress og Facebook
1. Om du bruker Yoast for SEO i WordPress kan du legge til egne titler og metadata samt bilde.
2. Pass på at bilde er mest mulig tilpasset i størrelse, og legg til tekstene du vil bruke.
3. Du kan deretter bruke Facebook Debugger for å sjekke at siden din vises slik du ønsker i posten.
4. Nå er visningen oppdatert, og du kan dele siden din i sosiale kanaler uten at denne vises med manglende eller uønskede bilder, og med riktige tekster.
Finn de riktige tallene fra nettsiden din
For mange er det ikke så lett å vite hva en bør se på av tall og data når det gjelder SEO. Hvilken verdi gir trafikken din fra Google?
For å måle hvordan tiltakene fungerer kan du spore egne data, engasjement og lenker på nettsiden din. Med en tydelig SEO-strategi, er det flere ting du kan analysere for å se på hvilken retning dette går.
Dette er noen av de mest sentrale KPIene (Key Performance Indicators)
Oppsummering
Med disse tipsene kan du steg for steg gjøre nettsiden din mye bedre med noen konkrete og nyttige grep. Og det er ting du kan gjøre selv. For de mer avanserte tingene innen SEO kan det være lurt å kontakte et SEO-byrå eller en SEO-konsulent.
Hvilke tips vil du prøve først? Skriv gjerne en kommentar under, eller ta kontakt for hjelp 🙂 Lykke til med forbedring av dine nettsider!