Nettside-strategi:
Bedre utvikling av nettløsninger [Steg-for-steg]

I denne artikkelen vil jeg ta deg gjennom steg-for-steg-prosessen med å utvikle en nettside-strategi som vil legge grunnlaget for suksess.

  • Trinn for trinn, eksempler og gode TIPS
  • Les videre for å oppdage hvordan du kan optimalisere nettsiden din og oppnå dine mål på nett!
Strategi-for-vellykkede-nettsider
Publisert: 01/06/2023

Hva skal til for å faktisk kunne lykkes med egne nettsider?  

Med disse grepene vil du ha et solid utgangspunkt for å oppnå det du ønsker i digitale kanaler. 

La oss sette i gang!

Hva er en nettside-strategi?

En nettsidestrategi er en plan eller et sett med tiltak som er designet for å optimalisere en nettside for å oppnå spesifikke mål.

Dette innebærer å ta hensyn til faktorer som brukeropplevelse, søkemotoroptimalisering (SEO), innholdsmarkedsføring og konverteringsoptimalisering.

Sentrale elementer i en godt gjennomtenkt nettside-strategi

Hva avgjør om en nettside fungerer bra eller ikke?

  • Er det estetikken i designet?
  • Hastigheten på lasting?
  • Mobilopplevelsen?
  • Brukervennlighet?
  • Kvaliteten på innholdet?

Selv om alle disse faktorene er viktige, er strategien den mest betydningsfulle bidragsyteren til suksessen til et nettsted.

I denne artikkelen vil jeg definere nettstedstrategi, forklare hvorfor det er viktig, og dekke hva som bør inkluderes i din nettstedstrategi.

Lær om SEO

Besøk fagsenteret for utfyllende fagstoff om søkemotoroptimalisering, og øk kunnskapen din

Hvorfor er det viktig å ha en god strategi for nettsiden din?

Det er viktig å ha klar forståelse av hvorfor du oppretter et nettsted i utgangspunktet. 

Å ha en nettside-strategi som inkluderer tydelig definerte mål, er nøkkelen til å legge grunnlaget for reell suksess.

  • Hvilke formål har du med nettstedet ditt?
  • Ønsker du å øke salget av produktene dine?
  • Hvilke produkter er de viktigste?
  • Har du som mål å forbedre søkemotoroptimaliseringen (SEO)?
  • Vil du konvertere en prosentandel av besøkende til kunder?

Ved å bruke tid på å reflektere over disse spørsmålene kan du skape en klar retning for utviklingen av nettstedstrategien din.

En godt strukturert nettside kan ha en enorm innvirkning på konverteringsrate, og andre elementer som knyttes til økt verdi for deg - enten du ønsker å maksimere annonseklikk, få flere til å melde seg på nyhetsbrev, eller skape organisk synlighet i Google.

En viktig faktor for å øke konverteringer er for eksempel å sette seg i brukerens perspektiv når de skriver inn søkeord i en søkemotor, og deretter lander på nettsiden din.

Når det er sagt, en god strategi trenger gode og tydelige rammer.

La oss se på disse her:

Hjørnestenen i en god digital strategi

Strategi er alltid «kontekst-sensitiv».

Det hele kommer an på..

  • hvem vi er
  • hvor vi er
  • hvor vi vil
  • hvilke ressurser vi har

Disse tingene er alltid unike. Du kan ikke kjøpe en effektiv strategi. Eller kopiere andres. 

Det eneste du kan gjøre er å ta stegene skikkelig og gjøre en real jobb med disse tingene.

Belønningen for det kan bli stor over tid.

I markedsføringen du gjør digitalt, er nettsiden hjørnestenen i arbeidet ditt.

Så, hvordan kan du lage en strategi som sikrer deg et riktig utgangspunkt, og en bunnsolid plattform å bygge strategien din på?

Det skal vi se på videre:

Nettsiden-kan-bli-din-fremste-kanal

Slik lager du en slagkraftig strategi for nettsiden din [Steg for steg]

Nettsiden din står fjellstøtt når du kan definere hvem du er, og hva du står for.

Men hvordan kan du finne ut av dette på en god måte?

Først vil du kartlegge disse 5 kjerneelementene

  1. 1
    Merkevaren (hvem tilbyr tjenestene eller produktet).
  2. 2
    Produkt og tjenester (Dette handler om hva du faktisk leverer).
  3. 3
    Kundeløftet (hva du lover og selger).
  4. 4
    Problemet du løser for kunden.
  5. 5
    Og markedet du retter deg mot.

Klarer du å definere disse på en god måte, har du et solid fundament for din egen nettside-strategi.

En effektiv strategi-test (som er fin å starte med)

Strategi-arbeidet inneholder mange spørsmål som må besvares, og det kreves litt jobb med å finne de maksimale svarene du trenger for et skikkelig godt resultat.

Ved hjelp av bare 7 spørsmål, kan du finne ut med sikkerhet om du har en kampanje som er klar for markedet du ønsker å henvende deg til.

Hvis du kan besvare et spørsmål klart og konsist så har du «grønt lys».

Dersom alle får grønt lys – da er du klar for å gå ut til kundene! 

 Hvis ikke, stopp og fiks det før du fortsetter.

De 7 raske spørsmålene

Merkevare

  • Hvorfor vil folk identifisere seg med denne merkevaren?
  • Hva lover merkevaren – kundeløfte?

Produkt/tjeneste

  • Hva er unikt med varen eller tjenesten og gjør den til den perfekte løsningen for din perfekte kunde/målgruppe?

Kundeløfte

  • Hva lover du å gjøre for din kunde som ingen konkurrent kan gjøre?
  • Hvorfor vil folk velge denne løsningen?

Problem

  • Hvorfor vil folk være motiverte til å gjøre en handling for å løse dette problemet?

Marked

  • Vet du eksakt hvem din ideelle kunde er og hvor vi kan finne dem?

Ved å besvare disse spørsmålene har du allerede et godt grunnlag for din strategi.

God-markedsforing-avhenger-av-tydelig-strategi

Ta stegene på «Bevissthetsstigen»

Store deler av grunnlaget for trafikken din vil komme fra søkemotorene. Dette fordi det er slik vi fungerer. Enten vi skal reise et sted eller kjøpe et produkt: vi søker! Primært er det Google vi bruker. 

Derfor er Google den viktigste faktoren du forholder deg til, i det markedsføringslandskapet du ønsker å operere i.

For å kunne kartlegge en god kundereise er du avhengig av å forstå følgende:

Målgruppene du ønsker å nå vil gå gjennom mange ulike faser og trinn før de står på døra di, (helst dukker de opp i innboksen din, eller på bestillingsskjemaet) som en reell kunde.

Forstå trinnene i digital markedsføring

Her er noen faser de skal igjennom på ferden. 

Dette er stegene i et rammeverk som kalles Bevissthetsstigen («The Awareness Ladder») av markedsføreren Ben Hunt. Disse gjenspeiler mye av det samme som i en klassisk kjøpstrakt.

Bevissthetsstigen

steG 1

Ubevisst om behovet

Prospektet er ubevisst om at de har behov for produktet ditt.

steG 2

Bevisst om et behov, men ikke klar over fordelene med ditt produkt

Prospektet gjenkjenner behovet, men ikke sammenhengen mellom oppfyllelse av behovet og ditt produkt.

stEG 3

Klar over fordeler, men ikke løsninger

Prospektet gjenkjenner umiddelbart at han vil ha hva produktet gjør (gjenkjenner fordelene), men han vet ikke at det finnes et produkt som løser dette.

steg 4

Bevisst om produktet, men ikke overbevist

Prospektet vet om ditt produkt, men vil ikke ha det ennå.

steG 5

Helt bevisst

Prospektet vet om ditt produkt, og vet at han/hun vil ha det.

For eksempel: hvis du er en markedsfører som selger SEO til lokale virksomheter, måten du snakker til noen som er på steg 4# (bevisst, men ikke overbevist), vil være helt annerledes enn måten du snakker til noen som er på steg 1#. Med prospektet på nivå 4 kan du hoppe rett inn i en diskusjon omkring fordelene med dine tjenester, som SEO, organiske søk, konverteringer ect.

Men om du gjør det samme med brukeren på nivå 1, vil det ikke fungere da de er helt ubevisst omkring dette.

Bruk skissen til å lage et kart over nettstedet

Strukturen og organiseringen av informasjonen på nettstedet ditt er viktig. Du bør vurdere hvilke sider du trenger å opprette som kanskje ikke er representert i navigasjonen din. 

Når du har bestemt hvilke sider du allerede har, og hvilke sider du trenger å opprette, er det på tide å vurdere hvilken type innhold som skal være på disse sidene. 

Lag-en-tydelig-struktur-basert-på-funnene-du-gjør

Vektlegg fordelene for de besøkende

Forklar hva du tilbyr, forklar hvordan det forbedrer livet og fortell folk hvordan de kan få dette.

Deretter må du tenke gjennom hvilken informasjon en bruker ønsker å lære på den aktuelle siden, hva deres neste steg bør være, og hvordan du kan lede dem dit.

Her fokuserer du på å redusere støy og hjelpe brukeren med å se det neste steget i reisen så tydelig som mulig.

Finn ut dette for en ny nettside

For å bestemme hva som bør være på hver side, still deg selv følgende spørsmål:

  • Hvordan kom brukeren til denne siden?
  • Hvorfor valgte de å gå til denne siden?
  • Hvor bør de gå videre?
  • Hvilken informasjon trenger de for å føle seg komfortable med å ta neste steg?
  • Hvordan kan jeg gjøre det neste steget så tydelig som mulig for dem?

Ved å stille disse spørsmålene, bør du kunne få en god idé om hvilken type informasjon som bør være på siden, hvilke handlingsoppfordringer du bør fremheve, og hvordan du kan holde brukeren bevegende på reisen.

Kartlegg og produser innholdet ditt (primært for SEO)

Særlig med en ny nettside kan du lettere planlegge og produsere innholdet riktig. 

Dette innebærer at du klarer å kartlegge dette riktig, og identifisere hvilket innhold du behøver.

Bruk-en-solid-plattform-som-wordpress

Hvordan måle prestasjoner på nettstedet ditt?

Slik kan du måle hvordan nettstedet ditt presterer ved å definere følgende:

1.Identifiser et område du vil fokusere på

Dette området på nettstedet ditt ønsker du å overvåke og forbedre.

Det kan være konverteringsgraden, antall genererte leads eller antall kunder du har skaffet.

2. Sett et klart mål

Dette er det målet du ønsker å oppnå for det fokusområdet du identifiserte i forrige trinn.

For eksempel kan du ønske å øke konverteringsgraden med 5 %.

Bedrifer-trenger-tydelige-planer-og-langsiktige-mål

3. Formuler en hypotese

Dette er en påstand du kan teste for å se om den er riktig.

For eksempel kan du ha hypotesen om at å legge til en video på nettstedet ditt vil øke konverteringsgraden med 10 %.

4. Definer målinger og tester

Dette er hvordan du vil overvåke og teste hypotesen din.

For eksempel kan du måle konverteringsgraden før og etter at videoen er lagt til på nettstedet ditt.

5. Samle inn data

Dette er dataene du vil bruke for å overvåke og teste hypotesen din.
Du kan samle inn data fra nettstedets analyseverktøy (Som Google Analytics eller Google Search Console), CRM-system eller et annet markedsføringssystem.

10 tips til din neste nettside-strategi

Så for å grovt oppsummere, her er mine 10 tips for å bygge en nettstedsstrategi:

  • Definer målgruppene dine så tydelig du kan
  • Fastsett 3-5 hovedmål og prioriter disse
  • Lag en tydelig merkevarestrategi
  • Utform et utfyllende nettstedskart
  • Gjennomfør søkeordanalyse for SEO
  • Skriv engasjerende tekster optimalisert for on-page SEO
  • Utvikle et profesjonelt og responsivt nettsted
  • Lag websider som landingssider
  • Opprett en analysestrategi
  • Test hele veien!

Oppsummering

Du kan posisjonere deg langt foran konkurrentene dine om du gjør arbeidet med ny nettside og plasserer denne riktig i digital strategi. Du vil lettere kunne nå potensielle kunder, og kommunisere fordelene med dine produkter og tjenester.

Gjør nettsiden din til en hjørnesten i egen digital markedsføring. Spesielt om du skal ha en helt ny nettside, har du muligheten til å gjøre disse trinnene riktig.

Lag gode rammer for nettsiden din og skap innhold på nettsiden som samspiller godt sammen med andre kanaler som sosiale medier.

Lykke til med arbeidet!

Hva vil du tenke på først? Skriv gjerne en kommentar under 😀

Om forfatteren

Bjørn Marius Narjord

SEO-spesialist som deler mine beste råd og tips i Intentbloggen. Jeg har over 10 års erfaring med digital markedsføring og synlighet på nett. 

Bjorn-Marius-Narjord-Intent-SEO-og-Digital-Intentbloggen

Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}