SEO-statistikk: 
112 nøkkeltall og fakta om SEO [Liste]

I denne omfattende listen vil du finne nøkkeltall og statistikk om søkemotoroptimalisering.

  • Internasjonal og norsk statistikk om SEO
  • Mange ulike kategorier
  • En rekke tall og fakta du neppe visste om søk!
SEO-Statistikk
Oppdatert: 23/01/2024

Her finner du SEO-statistikk og data om søkemotoroptimalisering i 2024!

Uten mer introduksjon går vi til tallene. 

La oss sette i gang!

Høydepunkter om SEO


  • 68% av alle opplevelser på internett starter med en søkemotor.
  • 95% av nettsider har ingen eksterne lenker fra andre nettsteder.
  • Resultatet på førsteplass i Google har 10 ganger mer sannsynlighet for å få klikk sammenlignet med tiendeplassen.
  • Gjennomsnittsalderen til en side som rangerer på førstesiden i Google er 2+ år.
  • Google utgjør 93,87% av søkemotormarkedet på mobil.

Sjekk ut neste kapittel om kunstig intelligens, og hvordan dette påvirker SEO:

Statistikk for KI i SEO

Kunstig intelligens blir en økende faktor i markedsføring, så også i SEO. Her er noen statistikker du sikkert vil finne nyttig.

Kunstig intelligens (AI) har det siste året tatt en sentral rolle i livene våre på ulike måter, for å gjøre hverdagen enklere. Et av de mest vanlige eksemplene er bruken av tjenester som Google Assistant og Siri.

Bruken av verktøy som Grammarly for korrekturlesing av innhold, er et typisk eksempel på hvordan AI har innflytelse på SEO.

AI for SEO har som mål å forbedre ytelsen, og gjøre omfattende og komplekse dataanalyser tilgjengelige for alle interesserte.

Mange benytter allerede verktøy som ChatGPT og Google Bard i forbindelse med SEO i dagens digitale verden.

SEO-statistikk om kunstig intelligens

Her er en liste med fakta om bruken av AI innenfor SEO-sektoren:

  • Hele 58% av markedsførere har planer om å benytte AI innenfor innholdsproduksjon og SEO i løpet av 2023.
  • For 40% av markedsførerne har implementeringen av AI i SEO-praksisen ført til en økning i inntektene på mellom 6% og 10%.
  • Den mest populære chatboten i SEO-bransjen er ChatGPT, som blir brukt på flere måter, inkludert:
  • Generering av innhold
  • Søkeordsanalyse
  • Utforming av e-poster for å skaffe tilbakekoblinger
  • Utarbeidelse av Schema Markup
SEO-statistikk-AI-for-SEO

Google Bard er også i godt i gang for å forbedre SEO, med hovedbruksområder som inkluderer:

  • Identifisering av mangler i innhold
  • Oppretting av variasjoner i alt-tekster
  • Planlegging av innhold og idéutvikling

Er stemmesøk en greie du bør holde et øye med? Kanskje disse tallene kan gi deg noen svar:

Stemmesøk SEO

Hvordan påvirker stemmesøk søkemotoroptimalisering? La oss se på noen tall og fakta her.

  • Stemmesøk på mobile enheter brukes av 27% av verdens befolkning.
  • En studie utført av Search Engine Watch avslører at stemmesøk på mobile enheter er tre ganger mer aktuelt enn tekstsøk for å være relatert til noe lokalt.
  • 39,4% av internettbrukere i USA bruker en stemmeassistent minst en gang hver måned.
  • Stemmesøk utgjør 20% av alle søk på nett. 
  • 58% av forbrukerne bruker stemmesøk for å finne informasjon om lokale selskaper.
  • Ifølge Backlinko er en fremhevet snutt ansvarlig for 40,7% av alle stemmesøksvar.
  • 70,4% av stemmesøksresultatene kommer fra nettsider som bruker HTTP.
    Stemme søk brukes daglig av 40% av voksne.
  • En sunn profil med eksterne lenker av høy kvalitet øker nettstedets rangering i stemmesøk.
  • Hver måned utføres 1 milliard stemmesøk.
  • En av fire personer i alderen 16 til 24 år bruker stemmesøk på mobil.
  • Innen 2025 vil 75% av amerikanske familier eie en smart høyttaler.
  • Alexa er den mest populære virtuelle assistenten i USA og utgjør over 38% av markedet.
  • Antallet stemmeassistenter vil nå 8 milliarder innen 2023.
  • Ifølge en Statista-rapport fra juni 2021 har Amazon den største markedsandelen innen smarte høyttalere i USA med 69%.
  • Etter å ha utført et stemmesøk, ringer 28% av menneskene selskapet.
  • 51% av mennesker bruker stemmesøk for å finne restauranter.
  • En Geomarketing-undersøkelse har avslørt at 65% av Google Home- og Amazon Echo-eiere ikke ønsker å gå tilbake til tastatursøk.
  • Den gjennomsnittlige siden for Google-stemmesøk har 2 312 ord.
  • En fjerdedel av menneskene i alderen 16-24 år bruker stemmesøk på smarttelefonen sin.
  • Smarte høyttalere er mest populære blant mennesker i alderen 26 til 35 år.
  • Det er nesten 91 millioner smarte høyttalere i USA, og antallet forventes å vokse til 95 millioner innen 2023.

Google er fortsatt den største søkemotoren. Finn ut mer om hva som rører seg av statistikk rundt søkegiganten her:

Google SEO

Dette er tallene du bør sjekke ut når det kommer til søk i Google.

Google har 85,55% av det globale søkemotormarkedet. Nesten alle SEO-kampanjer rettes mot søkemotorer utformes med Google i tankene. 

  • Google er verdens mest populære søkemotor.
  • I løpet av bare februar 2023 ble Google besøkt 80,2 milliarder ganger.
  • En internettbruker søker på Google 3 til 4 ganger om dagen.
  • 16,3% av Googles organiske trafikk i USA kommer fra brukere som søker etter termen "Google".
  • Google behandler 8,2 milliarder søk hver dag.
  • Google behandler 99 000 søk hvert sekund.
  • Mer enn 1 milliard spørsmål er blitt stilt via Google Lens til dags dato. Google Lens støtter over 100 språk.
  • 63% av Googles organiske søketrafikk i USA genereres via mobile enheter.
  • Gjennomsnittlig tid brukt på Google per besøk er 11 minutter og 14 sekunder.
  • En bruker besøker 8,79 sider ved hvert besøk på Google.
  • 28,23% av brukerne ser bare én side før de forlater Google.
  • Facebook og Youtube er de to mest søkte termene på Google.
  • Ifølge Andrey Lipattsev (tidligere Seniorstrateg for søkekvalitet hos Google) er innhold, eksterne lenker og Rank Brain de tre viktigste faktorene som rangerer en side på Google.
  • Mesteparten av Googles trafikk (26,56%) kommer fra USA.

Hva er lokal SEO? Og hvordan påvirker dette søkemotorene? Finn ut mer i neste kapittel:

Statistikk for lokal SEO

Sjekk ut nøkkeltall for lokal SEO og "Google min bedrift".

  • Det månedlige antallet Google-søk med lokalt fokus er 97 milliarder. Det tilsvarer 37 000 lokale søk hvert sekund.
  • Nesten en tredjedel av alle mobile søk er relatert til sted.
  • En fjerdedel av nettsidene til små bedrifter mangler en H1-tag.
  • 28% av søk med lokal søkeintensjon resulterer i et kjøp.
  • 72% av Google-søkere besøkte en butikk innenfor en radius på 8 kilometer fra der de søkte.
  • 76% av forbrukere som søker etter lokale ting på smarttelefonen sin, besøker butikken samme dag.
  • Etter å ha søkt på Google ønsker 78% av menneskene å handle lokalt.
  • For 92% av alle nettsøk som inkluderer en by og en bedriftskategori, vises en Yelp-side blant de fem beste resultatene.
  • Overraskende nok har 56% av lokale bedrifter ennå ikke registrert bedriften sin på Google Min Bedrift-listen.
  • I 2020 økte søkene med "Nær meg" med over 130%.
  • Over 50% av alle "Nær meg"-søk resulterer i fysiske konverteringer.
  • Omtrent 45% av kunder over hele verden vil foreta et kjøp online og deretter hente varen i butikken.
  • Lokal søkeintensjon er til stede i 46% av Google-søkene.
nyttig-statistikk-om-sokemotoroptimalisering

Dette er tallene om hvordan brukerne forholder seg til søk og søkemotorer: 

Demografiske tall om SEO

Blant store mengder statistikk og innsikt skjuler det seg noen perler det kan være artig å vite om, før du gyver løs på SEO i det nye året.

  • Nesten en tredjedel av alle mobilsøk er relatert til lokasjon.
  • En fjerdedel av nettsteder for små, lokale bedrifter mangler en H1-tag.
  • 28 % av søk med lokal hensikt resulterer i et kjøp.

Volum og verktøy for søk

  • 92 % av søkeordene har et søkevolum på færre enn 10 søk per måned.
  • 93 % av alle nettopplevelser starter i en søkemotor.
  • Semrush og Ahrefs er de to mest populære SEO-verktøyene verden over.

Hvilke land bringer flest organiske søk til Google?

  • USA 26,56 %
  • India 4,45 %
  • Brasil 4,44 %
  • Storbritannia 3,91 %
  • Japan 3,71 %

Mobilbruken øker hele tiden, og dette påvirker selvsagt også hvordan vi søker. Men hvilke nøkkeltall gjelder for SEO på mobil? Finn ut mer her:

Mobiltall om SEO

Mobilen er sentral i arbeid med søkemotoroptimalisering. Dette er tallene du bør sjekke ut.

  • Mobile enheter står for omtrent 55% av global trafikk på internett.
  • 80% av de øverste rangerte nettstedene er optimalisert for mobiltelefoner.
  • Mobiltelefoner vil overgå stasjonære datamaskiner i nettsalg innen 2023.
  • Når det gjelder total markedsandel for søkemotorer globalt, står smarttelefoner for 59,77%, mens nettbrett står for 2,27% (totalt 59,77% for mobile enheter). Stasjonære datamaskiner utgjør 37,96%.
  • Søk basert på sted står for 30% av alle mobile søk.
  • 20% av markedsførings-e-postkampanjer er ikke optimalisert for mobil.
  • Når de søker på mobil, oppdaget 51% av smarttelefonbrukere et nytt selskap eller produkt.
  • Over 30% av alle mobile søk blir utført før man går inn i en butikk.
  • Når de er i en butikk, vil 43% av brukere utføre et nettsøk på mobiltelefonene sine.
  • 69% av mobiltelefonbrukere mener de er mye mer tilbøyelige til å kjøpe fra et nettsted som svarer raskt på spørsmålene deres.
  • Hver dag bruker 87% av mobiltelefonbrukere en søkemotor.
  • 90% av smarttelefonbrukere er usikre på hvilket merke de skal kjøpe.
  • 1/3 av e-postklikk tilskrives en mobil enhet.
  • Den første organiske listen på mobile enheter gir 27,7% av klikkene, sammenlignet med 19,3% på stasjonære datamaskiner.
  • Stemme søk utgjør for øyeblikket 20% av alle henvendelser på mobiltelefoner.
  • Den nest mest populære metoden som brukes av e-postmarkedsførere for å forbedre ytelsen er å optimalisere e-poster for mobiltelefoner.
  • 57% av brukere vil ikke anbefale et selskap med en dårlig optimalisert mobil nettside.

Hva så med norske tall for søkemotoroptimalisering? I en internasjonal bransje finnes det noen interessante statistikker her hjemme:

Norske tall om SEO

Hva er nyttig å vite om nettbruk og søk i Norge? Her finner du noen godbiter som kan være nyttig å vite om.

  • 83% av norske bedrifter har en nettside
  • 90% av nettsider får ingen trafikk (Ahrefs)
  • Antall minutter på internett per dag 9-72 år: 202 minutter
  • Antall norske innbygger på internett hver dag: 92%
  • Antall søk per døgn i Google: over 50 millioner

Hva så med de kommende årene og utviklingen for søk og SEO i 2024? Her er noen spådommer og trender du bør vite om:

SEO fra 2024 og framover

Det snakkes av og til om at søkemotoroptimalisering vil forsvinne. Disse tallene forteller en ganske annen historie.

  • Det er forutsagt at SEO-bransjen vil nå en verdi på 99,4 milliarder dollar innen 2027.
  • I en Statista-undersøkelse ble maskinlæring og/eller KI valgt som den viktigste årsaken til endringer i søkemotoroptimalisering (SEO) i fremtiden av 18,7% av respondentene. 13,9% oppga at utfasingen av tredjeparts informasjonskapsler ville være årsaken.
  • Det estimeres at det vil være 7,296 milliarder smarttelefonbrukere over hele verden innen 2025.
  • Det å lage nettsider som er mobilvennlige være en av de viktigste faktorene når disse optimaliseres for søkemotorer.
  • 8 av 10 digitale markedsførere bruker AI- og maskinlæringsløsninger i egen markedsføring i 2023. Dette tallet vil bare øke i tiden som kommer.

Oppsummering

Dette er et nyttig knippe tall og fakta om søkemotoroptimalisering på terskelen til et nytt år.

Hvilke data fant du mest nyttig i denne oversikten? 

Skriv gjerne en kommentar under om du fant dette hjelpsomt. Lykke til med søkemotoroptimalisering det kommende året! 😀

Om forfatteren

Bjørn Marius Narjord har jobbet med kommunikasjon og digital markedsføring i over 10 år. Her får du gode tips og råd om SEO og organisk synlighet på nett.


Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}