Long Tail Keyword

Siden long tail keyword (søkeord med "lang hale") er mer målrettede enn brede søkeord, er brukere som søker etter dem i større grad villig til å gjøre en ønsket handling som gjør at du når målene dine. 

Hva er et Long Tail Keyword?

Long Tail Keyword (eller lange nøkkelord på norsk) består av tre eller flere ord og er mer spesifikke enn mer generiske søkeord med "kort-hale". Disse kan ha lavere søkevolum, men de konverterer vanligvis bedre ettersom de er mer fokusert på en bestemt nisje eller et konkret emne.

Du bør avdekke de mest relevante for deg når du gjennomfører en søkeordsanalyse.

Hvorfor bruke Long Tail Keywords?

Fordelene med long tail keywords er mange, blant annet kan du dra nytten av disse faktorene: 

  • Mindre konkurranse:

Med færre nettsteder som målretter disse spesifikke frasene, er det lettere å rangere høyere i søkeresultatsidene (SERP).

  • Høyere konverteringsfrekvenser:

Siden long tail keywords er mer målrettede, er brukere som søker etter dem mer sannsynlig å konvertere, noe som resulterer i bedre avkastning for dine markedsføringsinnsats.

  • Forbedret brukeropplevelse:

Ved å fokusere på lange hale nøkkelord kan du lage mer relevant og verdifullt innhold for publikum.

Bruk Long Tail Keywords for bedre SEO

Inkluder lange nøkkelord i innholdet ditt, inkludert tittelen, overskriftene, meta beskrivelser og alt-tagger for bilder. Vær forsiktig så du ikke bruker dem for mye og risikerer å bli straffet for "keyword stuffing" (systematisk overforbruk), noe som kan påvirke rangeringene dine negativt.

Long Tail Keywords eksempler

Lag innhold som svarer på spørsmålene de besøkende lurer på.

 Noen eksempler på lange nøkkelord:

  • "Beste løpesko for maratonløpere"
  • "Hvordan lage hjemmelaget pizza fra bunnen av"
  • "Tips for å spare penger på dagligvarehandel"

Disse CTAene er korte, konsise og tydelige i hva de tilbyr brukeren, noe som øker sjansen for at de vil utføre ønsket handling.

Finnes det utfordringer med Long Tail Keyword?

Noen vanlige utfordringer når du optimaliserer for lange nøkkelord inkluderer:

Det kan være vanskelig å finne den rette balansen mellom nøkkelord med nok søkevolum, for å drive relevant trafikk, og de med lav nok konkurranse for å rangere bredt.

Erfaringen min er forøvrig at om du klarer å rangere på et medium bredt søkeord, vil du også rangere på en rekke lange søkefraser.

Flere ressurser om Long Tail Keywords