Conversion Rate (Konverteringsrate)

Konverteringsrate: Hvordan optimalisere for økt salg? Lær mer om hvordan du beregner konverteringsraten her.

Hva er Conversion Rate?

Konverteringsrate er en viktig nøkkelindikator (KPI) som måler hvor mange besøkende på nettstedet ditt som utfører en ønsket handling. Dette kan være kjøp av et produkt, registrere seg for et nyhetsbrev eller be om en prøveperiode. Dette vises vanligvis som en prosentandel.

Hvorfor er Conversion Rate viktig?

En høy konverteringsrate betyr at du tiltrekker deg de riktige besøkende, og at du er i stand til å få dem til å utføre ønskede handlinger. Dette kan føre til økt salg og inntekt, samt reduserte markedsføringskostnader.

En god konverteringsrate er en kritisk KPI for nettstedet ditt, og det å optimalisere denne kan føre til økt salg og oppnådde målsetninger. 

Ved å måle konverteringsfrekvensen, optimalisere nettsidedesignet, forbedre brukeropplevelsen og bruke A/B-testing kan du jobbe strategisk for å øke konverteringsfrekvensen og få mest mulig ut av nettstedstrafikken.

Eksempler på Conversion Rate?

En god konverteringsrate kan variere avhengig av bransje og nettsted. Generelt vil en konverteringsrate på 2-5 prosent være bra, mens en konverteringsrate på over 5 prosent anses som utmerket.

Hvordan kan du måle konverteringsraten på nettstedet ditt?

Du kan måle konverteringsrate ved hjelp av verktøy som Google Analytics, eller innebygde analyseverktøy fra e-handelsplattformer eller aktuelle CMS.

Her er en enkel formel for å beregne konverteringsraten

Konverteringsrate = (Antall konverteringer / Antall besøkende) * 100

Antall konverteringer:

Dette er antall ganger besøkende har fullført den ønskede handlingen (for eksempel kjøp, påmelding til nyhetsbrev osv).

Antall besøkende:

Dette er totalt antall besøkende på nettstedet ditt i en gitt tidsperiode.

Formelen tar antall konverteringer og deler det på antall besøkende, og deretter multipliserer resultatet med 100 for å få konverteringsraten som en prosentandel.