Har du hørt om «Search Experience Optimization» (SXO) før? Hvis ikke kan du finne alt du trenger å vite her!
Du vil finne mye nyttig i denne omfattende guiden.
La oss sette i gang!
Derfor bør du sjekke ut SXO
SEO vokser som fagfelt. Brukervennlighet blir viktigere for nettsider. Konverteringsoptimalisering blir viktigere. La oss se på begrepet som omfatter alle disse tre. Og som kan bli viktigere framover!
Et område mange har økende blikk på er UX og brukervennlighet. For SEO krysser disse to hverandre innenfor dette begrepet: SXO.
Hva handler dette om?
# Hva betyr SXO?
SXO står for «Search Experience Optimization». Dette handler om opplevelsen du har når du utfører et søk.
Dette foregår med andre ord i skjæringspunktet mellom disse tre fagfeltene.
SXO er med andre ord kombinasjonen av SEO (Søkemotoroptimalisering) og UX (Brukeropplevelse). I tillegg knyttes dette til hva brukeren faktisk gjør på nettstedet.
Hvorfor øker viktigheten av dette?
# Hvorfor bør du jobbe med SXO?
Essensen med SXO er å lage innhold som samsvarer med brukerens forventninger:
Hva er bra med dette? Svaret ligger i CTR (Klikkraten på nettstedet ditt)
Derfor er dette områder som eksperter innen SEO ser på som mer og mer avgjørende, i konkurransen om å oppnå de høyeste rangeringene.
Hvordan kan du jobbe med SXO?
La oss se på det her:
Scott Belsky
Gründer
Tommelfingerregel for UX: Flere alternativer, flere problemer.
# Hvordan kan du forbedre brukeropplevelsen og SXO på dine sider?
Husker du at vi så på begrepet søkeintensjon tidligere i denne guiden?
Her kommer dette til sin rett i praksis, og er en av de viktigste elementene i SXO. Ved å matche hensikten med søket og godt innhold, vil du rangere høyere i søket.
Hva skal til for å få skikk på dette?
Se gjennom innholdet på nettstedet ditt, og prøv å kategorisere det i en av følgende tre typer hensikter:
Samsvarer ikke innholdet ditt med disse hensiktene ville jeg sett på innholdet og oppbyggingen. Gjør deretter endringer for å møte disse bedre.
Slik kan du forbedre SXO: Finn sidene dine som rangerer høyt, har bra med visninger, men med lav klikkrate. Se om du kan skape mer relevant innhold som kan bidra til å øke denne.
# Praktiske grep for bedre klikkrate med SXO
Åpne Google Search Console og ta en titt på hvilke søk du rangerer for.
SXO Oppsummert og hvordan dette kan hjelpe deg
Du ønsker å forbedre den besøkende sin oppholdstid på sidene dine, og interaksjonen disse gjør når de først har klikket seg inn.
Men la oss kalle en spade en spade og si hva dette snodige begrepet, SXO, egentlig handler om: sørg for at sidene dine er brukervennlige og ha et godt verdiforslag (en klar CTA).
Da blir din SEO bedre!
Ha dette i bakhodet, og du kan oppnå betraktelig bedre resultater framover!
Oppsummering
SXO er definivtiv et begrep å legge mere til. Og dette blir nok mer og mer sentralt i arbeidet med tradisjonell søkemotoroptimalisering.
Hva er det første du vil gjøre for å få maksimalt ut av dette i eget arbeid?
Skriv gjerne en kommentar under 😀