SEO strategi 2024:
Den Ultimate Guiden

Finn ut alt du trenger å vite om målrettet planlegging av SEO i denne omfattende guiden. Se stegene her!

Oppdatert: 24/05/2024

Sliter du med å finne ut av SEO og hvordan du skal klare å øke trafikken på lang sikt?


Du har kommet til rett plass.


I denne guiden finner du det du trenger å vite om SEO-strategi i 2024, og hvordan du kan lykkes med dette. 

La oss sette i gang!

Hva er en SEO-strategi?


En god SEO-strategi bør fungere som et veikart for å hjelpe deg med å oppnå høyest mulig rangeringer i Google.


Det langsiktige arbeidet med søkemotoroptimalisering trenger en detaljert plan for hvordan du kan styrke nettsidene for å skape mer organisk trafikk fra søkemotorene.

seo-strategi-hvordan-maale-resultater

SEO-strategi må drives av hva vil vil oppnå: Med en solid strategi for SEO i Google, har jeg definert et tydelig marked og tatt rundt 28 prosent av synligheten i søkemotoren på 6 måneder.

Enkelt sagt handler dette om å levere en eksepsjonell søkeopplevelse for publikummet ditt, i tillegg til søkemotorene. La oss se på det litt senere. Først litt om hva langsiktig planlegging og SEO-strategien har med hverandre å gjøre.

Hvordan fungerer en SEO-strategi?

Tenk på SEO-strategien din som en GPS.


Du skriver inn adressen og basert på veikartet kan du manøvrere deg fram til ønsket destinasjon. Kanskje finnes det flere veier til målet, men du vet hvor du vil reise.

hva-er-seo-strategi_definisjon

Med god SEO-planlegging kan du finne veien til det ønskede målet, så lenge du har en klar formening om hva du ønsker å oppnå.


Hva er strategi?

Du kan sikkert finne side på side om dette temaet, men la oss se på hva dette betyr for deg.

Oppsummert kan vi si at dette omhandler å velge en retning for hvor en vil være på lang sikt. For en bedrift vil det derfor handle om å stille spørsmålet "hvordan kommer vi oss dit?".

Derfor handler det om å se det store bildet og definere hva du vil oppnå i horisonten.

Hvorfor er en god langsiktig plan avgjørende for SEO?

Søkemotoroptimalisering tar tid. Du vil oppleve at det kan ta opptil flere måneder før du ser resultatene av arbeidet ditt.

Det hele handler derfor mye om å fokusere på hvor du vil legge innsatsen for å nå målene, og hvordan du vil kunne lykkes med SEO-strategien din.

Der overordnet planlegging er inne i bildet, vil det også med søkemotoroptimalisering dreie seg om det langsiktige løpet.

Strategi definisjon

Dette begrepet defineres gjerne som en handlingsplan utformet for å oppnå en langsiktig eller overordnet målsetting.

Strategien, kort sagt, bygger bro mellom "der vi er" og "der vi ønsker å være".

Hvorfor lage en SEO-strategi?


Hensikten med strategier for hvordan du kan jobbe mest mulig effektivt med SEO burde være følgende: 


I stedet for å produsere innhold du tror folk søker etter på nettsiden din, vil strategien din sikre at du produserer innhold som folk faktisk søker etter.

seo-strategi-jobb-langsiktig-med-innhold

Skap langsiktige resultater med SEO: Innholdet du lager systematisk på nettstedet ditt over tid er det som utgjør din synlighet i søk.

Derfor er en målrettet plan og analyse avgjørende for å lykkes med SEO. Du må bli kjent med målgruppen din og hva som interesserer dem.

Det vil gi deg en stor fordel sammenlignet med konkurrentene.

La oss se videre på hva du konkret burde gjøre i 2023:

Slik lager du en suksessfull SEO-strategi i 2024 [steg-for-steg]


De gamle triksene fungerer ikke lenger. Du kan ikke lure systemet når det kommer til SEO.


Du må følge Googles retningslinjer og gjøre jobben riktig i 2024.


Skaper du mer besøk på nettstedet ditt med en god SEO-strategi vitner det om en bedre brukeropplevelse. I dag krever en suksessfull SEO-plan en rask nettside, unikt innhold som er «spot on» og utfyllende svar på søket.


I tillegg må du skape tillit. Din SEO-strategi bør bidra til dette.


Du kommer nok over flere ulike måter for å lage en god langsiktig plan for SEO, men akkurat nå anbefaler jeg deg å ta følgende grep i 7 steg:

#Steg 1. Sett klare mål for din SEO

Uten en god oversikt over hvor du står akkurat nå, er det vanskelig å kartlegge hvordan du ligger an. Og dermed nesten umulig å finne ut hva du må forbedre.

Du kan med verktøy som Semrush eller Ahrefs skaffe deg oversikt over hvilke plasseringer du har nå, og deretter definere hva du vil oppnå med søkemotoroptimalisering.

#Steg 2. Analyser dine konkurrenter

SEO er en konkurransebasert øvelse, og uten et godt innblikk og analyse av hva konkurrentene gjør i søkemotorene, er det vrient å prestere godt innen organisk søk.

Et tips her er å se på hvem som er konkurrenter i markedet ditt, men også hvem som er reelle konkurrenter i søkemotoren.

#Steg 3. Finn gode søkeord, men tenk helhetlig

Ha en klar formening om hvilke søkeord du skal sikte mot, men ikke tenk enkeltemner og enkeltord. Sikt mot å skape et helhetlig og bunnsolid grunnlag med godt innhold på nettstedet ditt rundt et tema. Da kan du ta en sterk posisjon i markedet du opererer i.

seo-strategi-helhetlig-strategi-seo

#Steg 4. Ha søkeintensjon i fokus

For å kunne fram i søket må du finne ut hvilken søkeintensjon besøkende har når de skriver inn et søkeord for eksempel i Google. Skal de kjøpe noe, eller ser de kun etter informasjon? Søkeord er derfor særdeles viktige.

Dette er sentralt i jobben med å oppnå bedre synlighet rundt innholdet ditt.

#Steg 5. Skap et godt teknisk grunnlag

Hastighet på sidene og lastetid får mer og mer å si for SEO. Dette fordi Google framhever sider som er raske med enkel tilgjengelighet. Jo raskere lastetid på nettstedet, jo bedre. 


Som en viktig del av rangeringsfaktorer for å lykkes er sidehastighet avgjørende for å kunne oppnå gode rangeringer i søket. Teknisk SEO er derfor viktig.

seo-strategi-fokuser-raske-sider-ditt-nettsted

Sørg for at brukere og kunder får en plettfri opplevelse på nettstedet ditt med god hastighet og rask lastetid, og gode interne lenker. Sjekk hvor hurtig nettsiden din laster her. 

#Steg 6. Skap tillit i dine målgrupper med Google

Troverdighet og tillit blir også mer og mer avgjørende for hvordan du presterer i søk. Søkemotorene framhever dette i økende grad for nettsider.


Google ser etter troverdige kilder, og her kommer E-E-A-T inn i bildet som en sentral faktor. (Ekspertise, Erfaring, Autoritet og Troverdighet). Er du en seriøs aktør som søkerne kan stole på kommer du langt! Dette øker sjansene for å rangere høyt i Google.

#Steg 7. Mål effekten av SEO-strategien du velger

Finn ut hvordan du presterer, men også her er det lurt å tenke helhet. Se på volum og ikke enkeltord når du måler suksess med aktiviteter.

Øker trafikken, og får du mer salg eller ønskede handlinger fra besøkende på nettsiden din. Se også på samspillet med sosiale medier?

maal-effekten-seo-arbeid


Sjekk hvor stor del av trafikken som kommer fra søk i verktøy som Google Analytics 4. Se disse også i sammenheng med sosiale medier og de andre kanalene du benytter. Se deretter hva de besøkende gjør på nettstedet. Hva har trafikk fra Google gitt deg?


Her finner du flere artikler hvor du kan ta stegene for bedre SEO:

EN SEO-STRATEGI SKAL HJELPE BEDRIFTEN DIN Å VOKSE GJENNOM ORGANISKE SØK I GOOGLE


SEO-strategi for bedrifter


Hvorfor må du ha en god SEO-strategi for dine firmasider?

Er bedriften godt etablert i markedet og har en eksisterende nettside burde du få gjennomført en SEO-audit og analysere hvordan du ligger an i dag.


Da vil det være lettere å få et bilde på hva som er bra og hva du kan gjøre bedre.


Fjern innhold som ikke gir deg verdi

På bakgrunn av denne analysen kan du kvitte deg med sider og innhold som ikke gir deg noe tilbake, og heller legge energien i å lage mer av innholdet som allerede fungerer bra for deg og din bedrift. 

Behold det som allerede gir deg mye trafikk og lag mer innhold som dette. 

seo-strategi-nye-nettsider - infografikk

SEO-strategi for nyetableringer


Som en helt ny aktør i et marked har du en unik mulighet til å komme riktig ut fra startblokkene med resultater fra søk på din nettside.


For å få til det er det avgjørende at du får kartlagt hva du bør legge vekt på når du skal lage innhold med en helt ny nettløsning. Det vil kunne spare deg og bedriften uendelig mye tid og krefter når du jobber med dette.


Kartlegg dine SEO-muligheter

En god kartlegging og analyse vil også kunne redusere mengden av innhold på en nettside som neppe hadde gitt deg mye trafikk. Om du bare gjetter på hva kunder og målgrupper faktisk interesserer seg, blir det vanskelig.

Benytt muligheten du har til å ta markedet med god innsikt og riktige valg for innhold og budskap fra begynnelsen av!


Uansett om du er i planleggingsfasen med SEO-strategi for nettstedet ditt, eller du har et godt etablert nettsted, bør du også sjekke ut tipsene under.

Bonus

10 praktiske tips til SEO-strategien i 2024

SEO krever mye av deg. Her er 10 ting du bør gjøre i år for en god SEO-strategi.


  1. 1
    . Bruk SMARTE mål også for søkemotoroptimalisering.
  2. 2
    . Finpuss On-page SEO og optimaliser det du kan på egne sider. Dette er blant annet titler og sideoppsett + bildebehandling, og er like viktig som teknisk SEO.
  3. 3
    . Bruker du WordPress kan du øke hastigheten på sidene med hastighets-plugins som WProcket.
  4. 4
    . Sørg for å optimalisere alle titler og overskrifter (ikke bare H1!)
  5. 5
    . Øk oppholdstiden "Dwell-time" på sidene fra besøkene i Google. Dette er en rangeringsfaktor som blir stadig viktigere. Jo lengre besøk jo bedre. 
  6. 6
    . Invester i godt innhold. Med andre ord kvalitet som gir deg trafikk over lang tid. Bruk også interne lenker best mulig.
  7. 7
    . Gjør innholdet ditt mer visuelt med bilder, video og infografikk. Dette hjelper deg også når du promoteter innholdet ditt i sosiale medier.
  8. 8
    . Sett opp "Position Tracking" i Semrush eller Ahrefs for enklere oversikt over framdriften din med organiske søk og søkeord.
  9. 9
    . Ha med et godt verdiforslag på sidene dine, også på de du ønsker å rangere. (Call to action).
  10. 10
    . Forbedre og oppdater gamle artikler og sider som ikke har ønsket rangering (sjekk om du har noen på side 2 i Google).

Oppsummering

Vi har nå sett på hva god SEO-planlegging er, og hvordan du bør gå fram for å lykkes med dette. Sannelig et viktig element innen søkemotoroptimalisering, ikke sant?

Som det meste annet innen digital markedsføring er det viktig å vite hva du ønsker å få til, og hva som bidrar til at du oppnår dette. Derfor bør du før noe annet begynne med å lage en god strategi for organiske rangeringer i Google.

Det kan gi deg gevinster i årevis framover.

Håper du likte guiden, og at du fikk inspirasjon til å jobbe videre med søkemotoroptimalisering. Skriv gjerne i kommentarfeltet under hva du tenker å gjøre først med din SEO-strategi 😀


Se også disse sakene

SEO i 2024: Den definitive Guiden
Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}