Nå er det ikke slik at søkemotoroptimalisering handler kun om å få "førsteplass" for søkeord, men en topp 3 plassering på ord og emner som er tilknyttet din virksomhet vil naturligvis være en god indikator på om du jobber riktigmed organisk synlighet.
3. Finn ut hvilken synlighet du har i dag
Lurer du på om sidene dine er indeksert i søkemotoren og er synlige for de som søker? Slik finner du ut hvilke sider søkemotoren har registrert på nettstedet ditt: skriv inn site:[din nettadresse] og klikk søk.
Søkemotoroptimalisering (SEO) er prosessen med å forbedre kvaliteten og kvantiteten på nettstedtrafikken til et nettsted eller en nettside fra søkemotorer.
4. Definer hva du vil oppnå med tilstedeværelse i Google
5. Se på hvilke problemer du kan løse for dine besøkende på nett
Vi bruker Google hver dag for å finne svar på små og store ting.
Synlighet i søkemotoren bør derfor være en hovedprioritet for deg og dine varer eller tjenester.
La mennesker få hjelp til å løse hverdagsproblemer, og gi svar på det folk lurer på. Nettopp fordi vi gjør så mange søk hver dag.
6. Undersøk nærmiljøet på nett og styrk din lokale SEO
Synlighet i Google gir muligheter over store geografiske områder, men det er også viktig at du orienterer deg om mulighetene i nærmiljøet ditt. Dette kalles lokal SEO.
Her ligger det store muligheter i tjenesten Google Min Bedrift.
En SEO-konsulents jobb er i dag mer enn søkeord og lenkebygging. Det er forsikringen om en smidig brukeropplevelse, samtidig som den leverer riktig informasjon til rett tid – og med god timing.
Når søkere bruker søkeord rettet mot kjøp - buyer keywords, signaliserer det at de allerede er på slutten av kjøpesyklusen.
Kunden er klar og vil kjøpe, og det eneste spørsmålet nå er fra hvem. Sørg for å posisjonere deg så du har synlighet på dette stadiet.
Have you ever heard about buyer keywords? In this article, we’ll review the buyer’s journey and help you understand how to find the right keywords to improve conversion rates and drive sales https://t.co/3toUHzZlQi. pic.twitter.com/4l9OTh5vL5
Om du bruker søkeord med lang hale eller mer spesifikke søkeord med tre ord eller mer, har du større sjanse til å rangere den aktuelle setningen, og muligens også relaterte setninger.
25. Svar på faktiske spørsmål
14 prosent av søkene i Google er spørsmål. Søk Hva er + «emne» for å finne aktuelle tema. Dette kan redusere fluktfrekvens fordi du vet hva søkeren leter etter.
Du finner mange gode søkeord i Googles "Folk spør også om dette"
❝
Neil Patel
SEO Expert
Å vite hvordan du skiller mellom et ideelt søkeord og intensjonen i søket vil hjelpe deg med å avgrense strategien din og få suksess som en online markedsfører.
26. Bruk synonymer
Bruk variasjoner av ord og uttrykk til søkeordene du velger. La disse flyte naturlig i innholdet ditt. Dette gir mer kontekst og dybde til tekstene dine.
27. Forstå intensjonen bak et søk
Det å kunne forstå søkeintensjon kan være elementet som bringer innholdet ditt fra bra til fantastisk. Å tilfredsstillende søkeintensjon er et hovedmål for Google.
Derfor bør det også være et viktig mål for SEO.
28. Optimaliser sidene rundt ett søkeord
En vanlig feil er å skrive litt for generelt når det kommer til innholdsproduksjon i SEO. Vær konsekvent når det gjelder tema og oppbygging.
29. Finn søkeord med Google Search Console
I «Search Analytics» i GSC kan du se verdifulle data, for eksempel søkeord du allerede rangerer for. Og de du kan forbedre.
Se påimpressions og vurder oppimot posisjonen du har per nå.
30. La søkeordene du velger legge grunnlaget for strukturen på din nettside
Bygg strukturen din rundt søkeordene du har funnet og lag relevant innhold på bakgrunn av disse.
Lag et bunnsolid fundament for din nettside
31. Definer hvilke sider du ønsker å rangere
Ikke alle sidene på nettstedet ditt vil være aktuelle å rangere. Du ønsker å få god synlighet på sider som er tilknyttet høye søkevolum og relevant organisk trafikk.
Dette blir sidene du prioriterer etter søkeord.
32. Kartlegg din sidestruktur og arkitektur
Du har grunnsider som «Forside» og «Om oss» o.l., men målet er å lage godt innhold basert på innsikten fra analyse. Bygg ulike hovedtema for hvert søkeord.
Disse sidene skal jakte topprangeringene.
33. Finn ut hva markedet ditt lurer på
Som vi har vært inne på er spørsmål og svar sentrale i SEO. Identifiser hva dine målgrupper ønsker å få svar på eller problemstillinger de ønsker løst.
34. Skap innhold som engasjerer
Endringer i søkemotoralgoritmer setter et økende fokus på innhold som søkeren finner nyttig eller verdifull. Skap innhold som hjelper folk.
Dette vil bidra til at innholdet ditt blir rangert høyere på Google.
35. Fokuser på brukeropplevelse
Har SEO noe med brukeropplevelse på din nettside å gjøre? Ja, fordi søkemotoren vurderer dine besøkendes tidsbruk inne på sidene som en viktig rangeringsfaktor.
Er besøkende lenge inne på en side vil dette kunne gi bedre rangeringer enn de sidene der brukerne går rett ut igjen.
Du kan også finne ut mer om hvordan dine besøkende finner innholdet ditt på tvers av kanaler.
Bruk gode hjelpemidler for bedre søkemotoroptimalisering (SEO)
Det finnes utallige tjenester for å jobbe med søkemotoroptimalisering. Her er 10 som er både gratis og som koster penger for å bruke.
41. Google Søkeordplanlegger
Du kan bruke Google Søkeordplanlegger i Google Ads til å identifisere nye søkeord til bedriften din og se søkevolum for søkene, og hva det vil koste å annonsere mot disse.
42. Google Trends
Google Trends analyserer populariteten til toppsøkene Søk. Her kan du se hva som trender til enhver tid i Norge og rundt om i verden.
43. Google Search Console
Google Search Console er en gratis tjeneste som hjelper deg med å overvåke, vedlikeholde og feilsøke nettstedets tilstedeværelse i søkeresultater.
SEMrush er et alt-i-ett-tjeneste for å forbedre synlighet på nett og få verdifull markedsføringsinnsikt. Denne tjenesten fungerer best med lisens.
46. Ahrefs
Ahrefs brukes hovedsakelig til å analysere et nettsteds lenkeprofil, søkeordrangering og SEO-tilstand. Du kan også bruke Ahrefs til å utføre søkeordsanalyser i Google, YouTube og Amazon. Fungerer også best med lisens.
47. Sitebulb
Sitebulb er en omfattende programvare for analyse og gjennomsøkning av nettsteder. Best med lisens.
48. Ubersuggest
Ubersuggest og et SEO-hjelpemiddel som viser søkeord månedlig søkevolum, CPC og SEO-data. Neil Patel står bak. Ubersuggest har også en gratis Chrome-utvidelse som er nyttig.
49. Screaming Frog
Screaming Frog SEO Spider er en nettstedscrawler som hjelper deg med å forbedre SEO, ved å hente ut data og gjennomføre analyse av vanlige SEO-problemer.
50. Google
Google Søk er en av de beste kildene du har til å gjøre solide analyser innen SEO. Her finner du alt du trenger for å gjøre gode beslutninger for søkeoptimalisering.
Trafikk generert fra søkemotoroptimalisering er i 2022 5 ganger større enn betalt trafikk (annonser) og 10 ganger høyere enn i sosiale medier.
Feature Snippets bør bli en del av SEO-arbeidet ditt i 2022. Disse vises som utvalgte utdrag i «posisjon 0», eller helt øverst på SERP i en rektangulær boks.
Du kan ikke velge innholdet som vises, men du kan optimalisere innholdet slik at det er mer sannsynlig at innholdet ditt framheves.
❝
Rand Fishkin
SEO ekspert
Google forkorter veien til søket, tiltrekker seg innhold og legger det direkte inn på søkeresultatsiden.
52. Optimaliser for Google Passage Ranking
Google Passage Ranking betyr at Google kan trekke ut elementer fra en side i søkeresultatet, selv om siden dekker et annet emne enn det som vises i organisk søk.
Derfor bør du lage klare seksjoner i dine innlegg og artikler. Fokuser på å inkludere søkeord som overskrifter for disse seksjonene.
53. Skriv primært for mennesker, deretter for Google
Algoritmene blir smartere for hver dag, og ved hjelp av menneskelige innspill stemmer denne mer og mer overens med tankegangen vår.
Skriv først og fremst for mennesker og deretter for søkemotoren.
54. Installer Yoast (for WordPress)
Yoast SEO-plugin er et must for å jobbe godt med SEO i WordPress. Dette er en plugin som gjør det enklere for nettstedet ditt å oppfylle kravene til SEO.
Det fine med en SEO-plugin som Yoast SEO er at det gjør alle de tunge løftene. Med et raskt klikk kan du lage et nettstedskart hvor du senere kan sende inn nettstedet til google.
Sitemaps are essential so Google can index your site You can use them to: better understand the content on your website help your users better navigate the site Read our NEW guide https://t.co/lzHT6VGAaG.
Det er alltid god praksis å ha en robots.txt-fil, og det er spesielt viktig hvis du ønsker å hindre søkemotoren i å gjennomsøke konkrete sider eller seksjoner på nettstedet ditt.
57. Finn sider å optimalisere med Google Analytics
Juster sider som allerede har organisk trafikk til å fungere enda bedre. Gå til Anskaffelse>All trafikk> Kilde/medium i Analytics.
Klikk på google/organisk. Du ser innholdet ditt i en tabell, rangert etter antall brukere den siste uken.
58. Forstå hvorfor SEO er så effektivt
Når det kommer til levetid og kostnadseffektivitet for din digitale markedsføring, kan organisk synlighet i Google ikke slås.
Søkemotoroptimalisering er ikke bare billigere enn betalt annonsering på lang sikt, men effektene varer lenger. Du kan analysere egne organiske søkeresultater og data. Slik kan du identifisere nye søkeord og temaer.
Det kan gi deg flere ideer til godt innhold jo mer du graver.
59. Gå igjennom innholdet ditt jevnlig
Observer hvordan innholdet ditt presterer i søkemotoren, og se om det oppstår store endringer i både i økning og fall i rangeringer.
Bruk Google Search Console til å overvåke dine plasseringer.
60. Tenk stort om søkemotoroptimalisering
Likevel, det er i starten mest fornuftig å identifisere de lavthengende mulighetene som finnes, og ikke gå rett i konkurranse med et stort konsern som har tusenvis av linker og en sterk posisjon.
La det uansett ikke stoppe deg i å produsere godt innhold. Hver dag søker noen etter svar og løsninger i Google.
Kanskje er det ditt produkt eller tjeneste de ser etter.
Se hva konkurrentene rundt deg gjør, og gjør det bedre! Ikke vær redd for å lage solide og omfattende ressurser i form av artikler og sider. Du kan utkonkurrere selv de største med de riktige grepene over tid.
Lag innhold som Google løfter fram
61. Skap en unik tittel
Lag SEO-titler som er unike og som oppfyller søkeintensjon. Ta med det mest sentrale søkeordet og bruk inntil 60 tegn.
Med en slik oppbygging kan du motivere brukere til å besøke ditt nettsted.
Innholdet ditt kan være perfekt på alle måter, men hvis det tar for lang tid å laste inn siden din eller den er strukturert på en usammenhengende måte, vil det kunne skape problemer for deg.
Søkemotoroptimalisering handler mye om brukervennlighet og hastighet. Går dette i negativ retning bør det få din oppmerksomhet.
Søkemotoroptimaliser bilder og video
71. Gi bilder og filer skikkelige navn
Å bruke «sommerferie-lofoten-feriehus.jpg» er en mye klarere måte å fortelle hva et bilde handler om enn «IMG005369.JPG.»
Du må gjerne endre noen få ord eller legge til ekstra tekst. Unngå å endre sideinnholdets overskrift og la SEO-sidetittel være i fred.
Time for the annual reminder that you don’t own your Google rankings.
Having your site ranked on Google is not your right or due. It’s a privilege. Google owes you nothing. Don’t expect special treatment, regardless of how important or successful your business is. #SEO
Du kan forbedre nettstedets hastighet og kvalitet. Slett plugins du ikke bruker, rydde opp i koden, optimalisere og komprimere bildene dine og forbedre innhold som ikke gir deg særlig verdi.
Alle små ting teller.
90. Ikke stopp med SEO. Be om hjelp til søkemotoroptimalisering
Fortsett å lage godt innhold over tid. SEO handler om langsiktighet og det kreves derfor konsekvent og systematisk arbeid for å lykkes.
Faktorer som konkurranse, kvalitet på innhold og linker med mer vil ha innvirkning på hvor lang tid det tar å komme dit du ønsker.
Få hjelp til søkemotoroptimalisering
Blir det for krevende å gjøre arbeidet alene over tid, be heller om hjelp til søkemotoroptimalisering og arbeidet med å din organiske synlighet.
Tips til søkemotoroptimalisering i Google
91. Finn relaterte søkeord "med Google Autocomplete"
Når du skriver inn et søkeord har du sikkert sett at det kommer opp mange forslag til søkeord under.
Dette kalles "Google Autocomplete", og du kan benytte deg av denne når du ser etter gode søkeord.
Disse søkerdene er knyttet til det opprinnelige søkeordet du skrev inn, og kan være verdifulle i innholdet ditt når du lager strukturer og tekster for SEO.
92. Lag en god FAQ som Google kan fange opp
Lag en seksjon med spørsmål og svar for å underbygge resten av det gode innholdet du har laget. Få med gode svar på ting som kundene eller målgruppene dine lurer på.
Google vil like det.
93. Finn og optimaliserer søkeord for mobil i Google Search Console
Google Search Console lar deg filtrere søkeord basert på enheter. Ved å bruke rapporten kan du finne søkeord som folk bruker for å finne nettstedet ditt på mobil.
Gå til fanen Søkeytelse og klikk Ny over grafen for å legge til et nytt filter. Klikk på Enhet. Deretter velger du "Mobil". Du får en liste med søkeordene. Se etter søkeord med lav rangering som du kan optimalisere.
Are you a business offering local services? You can easily show customers the services you offer and specializations on your Business Profile. #smallbusinessweekpic.twitter.com/fYZXOzkx5R
Når du jobber med søkemotoroptimalisering blir det mange oppgaver å holde styr på. Google Sheets gir deg en rekke gode hjelpemidler for å holde styr på alt, enten det er dokumenter, regneark presentasjoner eller skjemaer.
96. Optimaliser for Youtube
Google og Youtube bruker de samme fundamentene for sine algoritmer, og du kan finne mange gode søkeord som du kan bruke til å optimalisere innhold i Youtube.
Du kan bruke flere av de samme tjenestene for å finne søkeord i Youtube.
97. Finn forslag til nye søkeord i Google Søkeordplanlegger
Som nevnt før i denne listen er søkeordplanleggeren et verktøy som ikke koster noe å bruke.
Dette er et nyttig verktøy for å finne nye muligheter og søkevolum på søkeord du allerede tar sikte på.
98. Ta i bruk Google Tag Manager
Selv om det ikke er et hjelpemiddel for søkemotoroptimalisering, vil Google Tag Manager gjøre livet ditt enklere som digital markedsfører.
Med denne kan du administre script for ulike tjenester uten å måtte redigere kode.
99. Oppdag Google Digital Garage
Med Google Digtal Garage kan du finne en rekke fine hjelpemidler som kommer godt med i arbeid med Google søkemotoroptimalisering.
100. Kombiner søkemotoroptimalisering og Google Ads
En kombinasjon av organiske plasseringer og betalte annonser i Google er en god måte å bygge synlighet på.
Kombiner disse to og gjør disse til en stor ressurs for deg.
101. Lag en plan for hvordan du vil forbedre søkemotoroptimaliseringen din
Til slutt er det bare å samle alle inntrykk og finne en plan som passer dine mål. Sett opp en liste hvor du vil begynne med å forbedre din synlighet på nett, og spør gjerne om du trenger hjelp 🙂
Søkemotoroptimalisering tar tid
Det tar en stund før du ser resultatene av arbeidet med organisk synlighet i Google. Resultatene du skaper vil imidlertid kunne gi deg verdi i årevis.
Bonustips om søkemotoroptimalisering (SEO)
Unngå disse vanlige feilene med SEO
Her er noen vanlige problemstillinger knyttet til arbeid med SEO som hindrer deg i å oppnå resultater. Vær obs på disse tingene:
Du har mange sider med lite eller tynt innhold
Styr unna linker som er spam eller fra dårlige kilder
Du har ikke mobilvennlige nettsider som imøtekommer kravene til Responsivt design
Nettstedet ditt har ikke nok autoritet eller troverdighet til at Google vil rangere innholdet du publiserer
Men husk, det er aldri for sent å legge om kursen mot riktig arbeid med organisk synlighet i Google og andre søkemotorer. Finn ut hva du trenger å oppnå for å bedre dine resultater, og ikke gi opp!
Oppsummering
Søkemotoroptimalisering er et omfattende fagområde, og det må gjøres mye arbeid for å oppnå resultater. Denne listen dekker selvsagt ikke alt. Likevel håper jeg du får noen ideer om hva som kan være lurt å prioritere, og noen konkrete tips til søkemotoroptimalisering som kanskje kan forbedre rangeringene dine allerede i dag.
Hva tenker du om listen? Savner du noe?
Fortell gjerne også hva du vil prioritere med SEO framover i kommentarfeltet 🙂