Hva er SEO-analyse?
En SEO-analyse er en systematisk gjennomgang av en nettside for å vurdere dens tekniske ytelse, innholdskvalitet og synlighet i søkemotorene. Analysen avdekker forbedringsmuligheter innen tekniske problemer, søkeordsbruk, lenkebygging og brukeropplevelse for å oppnå bedre rangeringer i Google.
Hva består SEO-analysen av?
SEO-analyse definisjon
SEO-analyse handler om å å finne ut hvor godt optimalisert nettstedet ditt er, for å kunne få organiske rangeringer i søkemotorene.
Her skal vi se på hva som vil gjøre nettstedet ditt til et bedre verktøy. SEO-analyse krever at du vurderer merkevaren din med et helhetlig blikk.
Hvorfor er en SEO-analyse viktig?
En grundig SEO-analyse hjelper deg med å forbedre synligheten i Google. Du vil finne forbedringsområder og bli bedre rustet til å optimalisere nettsiden din for å øke trafikk og rangering.
Hvorfor bør du gjennomføre en SEO-analyse?
Med en god og analyse som gir deg svar på disse punktene har du kommet langt. En god SEO-konsulent vil se på disse punktene først.
Casestudie
Vi tenker oss en bedrift som øker egen organisk trafikk med 140% etter en SEO-analyse som avdekket tekniske feil og mangelfullt innhold. De forbedret innholdet sitt og jobbet med metatitler, internlenking og sidearkitektur, for bedre samsvar med søkeintensjon.
SEO-analysen i praksis
En SEO-analyse gjøres som en systematisk gjennomgang av nettsiden din for å evaluere faktorer som påvirker den organiske synligheten du har – eller vil kunne få – i søkemotorer som Google.
Dette gjøres i flere steg. Her er de viktigste punktene.

Hvordan forberede en SEO-analyse?
Før du starter analysen, må du definere tydelige mål.
Duane Forrester
SEO Blogger
SEO er definitivt en viktig markedsføringsfunksjon, men den må bakes inn i et produkt, ikke slenges på som glasur etter at kaken er bakt.
Slik gjør du en SEO-analyse - steg for steg
1. Teknisk SEO-analyse
En teknisk SEO-analyse sikrer at Google kan crawle, indeksere og forstå innholdet på nettsiden.
🔧Verktøy: Google PageSpeed Insights, GTMetrix, Screaming Frog, Cloudflare, WebPageTest.
2. Konkurrentanalyse og GAP-analyse
En grundig konkurrentanalyse i SEO-analysen hjelper deg med å forstå hva konkurrentene dine gjør bedre, og hvor du har muligheter til å forbedre nettstedets synlighet. For å spore og sammenligne konkurrenter bør du undersøke hvilke søkeord de rangerer for, hvilke sider som presterer best i søkemotorer, og hvordan deres innhold og lenkestrategi skaper trafikk.
🔧Verktøy: Bruk verktøy som Semrush og Ahrefs for å analysere konkurrentenes organiske rangeringer, bakgrunnslenker og tekniske SEO-tiltak.
3. Søkeordsanalyse og søkeintensjon
Identifiser primære og sekundære søkeord basert på volum og konkurranse. Analyser konkurrentenes søkeord med Ahrefs eller Semrush.
Forstå søkeintensjon:
🔧Verktøy: Google Keyword Planner, Ubersuggest, AnswerThePublic, Clearscope.

Automatisering og AI i SEO-analyse
Bruk AI til å effektivisere analyser og generere innsikt. Dette vil kunne styrke svarene SEO-analysen gir.
Bruk AI til konkurrentanalyse og innholdsstrategi. Automatiser rapportering og overvåking med verktøy som Google Data Studio.

Kartlegg egen organisk synlighet
Om du gjør en god jobb med å analysere den organiske trafikken på nettstedet ditt, kan du få verdifull innsikt.
Med oversikt over disse tingene kan du finne ut hva du må forbedre. I sum vil du finne ut hva du må gjøre for å kunne rangere høyt i Google.
Skaff deg kvalifiserte analysedata
Med andre ord mye å holde styr på, men klarer du å ha oversikt over disse har du kommet
Da er det mulig å ta avgjørelser som ikke er basert på gjetninger og antagelser, men på kvalifiserte data som bringer deg i riktig retning. Du skal altså kunne sitte igjen med et godt grunnlag for å gjøre faktiske endringer til det bedre.
Hvor ofte bør jeg gjøre en SEO-analyse?
Det er lurt å gjennomføre en SEO-analyse minst hver tredje måned for å forstå nettstedets synlighet og rangering i søkemotorer. Flere søker etter relevante søkeord over tid, derfor bør du justere strategien din regelmessig for å hjelpe kundene dine med å finne innholdet ditt mer effektivt.
Hva bør jeg finne ut i SEO-analysen?
SEO-analysen inkluderer evaluering av nettstedets struktur, relevante søkeord, URL-er og sider som rangerer i søkemotorer. Du bør finne ut hvordan søk påvirker trafikk, hvilke muligheter som finnes for å øke synligheten, og hvordan innholdet ditt samsvarer med det brukerne ønsker bruke for å finne informasjon.
Hvordan kan jeg tolke tall og data i SEO-analysen?
Forstå trafikk, rangering og brukeratferd ved å analysere hvilke av søkeordene som gir flere søk, hvilke sider som får mest besøk, og hvordan kundene dine bruker nettstedet. Det er viktig å se på bruk av gratis verktøy for å identifisere strategiske muligheter for søkemotoroptimalisering (SEO).
Hvordan vurdere eget arbeid med SEO?
For å vurdere SEO-arbeidet ditt, sjekk hvordan nettstedets sider rangerer for relevante søkeord. Og om søkemotoroptimalisering hjelper kundene dine med å finne det de leter etter. Se også på om lokale søk gir mer trafikk, og om strategien din inkluderer tiltak for å øke synligheten.
Oppsummering
SEO-analyse må gjøres over tid, noe som krever jevnlig oppfølging. Bruk denne guiden for å få full kontroll over egen synlighet på nett. Slik kan du forbedre nettstedets synlighet og rangeringer i Google.
Vi har nå sett på de viktigste tingene innen SEO-analyse. Håper du ble litt klokere på hva dette handler om, og hvorfor dette er viktig. Det vi kan konkludere med er at det er mange ting å passe på når det kommer til søkemotoroptimalisering. Hva er det første du vil sjekke rundt egen organisk synlighet på nett?
Skriv gjerne en kommentar nedenfor om det er noe viktig jeg har glemt, og del gjerne artikkelen om du synes den var nyttig.
💡 Trenger du en profesjonell SEO-analyse? Ta kontakt for en grundig gjennomgang! 🚀