Før 2023 lanserte jeg begrepet «miljøvennlig SEO» som et høyaktuelt tema for bedrifter og nettsider.
Dette handler enkelt sagt om hvordan du kan redusere dine utslipp av CO2 på nett (carbon footprint), og hvordan du kan redusere ditt digitale fotavtrykk!
Dette blir ikke mindre aktuelt i tiden framover!
La oss sette i gang!
Reduser fotavtrykket ditt på nett med miljøvennlig SEO
Miljøvennlig SEO! Du ble kanskje oppmerksom på begrepet her og nå. I hvert fall på norsk. Hva går dette ut på? La oss se her:
Kanskje 2023 ble året da vi begynte å snakke om «miljøvennlig SEO»?
Vi vil nå se mer på hvor mye energi som brukes på våre nettplattformer, og hvor mye hensyn vi tar til miljøet.
Hvordan kan søkemotoroptimalisering bidra til et bedre klima? Først litt mer om hva dette handler om:
We've just offset our users' SEO auditing carbon footprint for September and planted a shedload more trees. ☁️🌳
— Sitebulb (@sitebulb) October 1, 2021
So far, with your help we've reduced over 242 tonnes of CO2, and planted over 13 thousand trees!!! pic.twitter.com/BJB7Ni32uR
Greia med reduserte fotavtrykk fra nettsiden din
Hvor mye er det så snakk om totalt for internett samlet?
Internett konsumerer som vi ser her store mengder strøm og energi. 416.2 TWh (terawattimer) per år. Mer enn Storbritannia til sammen!
Test hvor store utslipp du bidrar til
På Websitecarbon kan du teste hvor stort avtrykk du etterlater med nettsiden din.
Jeg testet min egen side Intent SEO.
Resultatet var oppløftende! Se bare her:
Bare 0.05g CO2 produseres hver gang noen besøker min nettside (dette nettstedet) Så du kan fortsette å lese med god samvittighet.
Hvordan scorer nettstedet ditt på denne testen?
Det som er sikkert, er at SEO og arbeid med tekniske faktorer og innhold kan begrense hvor mye energi som brukes. Det vil si at du med raskere sider bruker mindre energi, og med mer ryddig struktur og presist innhold bidrar til lavere mengder materiell på internett.
Hvordan bli mer miljøvennlig på nett i 2024?
Det kan være en stor jobb å snu disse tingene over natta. Store, komplekse nettsteder kan bety en større jobb for å forbedre dette.
Med følgende grep kan du få en god start:
Sjekkliste for en mer miljøvennlig nettside
Det kan også bidra til et bedre miljø. Begrepet er herved lansert!
Oppsummering
Det grønne skiftet er godt i gang. Og nettsider bidrar til store utslipp av CO2!
Derfor er det viktig å bevisstgjøre norske bedrifter om mulighetene som finnes for å redusere dette. Det er flere faktorer som spiller inn, men SEO er en faktor som kan ha stor betydning for hvordan akkurat ditt nettsted møter disse utfordringene.
Skriv gjerne en kommentar under om dette var nyttig. Lykke til med arbeidet!