E-E-A-T i Google

Troverdighet i innhold på nett blir viktigere, og Google setter dette i fokus stadig oftere. Les mer om begrepet her.

Hva er E-E-A-T?

E-E-A-T (Ekspertise, Erfaring, Autoritet og Tillit) er en ny og utvidet versjon av E-A-T, et konsept som brukes av Googles for å vurdere og evaluere innhold i søkemotoren, basert på disse 4 punktene.

I desember 2022 la Google til "erfaring" som et kriterium i E-A-T, noe som betyr at noen typer innhold må produseres med førstehåndserfaring for å være pålitelig og rangere høyere i søkemotoren.

Hvorfor er E-E-A-T viktig i Google?

Selv om E-E-A-T ikke er en direkte rangeringssignal, spiller det en indirekte rolle ved å belønne kvalitetsinnhold fra pålitelige kilder. Erfaring, som er førstehånds- eller livserfaring i et emne, regnes som verdifullt for nesten alle emner og supplerer ekspertise og autoritet for å avgjøre om en side er pålitelig. 

Tillit er den viktigste faktoren i E-E-A-T, og er avgjørende for hvordan innholdet ditt rangerer i søkeresultatene. Derfor har dette også blitt enda mer viktig i arbeid med SEO. 

Hvordan fungerer E-E-A-T?

For å demonstrere erfaring i innholdet ditt, er det viktig å vise bevis på personlig erfaring med emnet, for eksempel visuelle bevis, lydopptak eller lenker. Det kan også være lurt å forklare hvordan innholdet ble opprettet, noe som gir leserne innsikt i hvordan dine personlige erfaringer har bidratt til innholdet. 

Demonstrer erfaring for å styrke troverdigheten din

Sider viet dette temaet, for å demonstrere erfaring og ekspertise, kan også være en god idé. Spesielt hvis du inkluderer lenker til sosiale medier og andre plattformer som gir ytterligere bevis for din kompetanse.

Ditt omdømme teller også når det gjelder E-E-A-T. Kvalitetsvurderere oppfordres til å se etter anmeldelser, referanser og nyhetsartikler fra uavhengige kilder for å vurdere påliteligheten til innholdsskaperen. 

Koble på erfarne kilder om du mangler dette selv

Hvis du mangler erfaring på et bestemt område, kan du invitere gjesteforfattere eller foredragsholdere med relevant erfaring for å bidra til innholdet ditt.

E-E-A-T er en påminnelse for innholdsskapere om å fokusere på å gjøre nettstedet pålitelig, ved å vurdere alle aspekter av tillit, og jobbe kontinuerlig med å forbedre innholdet i tråd med retningslinjene. 

E-E-A-T eksempler

For min egen del er det for eksempel viktig å påvise erfaring og kunnskap om søkemotoroptimalisering når jeg skal jobbe med dette, og hjelpe potensielle kunder, så vel som å drive denne bloggen om temaet. 

Dette vil ikke bare hjelpe innholdet ditt med å rangere høyere i søkeresultatene, men også styrke lesernes tillit til informasjonen du deler.