SXO: 
Den definitive Guiden [TIPS 2023]

Finn ut det du trenger å vite om «Search Experience Optimization»

  • Sjekk ut hvorfor dette er viktig
  • Praktiske eksempler du kan bruke
  • + Noen smarte grep du kanskje ikke visste om!
Hva-er-SXO-Search-Experience-Optimization
Av Bjørn Marius Narjord
Oppdatert: 01/23/2024

Har du hørt om «Search Experience Optimization» (SXO) før? Hvis ikke kan du finne alt du trenger å vite her! 

  • Hvordan fungerer SXO?
  • Hvordan fungerer dette i sammenheng med SEO?
  • Hvilket fokus har eksperter og bransje på SXO framover?

Du vil finne mye nyttig i denne omfattende guiden.

La oss sette i gang!

Derfor bør du sjekke ut SXO

SEO vokser som fagfelt. Brukervennlighet blir viktigere for nettsider. Konverteringsoptimalisering blir viktigere. La oss se på begrepet som omfatter alle disse tre. Og som kan bli viktigere framover!

Et område mange har økende blikk på er UX og brukervennlighet. For SEO krysser disse to hverandre innenfor dette begrepet: SXO.


Hva handler dette om?

# Hva betyr SXO?

SXO står for «Search Experience Optimization». Dette handler om opplevelsen du har når du utfører et søk.

  • Brukeropplevelse (UX) 
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Konverteringsoptimalisering (CRO)
hva-er-sxo

Dette foregår med andre ord i skjæringspunktet mellom disse tre fagfeltene.


SXO er med andre ord kombinasjonen av SEO (Søkemotoroptimalisering) og UX (Brukeropplevelse). I tillegg knyttes dette til hva brukeren faktisk gjør på nettstedet. 


Hvorfor øker viktigheten av dette?

# Hvorfor bør du jobbe med SXO?

Essensen med SXO er å lage innhold som samsvarer med brukerens forventninger:


Hva er bra med dette? Svaret ligger i CTR (Klikkraten på nettstedet ditt)

  • Innhold som stemmer overens med det en søker forventer, vil bli klikket på (høyere CTR). Og kvaliteten på trafikken din blir bedre (høyere konverteringsfrekvens og måloppnåelse). 
  • Google ser på klikkfrekvens (CTR), fluktfrekvens og hvor lenge brukeren oppholder seg på sidene dine som rangeringsfaktorer.
  • Bedre interaksjon med innholdet ditt belønnes med bedre rangeringer og høyere synlighet i Google.

Derfor er dette områder som eksperter innen SEO ser på som mer og mer avgjørende, i konkurransen om å oppnå de høyeste rangeringene. 

Hvordan kan du jobbe med SXO? 

La oss se på det her:

Scott Belsky

Gründer

Tommelfingerregel for UX: Flere alternativer, flere problemer.

# Hvordan kan du forbedre brukeropplevelsen og SXO på dine sider?

Husker du at vi så på begrepet søkeintensjon tidligere i denne guiden?


Her kommer dette til sin rett i praksis, og er en av de viktigste elementene i SXO. Ved å matche hensikten med søket og godt innhold, vil du rangere høyere i søket.  


Hva skal til for å få skikk på dette?

Se gjennom innholdet på nettstedet ditt, og prøv å kategorisere det i en av følgende tre typer hensikter:

  • Navigasjonsøk der hensikten er å finne en bedrift eller merkevare.
  • Informasjonssøk der den som søker leter etter informasjon og svar.
  • Transaksjonelle søk der søkeren ønsker å gjennomføre et kjøp eller en bestilling.

Samsvarer ikke innholdet ditt med disse hensiktene ville jeg sett på innholdet og oppbyggingen. Gjør deretter endringer for å møte disse bedre. 

hvordan-forbedre-sxo-brukervennlighet-seo

Slik kan du forbedre SXO: Finn sidene dine som rangerer høyt, har bra med visninger, men med lav klikkrate. Se om du kan skape mer relevant innhold som kan bidra til å øke denne. 

# Praktiske grep for bedre klikkrate med SXO

Åpne Google Search Console og ta en titt på hvilke søk du rangerer for. 

  • Finn først de lavthengende «fruktene». Se etter søketermer som er på den side 1 i søkeresultatet, men som har lav klikkrate.
  • Kikk på intensjonen til andre sider som rangeres for dette søke søket. Finn ut om du oppfyller intensjonen med søket. 
  • Hvis dette ikke er tilfelle bør du endre innholdet med noe som samsvarer mer med de andre sidene.

SXO Oppsummert og hvordan dette kan hjelpe deg

Du ønsker å forbedre den besøkende sin oppholdstid på sidene dine, og interaksjonen disse gjør når de først har klikket seg inn.


Men la oss kalle en spade en spade og si hva dette snodige begrepet, SXO, egentlig handler om: sørg for at sidene dine er brukervennlige og ha et godt verdiforslag (en klar CTA).


Da blir din SEO bedre!


Ha dette i bakhodet, og du kan oppnå betraktelig bedre resultater framover!

Oppsummering

SXO er definivtiv et begrep å legge mere til. Og dette blir nok mer og mer sentralt i arbeidet med tradisjonell søkemotoroptimalisering. 

 Hva er det første du vil gjøre for å få maksimalt ut av dette i eget arbeid?

Skriv gjerne en kommentar under 😀

Om forfatteren

Bjørn Marius Narjord har jobbet med kommunikasjon og digital markedsføring i over 10 år. Her får du gode tips og råd om SEO og organisk synlighet på nett.


Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}