Gamifisering involverer prosessen med å implementere spillmekanismer i miljøer som normalt ikke er spillorienterte, for eksempel nettsider, online samfunn, læringsstyringssystemer eller interne bedriftsintranett - og SEO!
Finn ut det du trenger å vite om gamification i søkemotoroptimalisering i denne nyttige guiden.
Alternative måter å jobbe med SEO: Gamificiation
Hvordan kan du best mulig følge med på hvordan du ligger an med SEO? Tall, data og informasjon kan bli overveldende og tungt for mange.
Og rapporteringer er ikke nødvendigvis det enkleste.
Men det finnes spennende aktører der ute som tenker nytt!
Dette er noe jeg har sett på her. Hva med å starte med et spennende og nytt blikk på SEO:
Gjør SEO mer moro og praktisk med gamification
Gamification, eller «spillifisering» som det heter på norsk, gir store muligheter innen flere bransjer, også innenfor SEO. Det er allerede flere aktører på markedet, og her ser vi litt mer på hva dette handler om.
Å invitere besøkende til nettstedet ditt gjennom spill og konkurranser kan øke trafikken din betraktelig.
Hva underbygger denne påstanden?
Har de besøkende en interaksjon med innholdet ditt i form av elementer med spill, er sjansen stor for at de holder seg på siden din!
Men hvor utbredt er begrepet gamification egentlig?
Nøkkeltall: Fersk statistikk om spillifisering spår en voldsom vekst de nærmeste årene, og konseptet har allerede et godt fotfeste globalt.
Med andre ord en etablert metode allerede. Hvordan fungerer så dette i praksis?
Slik fungerer gamification
Slik trigger dette flere av våre grunnleggende egenskaper og behov.
Gamification for SEO: Morningscore er en SEO-tjeneste som har tatt selve arbeidet med søkemotoroptimalisering inn i gamification-settingen. Ta på hjelmen og prøv ut dette noe utradisjonelle SEO-verktøyet.
Hva så med ulempene? Finnes det noen betenkeligheter?
Finnes det fallgruver med gamification i SEO?
Når du lykkes finnes det åpenbare gevinster. Slik skaper dette engasjement:
Høy interaksjon: Det er tydelig at dette virkemidlet skaper større engasjement og interaksjon. Hele 89% bruker mer tid på en applikasjon eller et nettsted med spillelementer involvert. (Kilde: Medium).
Det er tydelig at dette virkemidlet skaper større engasjement og interaksjon. Hele 89% bruker mer tid på en applikasjon eller et nettsted med spillelementer involvert.
En sammenheng kan være når oppgavene blir så konkrete som dette:
Oppdrag og visualisering: Konkrete oppgaver og målbarhet som er enkel å forstå. Er dette noe som trigger flere bedriftseiere og aktører neste år?
Slik kan oppgavene du ønsker å løse bli både lettere å forstå og gjennomføre? For mange ligger det nok også mye brukervennlighet i dette.
De som liker denne praktiske tilnærmingen vil kunne finne stor nytte av et slikt konsept.
Noen muligheter gamification kan gi for SEO
Gamification isn’t just a “nice to have”….it can greatly impact traffic to your website and help your SEO. Want to know how? Check out our blog here 👉 https://t.co/tRQhSvy7FZ#Gamification #WebTraffic #engagement
— Digital Joy (@digitalj0y) November 18, 2022
Gamification for SEO oppsummert
Gamification har eksistert en stund, og er sånn sett ikke noe nytt. Likevel ser vi kanskje en tendens til at dette øker på i større grad.
Du kan enten bruke dette som virkemidler for å skape større engasjement eller i arbeidet med SEO i seg selv.
Kanskje er 2024 året da dette virkelig tar av, også for søkemotoroptimalisering?
Skriv gjerne en kommentar under om du tenker å benytte dette 😀