Pris på SEO: 
Hva koster SEO i 2024 [Guide]

Finn riktig pris på søkemotoroptimalisering!

Overblikk på hva du bør betale for SEO, og hva du må få tilbake for investeringen.

  • Bli bevisst på hva SEO skal bringe deg
  • Se de vanligste prisnivåene i Norge
  • Noen tips for valg av riktig leverandør
SEO-Pris-Hva-koser-SEO-i-2023
Oppdatert: 23/01/2024

Prisen er en ting, verdien noe annet. Pris på SEO avhenger helt av hva du ønsker å oppnå, og hvor stort omfang dette arbeidet vil ha. 

Det som er viktigst for deg er å avgjøre hva du vil oppnå med aktiviteter innen søkemotoroptimalisering.

La oss se på hva som gjelder innenfor prisnivået på SEO i 2024. 

Vi skal også se på hvordan disse tjenestene bør leveres, og hva du må få ut av dette.

Bli med videre!

Hva ønsker du å oppnå med SEO?

Du tenker kanskje mye på hvilken verdi du får fra god SEO, og hva annonsering med Google Ads (PPC) vil tilføre. Eller kanskje begge deler?

La oss sette dette i perspektiv:

PPC brukes som oftest i en direkte salgssetting.

1. Du har et tilbud.

2. Du plasserer tilbudet foran de rette personene som søker.

3. Du gjør det ofte nok, og de kjøper.


På dette området er SEO annerledes.

Søkemotoroptimalisering skaper forbindelser mellom deg og potensielle kunder

Søkemotoroptimalisering retter seg mot folk som ønsker å kjøpe på et tidspunkt. Målet er relevant synlighet for så mange søkeord som mulig som folk bruker til å gjøre research.

For det er nettopp slik søkemotorer som Google fungerer. Vi undersøker og sammenligner før vi kjøper.

Ved å møte den mulige kunden på dette bygger du en "mental forbindelse" med prospektet.

Hvis du i tillegg har gjort søkemotoroptimalisering og merkevarebygging godt nok, vil du dukke opp også i evalueringsfasen av kjøperreisen.

"Hvor mye taper du hver måned på å ikke jobbe med SEO, og ta posisjoner foran konkurrentene dine i Google?

SEO-skaper-en-forbindelse-mellom-deg-og-kundene-dine

Gjør valget enkelt for den besøkende

Det er her SEO gjør det så enkelt som mulig for forbrukeren å velge akkurat deg.

Dette gjør at SEO er annerledes enn PPC.

Målsettinger for organiske søk er svært forskjellige fra mål for PPC.

Målet med SEO er nesten alltid å utdanne forbrukere og bygge mental tilgjengelighet. Målet med PPC er å gjøre det enkelt å kjøpe seg inn i kategorien.

Husk at nesten all opplæring i forbrukersøk starter med et bredt søkeord før du beveger deg opp og ned i kjøpstrakten.

PPC = en oppfordring til å kjøpe.
SEO = en opplæring av den besøkende i hvorfor de bør kjøpe fra deg.

Du bør utdanne, og du bør legge til rette. Men du bør vurdere markedsføringskostnadene dine, og balansere disse.

Hvorfor er SEO dyrt?

En god SEO-leveranse kan hjelpe bedriften din på 3 viktige områder.

Vi ser nærmere på disse:

  1. 1
    SEO øker sannsynligheten for at en forbruker vil vurdere å kjøpe fra deg - nå eller i framtiden.
  2. 2
    SEO kan øke brukervennligheten slik at en forbruker kan kjøpe av akkurat deg.
  3. 3
    SEO kan øke tilfredsheten en kjøper har etter et kjøp.
Hvilken-ROI-gir-SEO-i-forhold-til-pris?

Søkemotoroptimalisering gir mye mer verdi enn bare synlighet

Dette gjøres via innhold som utnytter søkemotoren som en kilde til informasjon i flere ulike faser og trinn i kjøpsprosessen.

God SEO vil føre til bedre synlighet, økt fortjeneste og styrke merkevaren din.

Nøkkelen er å treffe kundene dine i de ulike fasene i kjøpsprosessen. Dette er det som skiller rangeringer i søkemotoren fra et skreddersydd salgsverktøy.

Derfor er ikke en god investering i SEO dyrt sammenlignet med verdien du får tilbake.

Det er en langsiktig investering som vil kunne gi verdi over flere år.

Hvorfor er SEO-prisene så ulike?

En av grunnene til at SEO-priser ikke kommer mer standardisert, er at "SEO-tjenester" varierer mye mellom ulike leverandører.

Et ledd i leveransen kan være en SEO-analyse, et annet kan være rapporter i Google Analytics.

Det som er sikkert, er at det er mange ting å dekke.

Ikke bare jobber tilknyttet en nettside

For eksempel kan en månedlig retainer for SEO-tjenester innebære noen av disse oppgavene:

  • Lage en personlig tilpasset strategi for søkemotoroptimalisering
  • Finne søkeord som målgruppen din ser etter
  • Utvikle og gjennomføre en SEO-kampanje
  • Skrive innhold til bloggen din
  • Administrere sosiale medier-kontoer
  • On-page optimalisering av produkt- og tjenestesider
  • Gjennomføre tekniske og ikke-tekniske SEO-audits
  • Forbedre lastehastigheten til nettstedet ditt
  • Oppretting og gjennomføring av PPC-kampanjer
  • Administrere lokal SEO
  • Bygge eksterne lenker til nettstedet ditt
  • Forbedre teknisk SEO på nettstedet
Hvorfor-er-seo-priser-saa-forskjellige

Søkemotoroptimalisering krever mestring av mange ting samtid. Når du potensielle kunder? Skaper dette riktig og nok trafikk?


Oppnår du relevante posisjoner i Google? Og hva med analyse?

Her er det mye å tenke på.

Modeller for å beregne SEO-priser

SEO leverandører løser dette på ulike måter. Dette kan innebære faste avtaler over tid, eller en prosjektramme med tydelige rammer.

Her er noen vanlige modeller for å prise og tilby
søkemotoroptimalisering:

  • Fakturering per time
  • Fakturering per måned
  • Fakturering per år
  • Prosjektpris på SEO
Hva-koster- sokemotoroptimalisering-i-digital-markedsforing

Hvilken prismodell er best?

Et klart råd er å sjekke flere leverandører - og heller investere i en godt planlagt SEO-kampanje (hvor prisen er deretter) enn å gå for det billige alternativet.

Benytter du et byrå, eller en frilans aktør, er det sannsynlig at du vil inngå en avtale basert på arbeid per måned, eller prosjektbasert.

Se nøye på målene dine, dette vil avgjøre hvilken modell som passer best for ditt behov.

"Priskalkulator for SEO: Her kan du finne ut mer om kostnad for søkemotoroptimalisering.

SEO pris for store og små bedrifter

Priser på søkemotoroptimalisering (SEO) i Norge varierer avhengig av flere faktorer, inkludert størrelsen på bedriften din, omfanget i SEO-leveransen, konkurransesituasjonen i bransjen, og erfaringen til den som utfører arbeidet.

  • Behov og størrelse på virksomhet påvirker priser og prisnivå
  • For små og mellomstore bedrifter kan prisene på SEO starte fra noen tusen kroner per måned for grunnleggende tjenester.
  • Større virksomheter med mer omfattende behov og en tøffere konkurransesituasjon, betaler oppimot 10 000 kroner eller mer per måned.

Også SEO-tjenester avgjør pris og omfang

Hvilke SEO-tjenester du ønsker utført er også avgjørende for pris.

En leverandør kan gi deg et godt SEO-tilbud i en pakkeløsning, eller på timebasis. 

De ulike oppgavene innenfor søkemotoroptimalisering er mange, og det kan dreie seg om alt fra tekniske tjenester til innholdsproduksjon.

Noen av de vanligste tjenestene som tilbys for SEO omfatter analyse og søkeordsanalyser, utforming av tekst (og særlig tekster for SEO), bygging av interne og eksterne lenker, teknisk SEO og optimalisering for sosiale medier.

Hvor lang tid tar SEO og hvordan påvirker dette kostnad?

SEO-leveransen må gi deg målbare resultater

Et SEO-byrå vil kunne levere et bredt spekter av tjenester innenfor SEO, alt fra SEO-analyse til tilpassinger i sosiale medier.

Målet er å ta marked med styrkede posisjoner innen organisk trafikk fra søkemotorer som Google.

Noen byråer og leverandører tilbyr også tilleggstjenester som Annonsering i Google Ads, analyse av nettstedet, webanalyse og rapportering.

SEO er et langsiktig løp - men målene må være tydelige

Søkemotoroptimalisering må - om dette skal fungere - være en langsiktig investering, og resultatene vil ikke nødvendigvis bli synlige med en gang.

Det er derfor viktig å velge en leverandør som forstår hva du vil oppnå, og hva som skal til for å komme dit.

Du hører sikkert ofte at dette arbeidet tar tid, og dette er riktig i de fleste tilfeller.

Likevel, du og leverandøren er avhengig av å ha en tydelig plan med mål du kan vurdere verdien av på veien. Det er lite poeng i en langsiktig plan som ikke tilfører deg særlig verdi.

Testing og reelle resultater må ligge til grunn for arbeidet

Pris på SEO i Norge er konkurransedyktige i europeisk målestokk, og du vil kunne finne en mange leverandører som tilbyr tjenester til forskjellige prisnivåer, både byråer og frilans leverandører.

Du bør sammenligne priser og tjenester mellom flere leverandører før du bestemmer deg for å gå videre med en leverandør du ser vil kunne hjelpe deg over tid.

Skap et godt resultat over tid

Velg den eller de som får nålen til å flytte seg når det kommer til reelle resultater med søkemotoroptimalisering.

"Å investere i kvalitet vil på sikt kunne gi deg stor vekst, og bidra til måloppnåelse på alle nivåer. Da vil dette være verdt pengene flerfoldige ganger.

Noen dominerer garantert markedsføring og ditt marked i Google. Hvorfor skal ikke det være deg?

Finn ut hvilke SEO-leveranse du trenger

Omfanget blir som tidligere nevnt avgjørende. Det kommer an på hvor mye du ønsker å investere. Og ikke minst hvilken gevinst tjenester innen søkemotoroptimalisering vil gi deg.

Her er et viktig sett med spørsmål du kan ha i bakhodet når du velger leverandør eller et byrå:

  • Legger leverandøren opp til å tenke helhetlig rundt markedsføring, og plassere tjenestene de leverer for søkemotoroptimalisering inn i dette?
  • Hvordan blir nettsiden din bedre av tiltak som foreslås? Har du et nettsted som med grundig optimalisering kan skape verdi gjennom relevant organisk rangering i Google?
  • Er fokuset rettet mot trafikk og organisk trafikk i et helhetlig perspektiv? Hvilken type synlighet ønsker du å oppnå, og hvordan passer dette inn i din markedsføring?
  • Jobbes det med teknisk SEO, for å skape et bedre grunnlag på ditt nettsted? Og trenger nettsiden store endringer for å at du kan nå målene dine?
  • Gjøres det en grundig SEO-analyse til riktig tid?

Spørsmålene er mange, men disse kan være med på å gi deg noen rammer for både mål og tiltak.

Hvordan-legger-leverandoren-opp-arbeidet-med-SEO?

Noen dominerer garantert markedsføring og ditt marked i Google. Hvorfor skal ikke det være deg?

Hva er den virkelige verdien i SEO?

Omfanget blir som tidligere nevnt avgjørende. Det kommer an på hvor mye du ønsker å investere. Og ikke minst hvilken gevinst tjenester innen søkemotoroptimalisering vil gi deg.

Tilbake til verdien, SEO-priser bør avhenge av målene du setter, og rammene for god SEO.

Har du et tydelig mål for arbeidet er det lettere å definere SEO-priser og hva som må til for å nå disse målene.

Søkemotoroptimalisering kan berøre alle ledd i en kundereise. Og med en god posisjon i Google vil disse resultatene arbeide for deg kontinuerlig hver dag over lang tid.

Dermed blir verdien du får tilbake i ytterste fall mangedoblet.

Verdien av SEO
  • Legger leverandøren opp til å tenke helhetlig rundt markedsføring, og plassere tjenestene de leverer for søkemotoroptimalisering inn i dette?
  • Hvordan blir nettsiden din bedre av tiltak som foreslås? Har du et nettsted som med grundig optimalisering kan skape verdi gjennom relevant organisk rangering i Google?
  • Er fokuset rettet mot trafikk og organisk trafikk i et helhetlig perspektiv? Hvilken type synlighet ønsker du å oppnå, og hvordan passer dette inn i din markedsføring?
  • Jobbes det med teknisk SEO, for å skape et bedre grunnlag på ditt nettsted? Og trenger nettsiden store endringer for å at du kan nå målene dine?
  • Gjøres det en grundig SEO-analyse til riktig tid?

Spørsmålene er mange, men disse kan være med på å gi deg noen rammer for både mål og tiltak.

"Invester i SEO slik at kundene faktisk finner deg. Og ikke konkurrenten din.

Noen dominerer garantert markedsføring og ditt marked i Google. Hvorfor skal ikke det være deg?

Dette bør du tenke på når du skal vurdere pris på SEO

Sjekk om byrået eller andre typer leverandører av søkemotoroptimalisering svarer på spørsmålet "hvordan hjelper vi våre kunder?" eller "Slik får du verdi fra våre SEO tjenester".

Kan de vise til gode resultater? Her kan du lese mer om hva du må vurdere når du velger et SEO-byrå eller en SEO-konsulent.

Hvordan-vurdere-SEO-priser?

Oppsummering

Kunder må ta et viktig valg når de velger sin leverandør av søkemotoroptimalisering. Jeg håper du fikk et bedre innblikk i SEO-priser og hvordan du kan finne de beste leverandørene.

Lykke til med arbeidet! 😀

Om forfatteren

Bjørn Marius Narjord

SEO-spesialist som deler mine beste råd og tips i Intentbloggen. Jeg har over 10 års erfaring med digital markedsføring og synlighet på nett. 

Bjorn-Marius-Narjord-Intent-SEO-og-Digital-Intentbloggen

Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}