Google Tag Manager (GTM)
Med denne kan du håndtere alle taggene på nettstedet ditt uten å redigere kode. Men hvordan fungerer dette verktøyet egentlig? Finn ut det du trenger å vite her.
Hva er Google Tag Manager?
Google Tag Manager (GTM) er en kostnadsfri løsning fra Google som gjør det enkelt å administrere og organisere ulike sporing- og markedsføringskoder, kjent som "tags".
Dette omfatter koder for analyser, konverteringssporing, remarketing og andre tredjepartsverktøy.
Hvordan fungerer Google Tag Manager?
Med GTM kan du enkelt legge til, endre eller fjerne tags på nettstedet ditt uten å behøve å redigere koden direkte på sidene. Dette forenkler tag-håndteringen, spesielt for omfattende nettsteder og for de som ikke er eksperter innen koding.
Denne tjenesten fungerer ved å plassere en JavaScript-kode på nettstedet ditt som deretter aktiverer og administrerer de ulike taggene du har lagt til i GTM-kontoen din.
Du kan også opprette regler og utløsere for å styre når og hvor de ulike taggene skal aktiveres, noe som gir deg bedre kontroll og fleksibilitet.
Hvordan bruke Google Tag Manager i Praksis?
Videre bidrar GTM til å forbedre nettstedets ytelse ved å redusere antall tags som må lastes inn på hver side og tillate asynkron lasting av tags. Dette innebærer at tags kan lastes inn separat, uten å hindre visningen av sidens innhold.
Dette er en tjeneste med et enkelt brukergrensesnitt og smidig integrasjon med andre Google-tjenester som Google Analytics, og Google Ads. GTM er et effektivt verktøy som hjelper deg med å spore og analysere nettstedets ytelse, og tilhørende effekter av arbeidet du gjør med digital markedsføring.