Skal du lykkes med den tekniske delen av SEO, må du sørge for at du har en nettside uten kritiske feil og forsinkende elementer i 2024.
I denne guiden skal vi se på:
- Hva er teknisk optimalisering av nettsider og hvorfor er det viktig at du jobber med dette?
- Steg for steg tips og råd om hvordan du kan jobbe med teknisk SEO.
Det vil gi bedre helse på din nettside, en bedre opplevelse for dine besøkende - og ikke minst: høyere rangeringer i Google.
La oss begynne!
Hva er teknisk SEO?
Teknisk SEO handler om optimalisering av nettsteder og servere.
Dette hjelper søkemotorens roboter med å gjennomsøke og indeksere nettsidene dine mer effektivt, for å forbedre organisk rangering.
Arbeidet med tekniske faktorer på nettsiden din er en omfattende del av SEO-analyse.
Hva består så dette arbeidet av?
Hvilke faktorer påvirker teknisk SEO?
Flere ulike tekniske elementer på nettsiden din må fungere godt, ellers vil det påvirke både brukeropplevelsen og muligheten for å rangere høyt i Google.
Du har sikkert hørt at sidene må laste raskt, ellers vil den besøkende forsvinne med en gang. Det samme gjelder viktigheten av å lage godt innhold tilpasse sidene for ulike flater og formater osv.
Mange trinn: Jeg har gjort flere grep for å få raskere nettsider på intentseo.no. Flere av tingene jeg gjorde finner du i denne guiden.
Hvordan lykkes med teknisk SEO?
Hva må til for å sy dette sammen til en helhetlig fungerende komposisjon som tilfredsstiller alle krav og standarder på nettsiden?
Det er ikke til å komme unna at troverdig kvalitetsinnhold er det mest sentrale elementet for å lykkes med søkemotoroptimalisering.
Disse tre tingene bør du har orden på
Likevel må de tekniske faktorene være på plass for at dette skal fungere:
- Sidehastighet
- Kode
- God struktur
Hvorfor får du trege nettsider?
Årsakene til at du etter hvert får en nettside som laster tregt er som regel flere. Særlig sider på mobil kan være utfordrende å optimalisere.
Her er noen vanlige årsaker:
- Store bildefiler som ikke er komprimert
- Problemer med JavaScript
- «HTTP requests»
- Uryddig kode
- Annonser og andre «tunge» elementer på sidene
I‘ve shared this article about JavaScript SEO before. And am sharing it again, because it is so easy to understand for developers who need to get the need to know about this (without reading a book). Great job by @patrickstox and @ahrefs https://t.co/fQhr4hWk9s #SEO #technicalSEO
— Trond Lyngbø (@TrondLyngbo) April 20, 2021
Hva betyr teknisk SEO for nettsiden din?
Jobben du gjør med det tekniske på nettsiden har klar sammenheng med hvor god synlighet du vil klare å oppnå i Google. Det vil være gjeldene både for organisk trafikk og trafikk fra betalte annonser i Google Ads.
Hvor hurtig de besøkende kommer inn på nettsiden er en av de viktigste tingene som påvirker dette. Google belønner sider med rask lastetid og god sidestruktur.
Teknisk SEO Steg for Steg
Arbeidet kan grovt sett deles opp i 3 deler. Start med disse punktene for å kartlegge hvordan du ligger an:
1. Sjekk gjennomsøking og indeksering
Indeksering handler om hvordan søkemotorer som Google forholder seg til nettstedet ditt. Å se denne gjennom søkemotorer øynene hjelper deg med å spore problemer du kan ha på nettsiden.
Et nettsted som søkemotoren enkelt kan gjennomsøke er et nettsted som vil kunne rangere bra.
Slik får du et overblikk om søkemotoren faktisk har funnet og synliggjort nettsidene dine:
Slik finner du dine indekserte sider Google
Bruk site: «din nettadresse» i søkemotoren for å se hvor mange av sidene som er indeksert. Dette ser du også i Google Search Console i fanen Indeks > dekning.
2. Mål nettstedets lastetid
En treg nettside irriterer ikke bare de besøkende og får dem til å forlate den. Det vil også føre til en "lunkne" søkemotorer som Google, som ikke vil anse nettsiden din som det beste alternativet i konkurranse med andre nettsteder. Dette er derfor en de viktigste delene av jobben med teknisk SEO-analyse.
Arbeidet med å gjøre siden dine raskere er derfor svært sentralt. Og stadig viktigere.
3. Kartlegg innhold og sidearkitektur
Organiserer du innholdet ditt på en måte som gjør det lett å forstå? For mange nivåer og klikk er ikke bra for SEO.
Ha en ryddig struktur på nettsiden, med korte beskrivende URLer (uten 404-feil) Gjør det tydelig for brukeren hvor informasjon og funksjonalitet finnes på sidene dine.
Har du gode lenker mellom relevante deler av innholdet? Interne lenker er med på å styrke dine resultater i søk.
Slik får du oversikt over dine interne lenker
Identifiser sidene med flest interne lenker i Google Search Console.
Finn menypunktet «Linker» i menyen til venstre.
Du finner en liste over sidene med flest interne linker på nettsiden din.
Disse sidene har en sterk posisjon, og intern linking til disse er med på å løfte synligheten for det øvrige innholdet på dine sider.
Her er noen flere praktiske og konkrete ting du kan gjøre med denne sjekklisten:
Sjekkliste for Teknisk SEO
Her finner du noen viktige ting du kan sjekke for å sikre at det tekniske fungerer som det skal. Ved å følge disse retningslinjene kan du sørge for at sikkerheten og strukturen på nettsiden din oppfyller forventningene til søkemotoralgoritmer, og dermed belønnes i søkeresultatene.
Egenskaper som sikker tilkobling, et responsivt design og rask lastetid, er jobben du må gjøre for å sikre at disse tingene er på plass.
Disse tingene bør du få på plass:
1. Bruk sikker tilkobling - SSL
Secure Sockets Layer - SSL - er en sikkerhetsteknologi som skaper en kryptert kobling mellom en webserver og en nettleser. Du kan oppdage dette ved hjelp av SSL ganske enkelt: nettadressen starter med ‘https: //’ i stedet for ‘http: //.’ Google har signalisert at de ønsker at alle bruker "HTTPS".
Det er derfor fornuftig å sikre at sidene dine er sikre. Dette kan du gjøre ved å installere et SSL-sertifikat. (Selv om de fleste topp nettstedbyggere nå inkluderer SSL som standard).
2. Løs problemer med duplikat innhold
Duplikatinnhold på nettsiden kan være forvirrende for både brukere og søkemotorer. Dette kan skade SEO-arbeidet ditt, og er en av tingene teknisk SEO kan løse.
Google og Bing anbefaler at du retter opp i tekniske problemer med duplisert innhold på nettsiden.
Slik kan fikse problemer duplisert innhold på din nettside
- Forebygge at du publiserer flere versjoner av en side eller et innlegg
- Deretter bruker du det kanoniske koblingselementet for å fortelle søkemotorer hvor den "viktigste" versjonen av innholdet ditt ligger.
3. Gjør sidene dine mobilvennlige
Google er tydelig på at dette er et viktig rangeringssignal. Og med introduksjonen av Googles '"mobile first"- tilnærming til indeksering av innhold, er et responsivt nettsted viktigere enn noensinne.
Hva er responsivt design? Et responsivt nettsteddesign justerer seg automatisk slik at det enkelt kan navigeres og leses på alle enheter.
Mål mobil brukervennlighet: I Google Search Console kan du også finne ut hvilke sider som er brukervennlige for mobil
4. Få opp farten på nettstedet ditt
Søkemotorer foretrekker nettsteder som lastes raskt: sidehastighet regnes som et stadig mer viktig rangeringssignal i søkemotorene.
Det er flere måter du kan øke hastigheten på:
Dersom du bruker WordPress kan du bruke plugins som WP Rocket og NitroPack for å gjøre disse oppgavene.
5. Opprett et XML-nettstedkart
Et nettstedskart (i format XML) er en fil som hjelper søkemotorer til å forstå nettløsningen din under gjennomsøkning. Dette kartet forteller søkemotorer nøyaktig hvor hver side er.
Oppdater robots.txt-fil som forteller søkemotorene hvilke nettadresser søkeroboten har tilgang til på.
Nettstedkartet inneholder også nyttig informasjon om hver side, inkludert:
- Når en side sist ble endret
- Hvilken prioritet siden har
- Hvor ofte sidene oppdateres
6. Test og bruk strukturerte data
Når vi snakker om strukturerte data for teknisk SEO, snakker vi vanligvis om det tjenesten «Schema.org». Schema.org er den mest brukte tjenesten for SEO. Dette er kode som kan bidra til å øke synligheten din i Google.
Hva brukes strukturerte data til?
Den vanligste bruken av strukturerte data er for følgende elementer:
- Artikler
- Oppskrifter
- Produkter
- Rangeringer og produktanmeldelser
- Videoer
Du kan også teste dine data for feil og mangler i strukturerte data med Schema Markup Validator.
Oppsummert
- Installer SSL på nettsiden
- Sjekk siden din for duplikat innhold
- Test om siden er mobilvennlig
- Installer en hastighetsplugin som WP Rocket
- Opprett nettstedkart for nettsiden
- Bruk denne typen data for å øke synligheten din
Dette er noen av de viktigste tekniske tingene du kan gjøre for å få en bedre nettside. Gå igjennom hvert punkt og lag en liste over hver ting, og kryss ut disse når du har målt og forbedret hvert punkt.
FINN INSPIRASJON TIL BEDRE SØKEMOTOROPTIMALISERING
Her finner du over 100 tips til bedre SEO!
Hvordan gjøre en teknisk SEO Audit?
Du kan også bruke SEO-verktøy som Semrush, Ahrefs og Screaming Frog hvor du kan gjennomføre en fullstendig vurdering av nettsiden - en SEO Audit.
La oss se litt mer på hvordan du kan forbedre brukeropplevelse, lykkes med forbedring av websider, og hvordan Google måler dette.
Hvordan forbedre brukeropplevelse med teknisk SEO?
Google har satt inn støtet på å få brukeropplevelse fram i lyset. Det har gitt oss Core Web Vitals. Brukeropplevelse, og den tekniske opplevelsen på siden din som helhet, er de to beregningene som Google anser som avgjørende for rangering.
Hva er Core Web Vitals?
Core Web Vitals består av spesifikke faktorer som er avgjørende for den generelle opplevelsen av nettsiden.
Google har de siste par årene sluppet algoritmeoppdateringen som setter større krav til å etterleve disse tingene. (Kjernestatistikk på nett på norsk).
Dette er det praktiske beviset på at Google setter hastighet og brukervennlighet enda høyere på listen over viktige faktorer for rangeringer i søkemotoren.
Test ofte: Med de riktige grepene vil du øke verdiene på nettsiden din både for hastighet og brukervennlighet.
Hvordan påvirker Core Web Vitals SEO?
Med Core Web Vitals stilles det større krav til det tekniske arbeidet vi gjør med våre nettsider.
Enkelt sagt koker dette ned til at vi må ha raskere nettsider og god og tydelig brukeropplevelse for den besøkende.
Likevel vil nok de fleste nettsteder med god brukeropplevelse neppe merke så mye forandring. Google har flere rangeringsfaktorer som de prioriterer foran dette, slik som kvalitetsinnhold som skiller seg positivt ut.
Hvordan gjøre teknisk SEO med Core Web Vitals?
Her kan du måle hvordan dine sider presterer med Web.dev og PageSpeed Insights.
Hvordan funger Core Web Vitals?
Core Web Vitals består av tre spesifikke målinger av sidehastighet og brukerinteraksjon på nettsiden.
Disse ser på deler av brukeropplevelsen som lastetid, interaksjon og visuell stabilitet. Andre vitale faktorer er blant annet mobilvennlighet og sikkerhet.
I praksis handler disse tingene om hvor raskt du kommer inn på en side, og hva en faktisk kan gjøre når du kommer inn på en webside.
Hva er Largest Contentful Paint (LCP)?
LCP måler ytelse av innlastingstid på nettstedet ditt. For å kunne gi en god brukeropplevelse, bør LCP skje innen 2,5 sekunder etter at siden først lastes inn.
Hva er First Input Delay (FID)?
FID måler interaktivitet. For å gi en god brukeropplevelse, bør sidene ha en FID på 100 millisekunder eller mindre på nettsiden.
Hva er Cumulative Layout Shift (CLS)?
CLS Måler visuell stabilitet. For å gi en god brukeropplevelse, bør sidene dine ha en CLS på 0,1 eller mindre.
Verktøy for Core Web Vitals
Google Search Console og Page Speed Insights er sentrale verktøy for å finne ut hvordan du scorer på disse verdiene når du utfører teknisk SEO. GTmetrix er et annet nyttig verktøy.
Du kan også bruke Lighthouse Scoring Calculator for å beregne dine verdier.
Hvordan fikse SEO-problemer med Core Web Vitals?
Her er noen praktiske ting som gi grønnere verdier i dine målinger:
Jobb systematisk og langsiktig med teknisk SEO
Det er selvsagt mange flere tekniske forbedringer du bør gjøre for å få alle ting på plass med brukervennlighet og hastighet på dine sider.
Jo mer du tester nettsiden og forbedrer jo bedre. Du vil måtte følge med på fast basis, og finne ut om ting blir bedre.
Dette er svært viktig og påvirker hvor vellykket ditt arbeid med teknisk SEO vil bli.
Spørsmål og svar om teknisk SEO
Arbeid med teknisk SEO er noe du bør gjøre kontinuerlig. Denne jobben blir aldri ferdig så lenge du har et nettsted som skal prestere på både hastighet, brukervennlighet med mer.
Det finnes flere ulike verktøy for teknisk SEO. Noen av de største er Semrush, Ahrefs og Screaming Frog. I tillegg finnes det nyttige kostandsfrie verktøy som Google Search Console.
Teknisk SEO bør jobbes med kontinuerlig. Nettstedet ditt vil stadig endre seg, og det vil hele tiden være behov for å optimalisere og teste nettsidene dine. Sett klare mål for hva du ønsker å måle i din SEO-audit.
Som med de andre delene av arbeidet med SEO bør du ha klare mål for hva du ønsker å oppnå. I tillegg bør du benytte verktøy som både gir deg god innsikt og som gjør jobben mest mulig effektiv.
Gode resultater for teknisk SEO vil avhenge litt av dine behov, men normalt vil et nettsted som har rask lastetid og god brukervennlighet for dine besøkende gjenspeile dette.I tillegg vil Google framheve innholdet ditt på en bedre måte om det tekniske er på plass.
Teknisk SEO er en såpass stor del av arbeidet med SEO at det må prioriteres høyt oppe på listen. Dette krever imidlertid noe mer teknisk kompetanse enn en del av de andre oppgavene innen SEO. Sørg for å evaluere nettstedet ditt på jevnlig basis. Ta kontakt med en teknisk SEO-konsulent om du trenger bistand.
Oppsummering
Nå har vi sett på mange områder innenfor teknisk SEO. Håper du nå opplever litt mer forståelse av hva dette handler om.
Nå kan du jobbe med å gjøre nettsidene både raskere og mer brukervennlig. Hva vil du gjøre først?
Skriv gjerne en kommentar under og del gjerne artikkelen om du fant noe nyttig 🙂