For å kunne gjøre forbedringer på dine nettsider må du skaffe deg innsikt som gjør at du kan ta riktige valg.
I denne guiden finner du alt du trenger å vite om analyse av SEO. Finn fram kaffekoppen og få et styrket blikk på din organiske trafikk på nett.
La oss begynne!
Hva er SEO-analyse?
En SEO-analyse, eller en SEO-audit, skal gi deg en statusrapport for nettstedet ditt. Denne bør ta for seg det helhetlige bildet for hvordan du ligger an med det vi kaller organiske søk og synlighet i søkemotorer som Google.
Analysen hjelper deg med andre ord å finne ut hvordan du ligger an med arbeidet du gjør omkring SEO.
SEO-Analyse Definisjon
SEO-analyse er en prosess for å finne ut hvor godt optimalisert nettstedet ditt er for å kunne få organiske rangeringer i søkemotorene. Her ser vi også på hva som kan gjøres for å hjelpe nettstedet til å bli bedre. SEO-analyse krever at du vurderer merkevaren din med et helhetlig blikk.
Først og fremst er det viktig at du tar en nøye vurdering av innholdet du har på dine nettsider.
Hva er analyse?
For å forstå litt mer hva analyse faktisk handler om, og hvilke fortrinn det gir, er det lurt å se på betydningen av ordet. Analyse betyr "en nøyaktig undersøkelse av noe som er sammensatt av flere bestanddeler for å forklare et gitt problem eller en gitt utvikling". Noe som også passer godt inn i forståelsen av begrepet og hvorfor det er smart å gjennomføre analyser.
Hva er analyseverktøy?
Dataanalyseverktøy hjelper den som analyserer med å forstå dataene som samles inn. Det gjør deg i stand til å rapportere resultater og foreta kvalifiserte tolkninger av data. Hvordan dataene analyseres avhenger av målene for prosjektet og typen data som samles inn. Disse vil være svært verdifulle i det videre SEO-arbeidet. Ahrefs, Semrush og Screaming Frog er eksempler på slike hjelpemidler for SEO-analyse.
TIPS
Sett klare mål før du starter arbeidet med analyse av SEO.
Bruk SMARTE mål for best mulig måloppnåelse, og tydelige forbedringsområder for din synlighet på nett.
Hva bør du analysere?
Vi ønsker å undersøke noe metodisk og i detalj, for å kunne forklare og tolke det. Men nettopp i sammenheng gir dette mest mening, så også for søkemotoroptimalisering.
Hver for seg - og sammensatt - vil analyse av SEO normalt dreie seg om å kartlegge følgende punkter:
Hvorfor gjøre en SEO-Analyse?
Om du gjør en god jobb med å analysere den organiske trafikken på nettstedet ditt, kan du få verdifull innsikt.
Du kan finne ut hvor trafikken din kommer fra, hvordan du følger innholdsstrategien din, hvilke søkeord du rangerer for, hvem konkurrentene dine er, hvordan konkurrentene dine posisjonerer seg, hvordan du presterer for On-Page SEO og Off-Page SEO, og om du har tekniske feil som må forbedres på dine nettsider.
Med oversikt over disse tingene kan du finne ut hva du må forbedre. I sum vil du finne ut hva du må gjøre for å kunne rangere høyt i Google.
Tips til søkemotoroptimalisering
Over 100 nyttige tips som du kan starte med her og nå!
Skaff deg kvalifiserte analysedata
Med andre ord mye å holde styr på, men klarer du å ha oversikt over disse har du kommet langt.
Da er det mulig å ta avgjørelser som ikke er basert på gjetninger og antagelser, men på kvalifiserte data som bringer deg i riktig retning. Du skal altså kunne sitte igjen med et godt grunnlag for å gjøre faktiske endringer til det bedre.
La oss se videre på konkrete grep du kan ta - steg for steg:
Slik gjør du en SEO-analyse steg for steg
Så, hvordan gjøre en helhetlig vurdering av egen SEO som gir deg nyttig innsikt?
Her er 5 trinn du bør konsentrere deg om:
Godt hjelpemiddel: SEO Writer Assistant i Semrush gir deg mye nyttig innsikt i arbeidet med SEO-tekster.
1. Analyser innholdet du har i dag (SEO Content Audit)
Start med å evaluere innholdet på nettstedet ditt, for å finne ut hvordan du kan få mer relevant organisk trafikk (ikke trafikk fra betalte annonser) av høyere kvalitet.
Dette bør du finne ut i SEO-analysen
- Se etter økning eller fall i søketrafikken din. Dette kan skyldes tekniske problemer eller algoritmeendringer fra Google sin side.
- Finnes det innhold som påvirker nettstedets generelle ytelse på en negativ måte?
- Hvilke deler av innholdet ditt tilfører verdi til både søkemotoren og besøkende på nettstedet.
TIPS
Se etter eldre innhold du kan oppdatere eller som har rangeringer i nærheten av førstesiden (plass 11 - 20 i Google). Med en oppfrisking av innhold og relevans kan det gi et løft i rangeringene.
Det finnes mange verktøy å bruke. Her et eksempel med Semrush:
Innholdsanalyse - Content Audit med Semrush
1. Logg inn i Semrush eller test en gratis prøveperiode
2. Gå til fanen "Content Marketing"
3. Klikk på "Content Audit" for å starte en 7 dagers prøveperiode
4. Du kan koble til Google Search Console og Google Analytics 4 for bedre analyse av dine eksisterende data
5. Sett i gang analyse av ønskede sider (dette kan ta litt tid)
I Semrush kan du benytte deg av flere gode verktøy i din SEO-analyse.
Analyser innholdet ditt med "SEO Writing Assistant"
Start med å analysere det eksisterende innholdet ditt og få en oversikt over raske løsninger for å forbedre rangeringene dine med "Content Audit".
Du kan også sjekke innholdet ditt og se på lesbarhet, tonefall, plagiat innhold og SEO med "SEO Writing Assistant". Undersøk også hvordan du presterer i sosiale medier og med merkevarebygging med funksjonen "Brand Monitoring".
2. Vurder hele nettstedet ditt (SEO Site Audit)
En helhetlig gjennomgang av hele nettstedet ditt er en av de mest omfattende grepene du tar hvor du evaluerer ytelsen til nettsidene dine. Med riktig verktøy vil du kunne få en samlet helsesjekk av nettstedet ditt og identifisere tekniske feil.
Her er nok et eksempel med Semrush. Du kan også bruke Ahrefs eller andre lignende verktøy.
Site Audit med Semrush
1. Logg inn i Semrush
2. Gå ned til fanen "On-Page and Technical SEO"
3. Velg "Site Audit"
4. Start et nytt prosjekt og evaluer nettstedet ditt (dette vil kunne ta litt tid)
5. Du vil få opp en liste med feil, advarsler og notiser.
SEO-AUDIT: Det finnes mange hjelpemidler for å analysere SEO. Semrush har en god tjeneste for SEO-audit som gir deg et klart bilde på helsetilstanden til nettstedet ditt.
3. Vurder SEO som skjer utenfor nettstedet ditt (Off-page SEO)
Off-page SEO tar for seg handlinger som utføres utenfor nettstedet ditt for å påvirke rangeringene dine i søkemotorene. Dette er en sentral del av din SEO-analyse.
Dette handler i hovedsak om lenker fra andre sider til ditt nettsted, og hvilken grad av kvalitet dette gir for deg. Jo flere kvalitetslenker fra andre kilder, jo bedre. (Og vice verca).
Du kan sjekke ditt domene (gratis) i Ahrefs Website “Authority” Checker.
Deretter kan du sjekke (også gratis) hvilke eksterne lenker du har i Ahrefs Backlink Checker.
Off-page SEO: To gode hjelpemidler for å finne ut hvilken domeneautoritet nettstedet ditt har.
Det vil gi deg et bilde på hvor sterkt domenet ditt er og hvem som lenker til dine sider.
4. Forbedre SEO på egne sider (On-page SEO)
On-page SEO handler om hva du gjør på egne sider for å forbedre rangeringene i søkeresultatene.
Her er det også flere ting å ta tak i, men innledningsvis kan du se på følgende punkter.
Sjekkliste for On-page SEO:
- Bruk overskrifter (H1, H2, H3) på en ryddig måte
- Følg med på klikkrate i søk (hvor mange klikk får dine sider)
- Titler (Sørg for å ha beskrivende og varierte titler)
- Innhold (Lag kvalitetsinnhold for både leser og søkemotor)
- Intern lenkestruktur (Lenker til annet relevant innhold på dine sider)
TIPS
Bruk søkeord i titlene dine, og bruk søkeordet i løpet av de første 150 ordene i teksten din. Sørg for at det kommer tydelig fram hva teksten din handler om.
I tillegg bør du se på lastetid (hvor fort laster siden din), brukeropplevelse, søkeintensjon og optimalisering av bilder.
5. Få oversikt over den tekniske tilstanden på dine sider (Teknisk SEO-audit)
Teknisk SEO er en metode der målet er å sikre at nettstedet oppfyller de tekniske standardene til gjeldende søkemotorstandarder.
Vi ser videre på dette i et eget kapittel:
Hvordan gjøre en teknisk SEO-analyse?
Teknisk SEO-analyse består av flere ulike deler, men i hovedsak kan du se på disse punktene til å begynne med:
1. Mål hastighet og kjernestatistikk (Core Web Vitals)
Sørg for at sidene dine ikke laster tregt. Google belønner nettsider som lastes raskt, og utgjør en av faktorene for god brukeropplevelse. Etter at Core Web Vitals ble innført har det blitt satt tydelige standarder for dette.
SPEED VITALS GIR DEG GOD OVERSIKT: Det finnes mange tjenester på markedet for å måle hastighet på nettsidene dine. SpeedVitals er et godt tips.
2. Identifiser lenker som ikke fungerer
For alle ikke-eksisterende sider og ødelagte lenker som finnes, jo dårligere blir brukeropplevelsen. Du kan installere en "broken link checker" i WordPress, finne disse i Semrush eller bruke Ahrefs Broken Link Checker.
3. Kartlegg duplisert innhold
Duplikater av innhold kan fort forvirre Google. Da kan det oppstå en uønsket konkurranse om hvilket innhold søkemotoren skal rangere. Det kan skade synligheten din. Siteliner er et verktøy du kan bruke for å avdekke duplikater.
4. Sjekk sikkerheten på nettstedet ditt
En teknisk SEO-analyse sørger også for at du kan holde nettstedet ditt sikkert. Det er viktig at personvern etterleves. Implementering av HTTPS er en løsning. Det sikrer at ingen kan få tak i data som overføres mellom nettleseren og nettstedet.
Får du skikk på disse 4 punktene har du kommet langt med teknisk analyse av nettstedet ditt.
Forbedre din SEO med innsikten fra SEO-analysen
Nå har du gjennom flere steg skaffet deg et godt bilde av hvordan du ligger an med SEO. Dette gir deg et best mulig grunnlag for konkrete tiltak for det videre SEO arbeidet.
Med innsikten seo analysen gir vil du kunne vite hva som skjer og hvorfor det skjer.
Du vet hva du må gjøre for å oppnå bedre resultater.
I neste kapitel finner du noen tips om kostnadsfrie tjenester for SEO-analyse:
Duane Forrester
SEO Blogger
SEO er definitivt en viktig markedsføringsfunksjon, men den må bakes inn i et produkt, ikke slenges på som glasur etter at kaken er bakt.
Slik gjør du en gratis SEO-Analyse
Semrush, Ahrefs og andre gode verktøy gir deg mye for pengene. Men finnes det gratis SEO verktøy som gir deg gode alternativer til disse?
Kostnadsfrie hjelpemidler for SEO-analyse
Ordet "gratis" er i det hele tatt litt misvisende når det gjelder søkemotoroptimalisering. Du får resultater av et langsiktig og møysommelig arbeid. Når det er sagt så kan du finne mange hjelpemidler hvor du slipper lisenskostnader og lignende.
MOZ har her samlet noen gode hjelpemidler du ikke trenger å betale for.
SEO Analyzer og andre nyttige verktøy
Sjekk også ut Neil Patels SEO Analyzer som gir deg muligheten til å sjekke nettstedet ditt gratis. I tillegg har SEO Site Chekup noen gode hjelpemidler du kan teste ut.
Gode hjelpemidler for gratis SEO-analyse
Google Search Console og Google Analytics vil også gi deg masse gode data uten å måtte betale for det, og disse er det lurt å benytte seg av uansett.
I tillegg finnes det mange gode alternativer for gratis SEO-analyse. Min erfaring er likevel at det i det lange løp er smart å investere i gode hjelpemidler for å kunne jobbe godt med SEO og bli synlig på Google.
Hva er så beste praksis for å lykkes med SEO og bli mer synlig?
Finn flere gode Analyseverktøy for SEO
Sjekk ut listen med over 100 SEO-verktøy her!
SEO-Analyse som gir deg beste SEO resultat
En systematisk tilnærming til hvordan det jobbes med SEO vil gi deg det beste utgangspunktet for å lykkes. SEO-analysen gir deg opptil flere knagger å henge det videre arbeidet på. Følger du punktene i kapitlene over vil du ha et stort fortrinn framover.
Her vil det i hovedsak handle om å sile ut de mest verdifulle punktene som kan gjøres om til konkrete grep for å bli mer synlig på Google.
Hvilket innhold mangler du? Hva må til for å at siden din blir raskere? Hvilke grep må du ta med teknisk SEO? Disse tingene og flere andre svar vil komme fram ved hjelp av en god prosess med analyse.
For å lykkes med dette er det viktig at du i forkant av arbeid med SEO har definert hva du ønsker å oppnå med tydelig definerte mål. Dette knyttes til identifisering av KPI. (Key Performance Indicators).
Google er den største søkemotoren, og har også en rekke gode verktøy å tilby for vurderinger av nettsidene dine:
SEO-analyse med Google
Vi var inne på Google Search Console og Google Analytics tidligere i guiden, og her er det mye å hente av nyttig innsikt.
Den store fordelen er ikke bare at dette er kostnadsfrie tjenester for SEO analyse, men de inneholder mengder av egne data som du kan dykke ned i for å øke synligheten på Google.
Hvorfor er Google Analytics viktig for SEO?
Google Analytics er et ekstremt nyttig verktøy når det kommer til SEO. Søkemotoren som folk bruker for å finne nettstedet ditt gir deg en haug med nyttige data for at du skal kunne forbedre nettsidene dine. Det er uvurderlig.
En større debatt pågår for tiden om Google Analytics er et program virksomheter bør bruke på grunn av behandling av personopplysninger.
Jeg skal ikke gå inn på hele debatten her nå, men bare nevne et par alternativer om du ønsker å se på andre kilder til data:
Alternativer til SEO-analyse med Google Analytics
Matomo er et alternativ til Google Analytics som fokuserer sterkt på personvern. Plausible er et annet.
Her finner du noen flere GDPR-vennlige alternativer til Google Analytics.
Alternativ programvare: Matomo fokuser på personvern og beskyttelse av data.
Hvordan forbedre SEO med Google Search Console?
Mulighetene i Google Search Console er store når det kommer til å finne nyttig innsikt om egne prestasjoner rundt organisk synlighet.
Du kan blant annet gjøre disse tingene:
- Se søkeordene besøkende brukte for å finne nettsidene dine
- Finne ut om sidene dine er indeksert i Google
- Løser problemer med brukervennlighet
- Se hvilke nettsteder som linker til nettstedet ditt (eksterne lenker)
- Identifiser de beste organiske sidene dine
- Sørg for at de strukturerte dataene dine fungerer
- Sjekke dine Core Web Vitals-poeng
- Sende inn et nettstedskart
YTELSE PÅ NETTSTEDET: Google Search Console gir deg mye nyttig innsikt og mange gode verktøy
Til å begynne med i en SEO-analyse kan det være nyttig å få et overblikk over tallene dine:
Få et totalbilde av din organiske synlighet med Google Search Console
- Logg inn i Google Search Console
- Klikk på menypunktet "Ytelse" øverst til høyre
- Under Fanen "Ytelse" kan du velge Søketype, Dato og Land. Vil du se trafikken din i Norge velger du dette i fanen "Land"
- Gå ned til tabellen og se på antall forespørsler - "populære søk". Her kan du i tabellen se antall klikk, visninger, klikkrate og dine plasseringer i organisk søk
I denne oversikten vil du finne mange nyttige data som viser hvor du står med organisk søk og SEO.
TIPS
Har du mange visninger for et søkeord i tabellen i Google Search Console, men lav rangering og få klikk på dette søkeordet? Da kan dette være et søkeord du bør se på for å lage best mulig innhold.
Med en haug med tall og data kan det bli uoversiktlig og vanskelig å vite hva en bør se etter.
Her er noe av det viktigste du bør fokusere på:
Bonus: Dette kan du kan gjøre for bedre SEO-analyse
Så mye informasjon, så mange muligheter. Et viktig grep er å definere hva en ønsker å finne ut basert på innsikten vi har tilgang til.
Da blir det lettere å beregne et prioritert sett med data. Dette vil gjøre det lettere å måle framdrift i arbeidet. Bidrar disse til at du oppnår bedre resultater og når målene du satte deg?
Et viktig poeng med analyse av SEO er å bruke egne data.
Lag dashboard i Google Analytics for SEO-analyse
Her bør du nok ha litt innblikk i SEO og Google Analytics fra før, men du kan sette opp et eget dashboard for organisk trafikk.
Dashboard for SEO-analyse i Google Analytics: Du kan måle de viktigste tingene som berører organisk trafikk i analytics.
- Logg inn i din Google Analytics konto.
- Gå til “Customization” -> “Dashboards” -> “Create".
- Her kan du velge en blank mal eller et ferdig oppsett (Du kan laste opp ferdige maler fra galleriet eller koble til Google Data Studio).
- Om du ikke har så mye erfaring fra før kan du be om hjelp fra en SEO-konsulent eller noen som har god erfaring med GA.
- Om du setter opp panelet selv eller får litt hjelp, er det uansett disse målingene du bør sette opp:
- Organisk trafikk
- Organisk måloppnåelse (Mål)
- Type søkemotorer
- Organisk Engasjement
- Organisk fra sted (By)
- Interne søk
- Organisk trafikk Mobil vs Desktop
- Henvisninger + Link Analyse
- Gjennomsnittlig lastetid for sider
Hvordan finne de riktige tallene fra SEO-analysen?
Om du ikke bruker Google Analytics kan du likevel skaffe deg innsikt om din egen organiske synlighet.
Prioriter tallene som viser om du er på rett vei eller ikke.
Dette er de viktigste punktene du bør se på for å måle din SEO:
- Domeneautoritet
- Antall visninger i organisk søk
- Klikkfrekvens
- Rangeringer av søkeord
- Andel organisk trafikk
- Konverteringer fra organisk trafikk
- Antall indekserte sider i Google
- Sidehastighet på dine sider
- Core Web Vitals
- Sider besøkt per bruker
- Feil med gjennomsøkning fra søkeroboter
- Fluktfrekvens
Disse punktene er ulike faktorer som i sum påvirker din organiske synlighet.
Du kan også ta analysen et steg videre og sette opp et dashboard som viser deg i klartekst hvordan du ligger an med din SEO-Analyse.
Slik gjør du det:
Mål de organiske rangeringene dine i Google
Se på fordelingen av organiske rangeringer over tid. Du kan se hvor mange søkeord domenet dit har rangeringer for i Googles topp 3, topp 10, topp 20 og topp 100 organiske søkeresultater. Mål både synlighet, gjennomsnittlig posisjon og estimat av andel trafikk du kan oppnå.
Slik kan du måle dine rangeringer med Semrush:
Position Tracking: Semrush og Ahrefs gir deg muligheten til å måle dine rangeringer over tid. Dette er spesielt nyttig for å se på konkurrentene i din SEO-analyse. Her har jeg brukt "Position Tracking" i Semrush over en lengre periode for intentseo.no.
Slik bruker du "Position Tracking" i Semrush
- Logg inn på din Semrush-konto.
- Du må ha en "Pro Plan". Denne koster 95 dollar per måned. (Du kan teste en gratis versjon for en kortere periode).
- Gå til "Competitive Research" i menyen til venstre.
- Velg "Position Tracking"
- Trykk på "New Position Tracking" (Du kan ha inntil 3 planer med Pro medlemskapet).
- Nå kan du sette opp en ny måling. Her kan du velge inntil 500 søkeord og 20 konkurrenter som du ønsker å sammenligne deg med.
Det viktige å huske på her er at du velger søkeord som du vet vil ha verdi for deg.
Få overblikk med konkurrentanalyse
Når det gjelder konkurrenter bør disse være de du konkurrerer med i ditt marked, men funksjonen foreslår også kandidater som du kan legge inn basert på hvem du faktisk konkurrerer med i søkemotoren.
Med et slikt oppsett kan du måle og analysere din SEO på en mer effektiv måte. Du vil kunne se hvilke områder du øker på, og hva du bør forbedre.
Sammenlign dine rangeringer med konkurrentene: Sett opp en måling med dine største konkurrenter og bruk data fra denne oversikten til å analysere dine SEO.
SPØRSMÅL OG SVAR OM SEO-ANALYSE
Litt avhengig av omfanget bør du gjøre jevnlige analyser av din SEO. For mange kan en kvartalsvis analyse holde. For andre kan hyppigere analyser være nødvendig.
Du bør ta sikte på å finne ut hva som påvirker din organske trafikk fra søkemotorene og sette dette i sammenheng med de andre kanalene du bruker.
Det finnes mange verktøy for å samle og tolke data. Noen eksempler er Google Analytics og Semrush. Du bør se etter informasjon som gjør at du kan skape forbedringer for din egen markedsføring.
Du bør ha satt deg klare mål for hva du vil oppnå og deretter definere hvilke data du trenger for å vurdere hvilke grep du må gjøre. Du bør også velge deg noen gode verktøy som gjør dette arbeidet mest mulig effektivt og nyttig for din egen del.
Se på helheten og ikke bare enkelte søkeord og uttrykk som du ønsker synlighet rundt. Finn ut om de som søker finner ditt innhold for tema som har verdi for din virksomhet.
Evaluer punktene i denne guiden og se om du er godt nok rigget for å oppnå organisk synlighet i Google. Gjør endringer der du ser at innholdet ditt har svakheter eller få opp hastigheten på trege sider. Arbeid med SEO er kunsten å se alle faktorer med et helhetlig blikk. Jo mer innsikt du har, jo bedre beslutninger kan du ta.
Oppsummering
Vi har nå sett på de viktigste tingene innen SEO-analyse. Håper du ble litt klokere på hva dette handler om, og hvorfor dette er viktig.
Det vi kan konkludere med er at det er mange ting å passe på når det kommer til søkemotoroptimalisering. Hva er det første du vil sjekke rundt egen organisk synlighet på nett?
Skriv gjerne en kommentar nedenfor om det er noe viktig jeg har glemt, og del gjerne artikkelen om du synes den var nyttig 🙂
Lykke til med analyse av SEO!