Her skal vi se grundig på SEO som begrep, og kikke på fremtidige trender som vil ha stor påvirknig på måten vi arbeider med søkemotoroptimalisering i framtiden.
Vi skal også se på effekten av kunstig intelligens, nye skalerbare tilnærminger for små og store bedrifter, samt samspillet mellom SEO og andre digitale kanaler.
Bli med på en ferd gjennom landskapet for organisk synlighet i Google. Oppdag hvordan du kan utnytte det siste av faglige verktøy, og finne strategiene for å nå nye høyder innenfor SEO og digital markedsføring.
La oss sette i gang!
Kapittel 1
Hva er SEO (Search Engine Optimization) og hvorfor er det viktig?
Optimalisering i søkemotorer som Google og Bing er en viktig del av ethvert vellykket og effektivt markedsføringstiltak, men hva er SEO, og hva betyr egentlig begrepet? I dette kapittelet skal vi se nærmere på hva organisk synlighet på nett innebærer.
La oss først se på det grunnleggende:
SEO Definisjon. Det finnes flere ulike definisjoner for søkemotoroptimalisering (SEO) (Search Engine Optimization) i ulike kilder, men Google selv definerer dette slik:
SEO: kort for søkemotoroptimalisering. Prosessen med å maksimere antallet besøkende til en nettside, ved å sikre at siden vises høyt i listen over resultater gitt av en søkemotor.
Hvorfor er SEO viktig?
Når vi vet at over 90 prosent av alle kjøpsprosesser i dag starter i Google, og det er der vi begynner med å undersøke og sammenligne varer og tjenester, er det en rask konklusjon å trekke at relevant synlighet i søkemotorene (primært i Google) er bærende for de fleste kjøpsprosesser.
Mange ser derfor på dette som en av de viktigste aktivitetene innen Google markedsføring og innen digital markedsføring - også i 2023!
Som SEO-rådgiver vil jeg definitivt anbefale deg å se på hvordan du kan få maksimal nytte av dette.

Hva er søkemotoroptimalisering når vi oppsummerer begrepet?
Fagfeltet handler om å få målrettede besøk til en nettside fra en søkemotors fortjente rangeringer.
Organiske rangeringer vil si at du har opparbeidet posisjoner i søkemotorene som du ikke betaler annonsekostnad for.

Kilde: Semrush
Imidlertid er det nye elementer i markedet som kan påvirke fagfeltet betraktelig den kommende tiden.
På slutten av 2022 satte flere aktører virkelig opp farten når det gjelder utvikling og bruk av kunstig intelligens.
Vil det kunne endre hele bransjen for søkemotoroptimalisering?
Vi ser videre på dette her:
Kapittel 2
Slik påvirkes SEO av kunstig intelligens (AI)
De siste månedene har vi sett en eksplosiv utvikling innenfor bruken av AI, og dette påvirker også SEO og hvordan vi jobber med dette.
Her ser vi på de største endringene og hva dette vil kunne bety:
Etter at ChatGPT fra Open AI kom i markedet før jul, har det satt i gang stor aktivitet i markedet. Blant annet har Microsoft inngått samarbeid med leverandøren, og integrert chat-tjenesten både i Bing og Office-pakka.
Dette vil være en avansert chat-tjeneste som skal integreres inn i Googles søkemotor, og slik vil Bard konkurrere direkte med ChatGPT.

Slik påvirkes SEO av AI framover
Vi vil nok se endringer i arbeidet med SEO, og det vil definitivt være nye verktøy og tjenester å forholde seg til. Vil disse ta over jobben fullt og helt?
Inntoget av kunstig intelligens har så langt i år vært massivt, og denne trenden vil bare øke. Dette påvirker selvsagt også hvordan vi jobber med organisk synlighet i Google, og egne nettsider.
Hva er det viktig å passe på når det skjer så store endringer innen faget?
Jeg tenker at disse vil kunne gjøre mange oppgaver som vi tidligere måtte løse manuelt. Disse bør anses som hjelpemidler, og det akkurat det de skal være.
Tjenester som ChatGPT og Google Bard vil på ett punkt ha en begrensning i det å kunne beskrive det vi mennesker kan gjøre basert på opplevelser, følelser og vurderinger.
Det å beskrive det beste reisemålet eller den beste opplevelsen, vil fortsatt være en egenskap som tilfaller oss selv.
Disse tjenestene skal inntil et visst punkt kunne hjelpe oss med rask tilgang på informasjon, og gjennomføring av avanserte oppgaver.
Likevel vil det ektefølte innholdet som krever et menneskesinns betraktninger fortsatt gjelde.
Det setter kanskje enda større krav til kvalitetsinnhold?
Det smarteste vi kan gjøre er nok å ikke frykte forandringene, men heller tilpasse oss og ta i bruk disse som nyttige verktøy.
Lær mer om SEO
Besøk fagsenteret for utfyllende fagstoff om søkemotoroptimalisering, og øk kunnskapen din
Hva er SEO i 2023?
SEO har gått fra å være rangering av trafikk til å bli det beste virkemidlet en virksomhet har til å bygge en merkevare på nett.
Dette medfører større krav til innhold, og formen på budskapet du ønsker å kommunisere.
Tempoet øker i takt med teknologisk utvikling og krav til gode opplevelser for brukerne.
Har du ikke tatt høyde for dette tidligere, er det på tide å ta en grundig kikk på hvor du faktisk står i dette landskapet!
Her kan du lese mer om SEO i år i en utfyllende guide.
Hva så med de ulike områdene innenfor SEO, og hvilken type markedsføring dette handler om?
La oss se videre på dette i neste kapittel:
Kapittel 3
Hva er SEO Markedsføring?
SEO kan nok virke litt komplisert for mange, og det er ikke rent lite du må ta hensyn til for å oppnå resultater!
Her ser vi litt på hva du bør gjøre for lykkes.
Hvordan fungerer Søkemotoroptimalisering (SEO) i praksis?
De som lykkes, er synlige for søkeord og emner som er tilknyttet deres virksomhet vinner i markedet.
Disse vinner marked og tjener penger foran konkurrentene, som ikke har den samme synligheten.
Andre gode effekter er merkevarebygging, omdømmebygging og bevisstgjøring som igjen styrker bedriftene og aktørene som topper søkeresultatene.
I samspill med blant annet sosiale medier skaper dette en helhetlig innen digital markedsføring. Bak dette ligger en vellykket SEO-strategi.
Høye og relevante plasseringer i søkemotorer som Google er derfor som en hjørnesten å regne for de fleste bedrifter.
Begrepet SEM tar for seg de ulike aktivitetene tilknyttet markedsføring i søkemotorer. Ofte snakkes det om SEO og SEM (Søkemotormarkedsføring).
Her kan du lese mer om søkemotormarkedsføring og forskjellen på SEO og SEM.

SVAR PÅ SPØRSMÅL: Klarer du å levere nyttige svar på spørsmål folk har i Google, har du kommet langt med å lykkes med optimalisering i søkemotorene.
Hva er forskjellen på SEO og betalte annonser i Google?
Kort sagt er forskjellen på søkemotoroptimalisering og annonsering på Google hvordan du finansierer disse.
Annonsering i Google Ads betaler du for, og disse gir umiddelbare visninger (og resultater deretter).
SEO er et mer langsiktig løp hvor du investerer i godt innhold som igjen gir deg fortjente plasseringer i de organiske plasseringene i søkefeltet.
Mange snakker om at denne synligheten er gratis, men du vil måtte investere i dette arbeidet og jobbe godt over tid.
Selve visningene betaler du ikke for, men jobben for å komme dit vil kreve ressurser. Imidlertid kan resultatet av dette arbeidet gi deg store verdier tilbake i flere år framover om du lykkes.
Hva så med det praktiske rundt organisk synlighet? Hvordan jobbe riktig med dette?
Bli med videre:
Kapittel 4
Hvordan jobbe med SEO?
Relevant synlighet i digitale kanaler og høyest mulig organisk plassering i søkemotorene er det primære målet for denne delen av digital markedsføring.
Dette handler altså helt konkret om å maksimere antallet besøkende til en spesifikk nettside, ved å sikre at en side vises høyt i søkeresultatet i søkemotorer. Bærende for dette er en god søkeordsanalyse.
Likevel er det ikke rangeringene i seg selv som avgjør hvordan tiltakene vil fungere for markedsføringen din, men de er utnyttelsen av organisk synlighet i de ulike stegene i kjøpstrakten som virkelig kan få dette til å treffe.
Kundereisen i SEO
Vi ønsker å kommunisere ulikt til noen som knapt har hørt om oss, til noen som kjenner oss godt og som kommer tilbake som returnerende kunder.
Et søk i søkemotoren er ofte en tidlig fase av en kundereise.
Hva er for eksempel sosiale mediers potensiale sammen med søkemotoroptimalisering? Åpenbart store.
Kombinert med andre aktiviteter innen markedsføring på nett, er dette grunnlaget for særlig effektive tiltak.
Hvordan passer SEO inn i kundereisen?
Selv om den mulige kunden ikke har hørt om deg, kan du med relevant synlighet knytte din virksomhet til noe søkeren leter etter med vellykket søkemotoroptimalisering.

Kilde: SEMrush
Dette kan være en god inngang til nettsiden din og din bedrift.
Omkring 77 % av kjøpsprosessene i bedriftsmarkedet (B2B) starter i søk, og 92 % av kjøpsprosessene i forbrukermarkedet (B2C).
Tips: Undersøk intensjonen før du lager innhold.
Med disse ulike formene for søkeintensjon i bakhodet skjønner vi at det er viktig å tenke på intensjonen, og hvordan du kan bruke dette til å treffe søkerne dine med riktig intensjon og budskap.
Nå som vi har sett på hva som gjelder vet du hva du bør tenke på når du skal planlegge innholdet ditt og hvilken form dette bør ha.
Det kan hjelpe deg ved at søkemotorer finner siden din relevant, og dermed plasserer den høyt i søket. Google ser hele tiden etter det beste resultatet å framheve.
Hvordan nå kundene dine med søkemotoroptimalisering?
Dette gjør du ved å produsere kvalitetsinnhold som skaper nytte og engasjement for andre mennesker. Det gir lenker fra andre nettsteder, og positive interaksjoner i sosiale medier og andre aktuelle kanaler.
På denne måten bygger vi posisjoner som løfter fram innhold som tydelig begeistrer dem du vil nå ut til.
Hvordan skrive for SEO?
Å skrive for søkemotorene er en egen disiplin. Du vil måtte balansere kunsten å skrive både for menneske og søkemotor. Her kan du lese mer om hvordan du lager de beste tekstene for SEO.
Bruken av AI i utforming av innhold vil også øke. Både for tekst og visuelt innhold. Som vi så i et tidligere kapittel, har dette tatt av i 2023, og trenden vil bare vokse framover.
Hvordan få bedre SEO?
Et stikkord for å lykkes er å gjennomføre ting i riktig rekkefølge. Dette gjelder uavhengig av om du gjør arbeidet selv, eller får hjelp fra et SEO-byrå eller en SEO-konsulent.
Vellykket arbeid med søkemotoroptimalisering består av mange forskjellige gjøremål satt i system til riktig tid.
Vi kan konkludere med at det er mange faktorer å ta forbehold med. Det er en tidkrevende disiplin som krever kontinuerlig jobb. Men gevinsten er mulig stor! Du kan over tid bygge varige verdier gjennom din digitale tilstedeværelse.
TIPS: Lag godt innhold for mennesker
Teknisk SEO må fungere og ligge i bunn, og du må forholde deg til disse ulike søkefaktorene i arbeidet med søkemotoroptimalisering.
Det beste er likevel å skape godt innhold og nytte for de du ønsker å nå ut til.
Hvordan skaper du nytte, og kanskje glede, for dine brukere?
Kapittel 5
Hva menes med SEO? (Helt praktisk)
SEO handler om å forstå landskapet en opererer i og hvor viktig søkemotorer som google er i folks hverdag. Klarer du å posisjonere deg etter dette kan du ta en avgjørende posisjon i markedet ditt.
Ulike områder innenfor SEO
Vi snakker her om et bredt fagfelt, og det er hensiktsmessig å se på flere områder. Dette kaller vi SEO-analyse.
Grovt sett dekker dette tre områder:
Den tekniske biten tar for seg helsetilstanden til nettstedet, og det som skal til for at nettstedet ditt kan oppdages av søkemotorer.
On-Page dreier seg mye om det du kan påvirke på sidene dine, alt fra titler, struktur og innhold.
Off-Page handler mye om det som skjer utenfor nettsidene. Lenkebygging og brukersignaler er eksempler på dette.
Googles Rangeringsfaktorer (de viktigste)
Et annen omfattende element som påvirker alle aspekter av søkemotoroptimalisering (SEO), er ulike faktorer som i sum påvirker dine rangeringer.
Dette endrer seg og utvikler seg hele tiden.
Googles egne rammer for hva som teller fortoner seg slik:
Med over 200 rangeringsfaktorer er det lett å bli svimmel. Hvor skal en begynne? Noen faktorer er imidlertid mer sentrale enn andre.
Hva påvirker de faktiske rangeringene dine i søkemotoren? Noen er viktigere enn andre, og kommer du i gang med disse 5 faktorene er du godt i gang med arbeidet med god synlighet.
Du har ikke råd til å overse disse om du ønsker rangeringer i søkemotorene.
Responsivt design
Dette er avgjørende for å kunne lykkes med SEO. Dette er fordi søkemotoren bruker Mobile-first index som betyr at algoritmen ser på nettstedet først og fremst i lys av en besøkende med mobil.
Bruk Googles Mobile First-test for å se hvordan din nettside scorer.
Sidehastighet
Nettsiders evne til å laste hurtig blir en sterkere rangeringsfaktor for hvert år som går. Dette har Google også offentlig bekreftet. Om sidene dine ikke laster raskt nok, kan dette koste deg plasseringen på side 1.
Verktøyet Page Speed Insights måler din nettsidefart.
Lenkebygging
Lenker (backlinks) er en essensiell rangeringsfaktor i SEO. Som nevnt tidligere i denne guiden er verdien av lenker fra troverdige sider med høy sideautoritet en av de viktigste elementene for å lykkes.
Dette sender signaler til Google om at din side er en god kilde til verdifull informasjon. Lær mer om backlinks (lenker).
On-page optimalisering
Optimalisering av nettstedet ditt omfatter flere forskjellige rangeringsfaktorer. Blant annet riktig bruk av søkeord, optimalisering av titteltag, innholdets originalitet og nytteverdi og optimalisering av multimedia.
Optimaliser SEO på dine nettsider
Fra å integrere søkeordene i innholdet, overskriftene og tittelkodene til å optimalisere bilder for kontekst, størrelse og brukere, krever optimalisering på siden flere viktige trinn.
En tilgjengelig nettside er viktig for SEO
For å få en god plass i søkeresultatene (organisk søk) må søkemotorer gjennomsøke og indeksere nettstedet ditt.
Derfor er det viktig å vedlikeholde et tilgjengelig nettsted via en robots.txt-fil og sitemap (sidekart for ditt nettsted).
Gi beskjed til Google om din nye nettside
Selv etter at du har bekreftet tilgjengeligheten til nettstedet ditt, kan du også sende inn nettstedet, sidene og nettstedskartet ditt til Google via Google Search Console.
Tilgjengeligheten til nettstedet ditt bør først og fremst omfatte brukerne med en god brukeropplevelse (User Experience). Du bør ha mål om et lett forståelig og brukervennlig nettsted for de besøkende.
Dette er altså bare 5 av over 250 rangeringsfaktorer, så det er mange andre å ta med i betraktningen.
Likevel, om du har kontroll på disse 5 har du et godt utgangspunkt for å rangere sidene dine i søket. Les mer om rangeringsfaktorer i Google.

Vi kan konkludere med at det er mange faktorer å ta forbehold med. Det er en tidkrevende disiplin som krever kontinuerlig jobb med SEO.
Men gevinsten er potensielt stor!
Du kan over tid bygge varige verdier gjennom organiske søk, og din digitale tilstedeværelse.
Teknisk SEO må fungere og ligge i bunn, og du må forholde deg til disse ulike søkefaktorene i arbeidet med SEO.
Det beste du kan gjøre er likevel å skape godt innhold og nytte for de du ønsker å nå ut til. Hvordan skaper du nytte, og kanskje glede, for dine brukere?
Hvor mye koster SEO?
Priser på SEO varierer. Og i 2023 ser vi at vekten på dette området øker. De siste årene har arbeid med synlighet i organiske søk blitt viktigere for mange bedrifter.
Dette henger særlig sammen med Googles voksende posisjon på verdensbasis.
Her kan du lese mer om SEO-priser og kostnader for dette arbeidet.
Hva er gode søkeord og søkeordsanalyser?
Hvilke ord og emner som er verdifulle for deg, avhenger av hvilke ord og emner som er relevante for akkurat ditt formål eller virksomhet.
Det du bør finne ut av er hva den du henvender deg til ønsker å oppnå med søket. Undersøk intensjonen bak søket og avdekk hva brukeren virkelig er ute etter.
Intensjonen i søkemotorene er derfor en viktig faktor for søkemotoroptimalisering.
Kapittel 6
Hvordan få bedre SEO?
Kan vi konkret måle hvilken verdi synligheten du oppnår kan gi deg? Svaret her er ja, men det gir deg ikke nødvendigvis hele bildet på hvordan nettstedet ditt presterer.
Slik kan du måle hvor mye trafikk du får fra søkemotorene.
I tillegg til rangeringene du oppnår (disse vil kunne variere over tid) må du se disse i sammenheng med klikkrate og hva brukeren faktisk gjør på ditt nettsted.
Likevel er dette en god måte å beregne hvor stor del av trafikken du kan kapre:
Vi ser litt på fordeling av organisk trafikk:
Hva er effekten av søkemotoroptimalisering (SEO)
Målt i prosent får du i snitt denne andelen av trafikken om du har høye rangeringer i søket:
1. plass
2. plass
3. plass
For eksempel om det søkes etter noe 1000 ganger per måned vil du kunne få rundt 30 prosent av trafikken med topp-plassering 1 i Googlesøket.
Det ser slik ut i et eksempel med et tenkt søkeord:

Legg opp til ønskede handlinger
Du skal helst ikke se deg blind på trafikk og volum.
Mye trafikk er vel og bra, men det betyr ikke nødvendigvis at du når målene dine, i form av at de som besøker deg faktisk gjør det du vil at de skal gjøre.
Får du de riktige menneskene inn på dine sider? Og har du lagt til rette for ønsket handling?
Ha et godt verdiforslag på nettsiden din.
Dette er sentralt. Jobb med mål for hver side, og gi et godt verdiforslag som gir din besøkende en sjanse til å gjennomføre det du - og de - vil at de skal. (Også kalt CTA på fagspråket - Call to Action).
Hvor lang tid tar SEO?
Dette er en kontinuerlig prosess som pågår over tid. Du er aldri ferdig med arbeidet så lenge du vil ta en posisjon i markedet ditt.
Sørg for at du legger opp en tydelig plan for en prosess som gir deg resultater steg for steg.
Norske bedrifter kan ikke overse søkemotoroptimalisering (SEO)
Når vi observerer på hvor stor del av markedet de øverste plassene i søket gir, og videre hvor omfattende bruken av søkemotorer er i det daglige, er det ikke lenger et alternativ for norske bedrifter å overse dette.
Hele poenget er med andre ord å oppnå relevante posisjoner i søket. Klarer du å identifisere de mest verdifulle søkeordene og emnene målgruppene dine bruker, har du kommet langt.
Har du noen innenfor topp 3 som du regner som ekstra verdifulle?
Apropos verdifull, la oss se på reell verdi av arbeidet du gjør:
Kapittel 7
Verdi av SEO - Hva bør du se etter?
Så langt har vi forstått at dette er en viktig del av din digitale markedsføring. Men hvordan kan du måle hva som fungerer? Og hva bør du se etter?
- Her finner du noen sentrale faktorer som sier mye om hvordan du ligger an.
Se listen her:
Hvordan måle effekten av SEO?
Som i all annen markedsføring du gjør finnes det også mange målefaktorer tilknyttet organisk synlighet i digitale kanaler.
Dette kan være både nettsiden din men også sosiale medier, og som oftest utgjør dette en miks.
Hva er SEO-verdien for ditt nettsted?
Faktorene som viser hvordan du lykkes kalles KPIer. Dette avhenger av god SEO-analyse.
Hvordan måle KPI for SEO?
KPI står for Key Performance Indicator.
Ofte omtalt som nøkkeltallsindikatorer på norsk, altså definerte nøkkeltall du kan bruke til å måle om du når de målene du har satt for SEO.
Her er noen sentrale KPIer du kan se på:
Organiske plasseringer
Hvilken synlighet har du i dag (som du ikke har betalt for)? Rangerer du høyt i søk på søkeord og emner som har verdi for deg og din virksomhet?
Undersøk hvor mange treff nettsidene dine har gir side 1 i Google. Dette vil kunne måles som praktiske SEO-resultater med konkret synlighet.
Organiske økter
Hvilke sider besøker dine brukere når de finner ditt nettsted? Gjennomfører de handlinger som du ønsker at de skal gjøre? (For eksempel finne informasjon, ta kontakt, kjøpe noe eller lignende).
Hold øye med hvor mange økter du har fra organiske søk.

ORGANISKE ØKTER: Sjekk organiske økter fra Google i Google Analytics eller Google Search Console.
Fluktfrekvens fra nettstedet
Her kan du måle hvor mange brukere som kommer til nettsidene dine men som går rett ut igjen uten å gjøre noen handlinger.
Også dette påvirker SEO.
Gjennomsnittlig tid på nettstedet
Hvor lenge er de besøkende inne på sidene dine?
Dette speiler gjerne kvaliteten på innholdet ditt, og hvor lenge brukeren finner det verdt å være på dine sider (stikkordet her er nytteverdi for brukeren).

FØRSTE KLIKK OG SISTE KLIKK: Vær det første klikket og det siste klikket. Enkelt sagt betyr dette at om den som søker velger din side i søkeresultatet først, og deretter blir på siden din er det optimalt. Da går ikke søkeren tilbake til Google for å finne et bedre resultat. Kilde: MOZ
Organiske klikk (CTR)
Hvor mange klikker seg inn på dine sider fra Google? Har du gode nok tekster og solide verdiforslag som gjør at brukeren finner ditt nettsted interessant?
Her kan du måle CTR - Click Through Rate.
Lenker fra eksterne nettsteder
Hvem finner innholdet ditt verdifullt og lenker tilbake til deg? Dette er en av de viktigste rangeringsfaktorene i Google, og arbeid med SEO.
Jo flere gode lenker fra andre seriøse nettsider, jo sterkere vil ditt nettsteds autoritet være.
Hastighet på dine sider
Hastigheten på sidene dine blir stadig mer viktig som rangeringsfaktor! Tar det lang tid å laste siden din vil dette kunne påvirke din synlighet i Google. Særlig etter at Google lanserte Core Web Vitals har dette blitt viktig.
I tillegg mister besøkende fort interessen når et nettsted tar lang tid å komme seg inn på.
Infografikk - Hvordan gjøre SEO
Her finner du 6 punkter som vil bringe deg opp og fram med søkemotoroptimalisering i år. Det er mye å tenke på, men med disse tingene i bakhodet vil du kunne danne deg en solid grunnmur.

Oppsummering
SEO er et omfattende begrep, og som vi ser et eget fag og en egen disiplin innen digital markedsføring. Det er mye vi må huske på! Men ved å gjøre ting i riktig rekkefølge vil du kunne oppnå verdifulle rangeringer i Google.
Husk også: innholdet ditt skal først og fremst være for mennesker, ikke bare for søkemotorene.
Jeg håper du lærte noe av denne guiden. Har jeg glemt noe? Hva vil DU gjøre først med SEO framover? Legg gjerne igjen en kommentar under (eller kontakt meg om du har spørsmål) 😀
Dette er nok den mest omfattende og fullstendige oversikten over SEO på norsk.
Om jeg skulle pirket på noe, så er det at det kunne stått mer om søkeordsanalyse.
Analysen bør helst gjøres før man starter SEO arbeidet. Volumet og Googles PPC pris er viktige faktorer for å se hvilke søkeord som er verdifulle. Som du skriver er intensjonen på søkeordet veldig viktig.
Generelt er en bra optimalisert side en side som gir bruker et perfekt svar på det søket som er gjort.
I en søkemotor som baserer seg mest på kunstig intelligens, er det å ha et så bra innhold at det gir svar på søk belønnes. Men man må allikevel ha alt det andre på plass for å komme høyt nok opp til å få trafikk.
Hei, takk for tilbakemelding! Fint med litt pirk, og er enig med deg i dette. Planen var å lage en egen større artikkel om søkeordsanalyse, derfor har dette kommet litt i bakgrunn i denne guiden. Det er åpenbart noe av det mest sentrale innenfor SEO. Jeg får vel bare sett i gang med den artikkelen også:-)