SEO avkastning

Verdien av SEO kan være utfordrende å måle over tid. Her ser vi på noen faktorer som forteller deg mye om hvilken avkastning du kan få av en satsing på søkemotoropitmalisering.

Hva er SEO-avkastning?

SEO gir deg stor verdi når du får det til å fungere, og sannsynligvis er dette det mest effektive digitale markedsføringsgrepet på lang sikt. Imidlertid kan dette være komplisert å forstå, spesielt når det kommer til beregning av ROI tilknyttet SEO - og mulig avkastning.

Hvorfor er SEO-avkastning viktig?

Når du investerer i SEO, er det avgjørende å kunne fastslå den faktiske verdien av investeringen. Både for å sikre at innsatsen gir maksimal verdi, og for å kunne hjelpe til med å ta gode beslutninger om hvordan du skal disponere ressurser.

Beregning av SEO-verdi krever en systematisk tilnærming. Dette involverer utgifter tilknyttet SEO, sporing av konverteringer, og analyse av inntektene du får fra konverteringer i organiske søk. Når du beregner dette, kan bedrifter forstå hvor godt deres SEO-investeringer presterer, og justere strategien deretter.

Eksempler på SEO-avkastning

Det er også viktig å kunne vurdere og beregne ROI av SEO. Dette kan gjøres ved å identifisere søkevolumet for søkeord og tema som har verdi for deg og din bedrift. Du kan også estimere trafikk fra organiske resultater og beregne den potensielle inntekten fra disse konverteringene, om du klarer å sette en verdi på disse.

Hvordan beregne verdien av SEO?

Selv om det ikke finnes en generell formel for å beregne verdien av SEO, har vi flere måter å beregne dette på tilknyttet digital markedsføring generelt. La oss se på to faktorer som ofte går igjen:

  • Organisk trafikk

Trafikken du får fra søkemotorer som Google er en tydelig indikator på hvordan innholdet ditt presterer, og hvilken synlighet du har opparbeidet deg i det vi ofte kaller fortjent synlighet. (ikke annonser).

  • Konverteringsrate

Andelen av besøkende som utfører en ønsket handling (for eksempel å kjøpe et produkt eller registrere seg for et nyhetsbrev) etter å ha klikket på en organisk lenke.

Når kan jeg forvente å se resultater av SEO?

Dette kan variere veldig, men ofte kan du begynne å se resultater innen fire måneder til et år. Ha i bakhodet at nettstedets synlighet og rangering vil være sterkt påvirket av dine konkurrenter, og hvilke søkeord du prøver å rangere etter.

Søkemotoroptimalisering er definitivt et langdistanseløp.