Søkemotoroptimalisering tips 2023:
[101 tips for bedre SEO]

Få over 100 praktiske og strategiske tips for bedre søkemotoroptimalisering i denne Guiden!

Av: Bjørn Marius Narjord,
Oppdatert: 03/03/2023

Trenger du inspirasjon til SEO eller tips til søkemotoroptimalisering?

Om du ser etter nyttige råd for å styrke din synlighet i Google, vil du finne mye nyttig i denne listen med over 101 gode tips.

Du kan starte med de fleste her og nå.

La oss sette i gang!

Denne listen vil gi deg tips og hjelp til søkemotoroptimalisering, slik at du får flere relevante rangeringer og økt måloppnåelse.

Flere av tipsene hjalp meg til å rangere akkurat denne siden til topp 3 i Google i Norge, tillegg til en rekke andre søkeord.

Forhåpentligvis vil flere av tipsene bli nyttig for deg også!

tips-til-sokemotoroptimalisering

Sjekk statusen på din søkemotoroptimalisering (SEO)


1. Start med det grunnleggende 

Hvor står du i dag, og hva skal til for at økt synlighet i Google hjelper deg eller bedriften din?

Vær først bevisst på hvorfor du bør jobbe med søkemotoroptimalisering og hva det kan gi deg.


Med 90 prosent av brukerne på Google i Norge, er det liten tvil om at dette er viktig for enhver virksomhet som leverer varer eller tjenester. 

sokemotoroptimalisering-tips

2.  Sjekk dine topp 10 plasseringer i Google

Hvordan ligger du an sammenlignet med konkurrentene?

Nå er det ikke slik at søkemotoroptimalisering handler kun om å få "førsteplass" for søkeord, men en topp 3 plassering på ord og emner som er tilknyttet din virksomhet vil naturligvis være en god indikator på om du jobber riktig med organisk synlighet.

3.  Finn ut hvilken synlighet du har i dag

Lurer du på om sidene dine er indeksert i søkemotoren og er synlige for de som søker? Slik finner du ut hvilke sider søkemotoren har registrert på nettstedet ditt: skriv inn site:[din nettadresse] og klikk søk.

Dette kan du også finne ut i Google Search Console

Hva er Søkemotoroptimalisering? 

Søkemotoroptimalisering (SEO) er prosessen med å forbedre kvaliteten og kvantiteten på nettstedtrafikken til et nettsted eller en nettside fra søkemotorer.

4.  Definer hva du vil oppnå med tilstedeværelse i Google

Sett både langsiktige og spesifikke mål for SEO. Sikt mot emner som gir deg verdi i form av relevant trafikk. Lag gjerne en punktliste

5.  Se på hvilke problemer du kan løse for dine besøkende på nett

Vi bruker Google hver dag for å finne svar på små og store ting. 

Synlighet i søkemotoren bør derfor være en hovedprioritet for deg og dine varer eller tjenester. 

La mennesker få hjelp til å løse hverdagsproblemer, og gi svar på det folk lurer på. Nettopp fordi vi gjør så mange søk hver dag.

6.  Undersøk nærmiljøet på nett og styrk din lokale SEO

Synlighet i Google gir muligheter over store geografiske områder, men det er også viktig at du orienterer deg om mulighetene i nærmiljøet ditt. Dette kalles lokal SEO.

Her ligger det store muligheter i tjenesten Google Min Bedrift. 

7.  Identifiser dine konkurrenter i Google

Har bedrifter du konkurrerer med relevant synlighet på søkeord du selv burde inneha?

Ta en kikk på hvordan konkurrentene dine jobber med SEO og hva de gjør. Denne innsikten kan hjelpe deg i arbeidet med å posisjonere din bedrift

8.  Spør deg selv hva synlighet på nett skal gi deg

Finn ut hva relevant synlighet i søk gir deg av verdi

Knytt dette til det du vil oppnå med virksomheten din. Bruk søkemotorene til å underbygge målene.

Ikke la søkemotoroptimalisering bli et mål i seg selv. 

9.  Vurder om virksomheten din er godt nok rigget for digital tilstedeværelse 

Du kan jobbe godt med SEO, men det er en del tilknyttede faktorer du bør ha på plass. Er du godt nok rigget digitalt?

Kan kundene dine kontakte deg og gjennomføre ønskede handlinger på en god måte på tvers av dine digitale kanaler

Jill Whalen

SEO ekspert

Godt SEO-arbeid blir bare bedre over tid. Det er bare triks i søkemotorene som må endres når algoritmene i Google endres.

10.  Sett klare mål for hva du ønsker å oppnå med søkemotoroptimalisering

Et litt mer langsiktig gjøremål, men for å oppnå resultater med SEO bør du ta en vurdering av hva du ønsker å oppnå over en mer langsiktig periode.

Dette kan være økt trafikk på sentrale sider, men også økt salg eller mer interesse for din virksomhet.

Søkemotoroptimalisering (SEO) skal veilede søkere til nettstedet ditt på en naturlig måte (uten annonser) på nettsteder som Google, Bing og Yahoo.

Lag en langsiktig plan for din søkemotoroptimalisering (SEO)


11.  Definer klare mål for hva du vil oppnå med søkemotoroptimalisering

Sett SMARTE mål slik at du best mulig kan oppfylle målsetningene dine innenfor realistiske rammer.

SMART står for Specific, Measurable, Achievable, Realistic and Timelined som gjør de enkle å huske.

12.  Kartlegg kundereisen før du lager innhold

Alle kunder gjennomfører en kundereise når de foretar et kjøp. I dag innebærer kundereisen ofte bruk av søkemotorer.

Du ønsker ikke bare få mange besøkende til nettstedet ditt. Du vil være sikker på at du treffer de riktige personene.

13.  Oppdag at nettsider er misforstått

Forsiden din er ikke den viktigste siden besøkende finner i et organisk søk. Derfor er god struktur så viktig for SEO.

Den organiske søketrafikken din bør spres på forskjellige sider som alle er optimalisert for spesifikke søkeord.

14.  Velg et godt og effektivt domenenavn

Domenenavnet ditt bør være godt tilpasset merkevaren din og gi målgruppen en forståelse av hvilke tjenester du tilbyr.

Et domenenavn er også en viktig rangeringsfaktor for SEO. Søkemotorene ser også på domenenavnet for å se hva en webside handler om.

15.  Finn flere tips om søkemotoroptimalisering 

Følg gode blogger og fagpersoner som Moz, SemRush og Neil Patel. Disse deler jevnlig sine beste søkemotoroptimaliserings-tips

16.  Lær prinsippet omkring E-A-T

E-A-T står for Expertise, Authority og Trustworthiness (Ekspertise, autoritet og troverdighet). Hovedsakelig handler E-A-T om målingen av merkevarers troverdighet på nett.

sokemotoroptimalisering-tips-hva-er-eat

Google rangerer ut fra dette mer etablerte, pålitelige nettsteder høyere enn mer ukjente sider.

17.  Følg Googles egne retningslinjer 

Mange som mislykkes med optimalisering av sine nettsider i organiske søk følger gjerne ikke Googles egne retningslinjer. Ikke ta snarveier og følg dårlig praksis som bryter med disse.

18.  Hold strategi og taktikk adskilt

Du ønsker å etablere en god strategi for SEO. Derfor er det viktig å skille på mål og tiltakene du gjør i praksis.

Det strategiske tar for seg hva du setter som mål å oppnå, mens taktikken retter seg imot hva du faktisk skal gjøre for å komme dit du vil. 

19.  Forstå at nettsiden og arbeidet med søkemotoroptimalisering henger sammen med helheten 

Plasseringer øverst i søkeresultatet på enkeltstående søkeord bør ikke være et hovedmål i seg selv.

Vurder heller hvordan relevant synlighet passer inn i helheten med alle kanaler du bruker. 

Dainius Runkevicius

SEO ekpert

En SEO-konsulents jobb er i dag mer enn søkeord og lenkebygging. Det er forsikringen om en smidig brukeropplevelse, samtidig som den leverer riktig informasjon til rett tid – og med god timing.

20.  Følg planen du har lagt for SEO

Hvor passer SEO inn i en helhetlig markedsføringsstrategi? Dette arbeidet må ikke komme som en aktivitet i slutten av en prosess, men innlemmes i helheten fra starten av.

Arbeidet med SEO må gjøres på tvers av alle kanaler og tiltak du benytter, og balanseres med de overordnede målene du har satt.

sokemotoroptimalisering_tips

Hvordan finne riktige søkeord?


21.  Finn dine salgssøkeord

Når søkere bruker søkeord rettet mot kjøp - buyer keywords, signaliserer det at de allerede er på slutten av kjøpesyklusen.

Kunden er klar og vil kjøpe, og det eneste spørsmålet nå er fra hvem. Sørg for å posisjonere deg så du har synlighet på dette stadiet.

22.  Bruk ulike hjelpemider for SEO og sammenlign data

Du har mange gode hjelpemidler å velge i når du gjennomfører en søkeordsanalyse.

Disse vil kunne gi forskjellige resultater på søkevolum så benytt gjerne flere for å sammenligne.

23.  Jobb datadrevet med ord og emner

Bruk innsikt og faktiske data for å kartlegge hvilke søkeord du bør ta sikte på. Ikke gjett deg fram og anta det du tror dine besøkende ønsker.

24.  Kartlegg «Long tail» søkeord i søkeordsanalyse 

Konkurransen om Long tail søkeord spisses til.

Om du bruker søkeord med lang hale eller mer spesifikke søkeord med tre ord eller mer, har du større sjanse til å rangere den aktuelle setningen, og muligens også relaterte setninger.

25.  Svar på faktiske spørsmål

14 prosent av søkene i Google er spørsmål. Søk Hva er + «emne» for å finne aktuelle tema. Dette kan redusere fluktfrekvens fordi du vet hva søkeren leter etter.

Et annet fint hjelpemiddel for spørsmål finner du her.

tips-til-sokemotoroptimalisering-people-also-ask

Du finner mange gode søkeord i Googles "Folk spør også om dette"

Neil Patel

SEO Expert

Å vite hvordan du skiller mellom et ideelt søkeord og intensjonen i søket vil hjelpe deg med å avgrense strategien din og få suksess som en online markedsfører.

26.  Bruk synonymer

Bruk variasjoner av ord og uttrykk til søkeordene du velger. La disse flyte naturlig i innholdet ditt. Dette gir mer kontekst og dybde til tekstene dine.

27.  Forstå intensjonen bak et søk

Det å kunne forstå søkeintensjon kan være elementet som bringer innholdet ditt fra bra til fantastisk. Å tilfredsstillende søkeintensjon er et hovedmål for Google.

Derfor bør det også være et viktig mål for SEO.

28.  Optimaliser sidene rundt ett søkeord

En vanlig feil er å skrive litt for generelt når det kommer til innholdsproduksjon i SEO. Vær konsekvent når det gjelder tema og oppbygging. 

29.  Finn søkeord med Google Search Console 

I «Search Analytics» i GSC kan du se verdifulle data, for eksempel søkeord du allerede rangerer for. Og de du kan forbedre. 

Se på impressions og vurder oppimot posisjonen du har per nå.

Sokeoptimalisering-tips_Google-Search-Console-hvordan-finne-potensielle-Sokeord

30.  La søkeordene du velger legge grunnlaget for strukturen på din nettside 

Bygg strukturen din rundt søkeordene du har funnet og lag relevant innhold på bakgrunn av disse. 

Lag et bunnsolid fundament for din nettside


31.  Definer hvilke sider du ønsker å rangere

Ikke alle sidene på nettstedet ditt vil være aktuelle å rangere. Du ønsker å få god synlighet på sider som er tilknyttet høye søkevolum og relevant organisk trafikk.

Dette blir sidene du prioriterer etter søkeord.

32.  Kartlegg din sidestruktur og arkitektur

Du har grunnsider som «Forside» og «Om oss» o.l., men målet er å lage godt innhold basert på innsikten fra analyse. Bygg ulike hovedtema for hvert søkeord.

Disse sidene skal jakte topprangeringene

33.  Finn ut hva markedet ditt lurer på 

Som vi har vært inne på er spørsmål og svar sentrale i SEO. Identifiser hva dine målgrupper ønsker å få svar på eller problemstillinger de ønsker løst. 

34.  Skap innhold som engasjerer

Endringer i søkemotoralgoritmer setter et økende fokus på innhold som søkeren finner nyttig eller verdifull. Skap innhold som hjelper folk.

Dette vil bidra til at innholdet ditt blir rangert høyere på Google.

35.  Fokuser på brukeropplevelse

Har SEO noe med brukeropplevelse på din nettside å gjøre? Ja, fordi søkemotoren vurderer dine besøkendes tidsbruk inne på sidene som en viktig rangeringsfaktor.

Er besøkende lenge inne på en side vil dette kunne gi bedre rangeringer enn de sidene der brukerne går rett ut igjen. 

36.  Oppdater gammelt innhold 

Google favoriserer ofte ferskt innhold framfor sider og artikler fra 3-4 år tilbake i tid. Se om du har gamle artikler eller sider som kunne trenge en oppussing og få ny drakt med oppdatert innhold.

Det kan løfte rangeringene dine merkbart!

37.  Vær forberedt på Core Web Vitals 

Core Web Vitals evaluerer brukernes nettstedopplevelse (inkludert hastighet, visuell stabilitet og tilgjengelighet).

Bruk tjenester som GTmetrix eller Googles PageSpeed Insights for å måle hvilken hastighet sidene dine her i dag.

38.  Unngå Canonicalization

Canonicalization handler om å forhindre at duplisert eller identisk innhold vises på flere nettadresser på samme nettsted.

Dette kan hindre et nettsted å rangere høyt i søkemotorene.

39.  Styrk din domeneautoritet 

Å styrke domenet ditt kan ha stor innvirkning på mulighetene dine for å rangere høyt.

Jo mer autoritet du har, jo mer vil søkemotoren prioritere nettstedet ditt i rangeringene. Her spiller linker en stor rolle.

40.  Forbedre ditt innhold med Search Console Insights

Google Search Console Insights er laget for å hjelpe deg med å forstå hvilket innhold som presterer best og hva som trender på nettsiden din.


Du kan også finne ut mer om hvordan dine besøkende finner innholdet ditt på tvers av kanaler.

google-search-console-insights-lansert-seo-tips

Bruk gode hjelpemidler for bedre søkemotoroptimalisering (SEO)

Det finnes utallige tjenester for å jobbe med søkemotoroptimalisering. Her er 10 som er både gratis og som koster penger for å bruke.


41.  Google Søkeordplanlegger 

Du kan bruke Google Søkeordplanlegger i Google Ads til å identifisere nye søkeord til bedriften din og se søkevolum for søkene, og hva det vil koste å annonsere mot disse.

42.  Google Trends

Google Trends analyserer populariteten til toppsøkene Søk. Her kan du se hva som trender til enhver tid i Norge og rundt om i verden.

43.  Google Search Console

Google Search Console er en gratis tjeneste som hjelper deg med å overvåke, vedlikeholde og feilsøke nettstedets tilstedeværelse i søkeresultater.

44.  Google Analytics

Google Analytics er en webanalysetjeneste som tilbyr statistikk og fullstendig SEO-analyse for søkemotoroptimalisering og markedsføringsformål. Versjonen Google Analytics 4 er nå lansert.

45.  SEMrush 

SEMrush er et alt-i-ett-tjeneste for å forbedre synlighet på nett og få verdifull markedsføringsinnsikt. Denne tjenesten fungerer best med lisens. 

46.  Ahrefs 

Ahrefs brukes hovedsakelig til å analysere et nettsteds lenkeprofil, søkeordrangering og SEO-tilstand. Du kan også bruke Ahrefs til å utføre søkeordsanalyser i Google, YouTube og Amazon. Fungerer også best med lisens. 

47.  Sitebulb

Sitebulb er en omfattende programvare for analyse og gjennomsøkning av nettsteder. Best med lisens.

48.  Ubersuggest

Ubersuggest og et SEO-hjelpemiddel som viser søkeord månedlig søkevolum, CPC og SEO-data. Neil Patel står bak. Ubersuggest har også en gratis Chrome-utvidelse som er nyttig.

49.  Screaming Frog 

Screaming Frog SEO Spider er en nettstedscrawler som hjelper deg med å forbedre SEO, ved å hente ut data og gjennomføre analyse av vanlige SEO-problemer.

50.  Google

Google Søk er en av de beste kildene du har til å gjøre solide analyser innen SEO. Her finner du alt du trenger for å gjøre gode beslutninger for søkeoptimalisering. 

Trafikk generert fra søkemotoroptimalisering er i 2022
5 ganger større enn betalt trafikk (annonser) og 10 ganger høyere enn i sosiale medier.

Gjør det lille ekstra med din organiske synlighet


51.  Bruk «Featured Snippets» 

Feature Snippets bør bli en del av SEO-arbeidet ditt i 2022. Disse vises som utvalgte utdrag i «posisjon 0», eller helt øverst på SERP i en rektangulær boks.

Du kan ikke velge innholdet som vises, men du kan optimalisere innholdet slik at det er mer sannsynlig at innholdet ditt framheves.

Rand Fishkin

SEO ekspert

Google forkorter veien til søket, tiltrekker seg innhold og legger det direkte inn på søkeresultatsiden.

52.  Optimaliser for Google Passage Ranking 

Google Passage Ranking betyr at Google kan trekke ut elementer fra en side i søkeresultatet, selv om siden dekker et annet emne enn det som vises i organisk søk.

Derfor bør du lage klare seksjoner i dine innlegg og artikler. Fokuser på å inkludere søkeord som overskrifter for disse seksjonene. 

Google-Passage-Ranking-Eksempel-sokeoptimalisering-tips-Intent SEO & Digital

53.  Skriv primært for mennesker, deretter for Google

Algoritmene blir smartere for hver dag, og ved hjelp av menneskelige innspill stemmer denne mer og mer overens med tankegangen vår.

Skriv først og fremst for mennesker og deretter for søkemotoren.

54.  Installer Yoast (for WordPress)

Yoast SEO-plugin er et must for å jobbe godt med SEO i WordPress. Dette er en plugin som gjør det enklere for nettstedet ditt å oppfylle kravene til SEO.

55.  Lag et nettsidekart

Det fine med en SEO-plugin som Yoast SEO er at det gjør alle de tunge løftene. Med et raskt klikk kan du lage et nettstedskart hvor du senere kan sende inn nettstedet til google.

56.  Bruk robot.txt filer riktig

Det er alltid god praksis å ha en robots.txt-fil, og det er spesielt viktig hvis du ønsker å hindre søkemotoren i å gjennomsøke konkrete sider eller seksjoner på nettstedet ditt. 

57.  Finn sider å optimalisere med Google Analytics 

Juster sider som allerede har organisk trafikk til å fungere enda bedre. Gå til Anskaffelse>All trafikk> Kilde/medium i Analytics. 

Klikk på google/organisk. Du ser innholdet ditt i en tabell, rangert etter antall brukere den siste uken.

58.  Forstå hvorfor SEO er så effektivt

Når det kommer til levetid og kostnadseffektivitet for din digitale markedsføring, kan organisk synlighet i Google ikke slås. 

Søkemotoroptimalisering er ikke bare billigere enn betalt annonsering på lang sikt, men effektene varer lenger. Du kan analysere egne organiske søkeresultater og data. Slik kan du identifisere nye søkeord og temaer.

Det kan gi deg flere ideer til godt innhold jo mer du graver.

59.  Gå igjennom innholdet ditt jevnlig

Observer hvordan innholdet ditt presterer i søkemotoren, og se om det oppstår store endringer i både i økning og fall i rangeringer.

Bruk Google Search Console til å overvåke dine plasseringer. 

60.  Tenk stort om søkemotoroptimalisering 

Likevel, det er i starten mest fornuftig å identifisere de lavthengende mulighetene som finnes, og ikke gå rett i konkurranse med et stort konsern som har tusenvis av linker og en sterk posisjon.

La det uansett ikke stoppe deg i å produsere godt innhold. Hver dag søker noen etter svar og løsninger i Google.


Kanskje er det ditt produkt eller tjeneste de ser etter.

Se hva konkurrentene rundt deg gjør, og gjør det bedre! Ikke vær redd for å lage solide og omfattende ressurser i form av artikler og sider. Du kan utkonkurrere selv de største med de riktige grepene over tid.

Lag innhold som Google løfter fram


61.  Skap en unik tittel

Lag SEO-titler som er unike og som oppfyller søkeintensjon. Ta med det mest sentrale søkeordet og bruk inntil 60 tegn.

Med en slik oppbygging kan du motivere brukere til å besøke ditt nettsted.

62.  En kort URL er best

Prøv å gjøre linkene så kort som mulig mens du fortsatt passer inn søkeordet ditt. I WordPress kan du endre standard permalink-struktur.

Gå til Innstillinger> Permalinks. Velg deretter «Postname» som permalink.

63.  Bruk kun én H1 overskrift

Benytt deg av én unik H1-tittel. Bruk ord som «hvordan», «hvorfor», «hva» og «hvor». Dette hjelper leseren til å forstå hva innholdet ditt handler om.

Bruk tall som «topp 10», «5 beste» og lignende.

64.  Fortsett med H2 overskrifter

Deretter bruker du H2 og H3-overskrifter. Godt strukturerte artikler med både H2- og H3-tagger og nedover gir større sannsynlighet for gode rangeringer. 

65.  Bruk lister og punkter

Bruk lister og kulepunkter i tekstene dine. Det gjør de lettere å scanne for dine besøkende, og det er bra for sidestrukturen. (Også for SEO).

66.  Ha gode metabeskrivelser

Metatitler og metabeskrivelser er superrelevante når det gjelder rangering i Google. Dette handler vel så mye om å optimalisere CTR (Click Through Rate) på nettsiden din.

Et godt tips er å alltid inkludere søkeordet ditt i begynnelsen av tittelen.

seo - tips - meta_tags_infographic

67.  Lag metabeskrivelsene i riktig størrelse

Googles retningslinjer for metabeskrivelser er 920 piksler (ca. 158 tegn) for stasjonære datamaskiner og 680 piksler (eller 120 tegn) for mobil.

Utnytt metabeskrivelsene dine best mulig!

68.  Styr unna Cannibalization

Å ha flere sider med like emner og søkeord skaper intern konkurranse som forvirrer både Google og dine besøkende.

Slå sammen, slett eller viderekoble sider som er optimalisert for samme søkeord.

69.  Optimaliser dine landingssider

Det er fort gjort å tenke at landingssider for kortere kampanjer ikke trenger å optimaliseres for SEO.

Du kan vinne mer på å optimalisere sidene, også for organisk trafikk om kampanjene varer en stund.

70.  Hold øye med teknisk SEO

Innholdet ditt kan være perfekt på alle måter, men hvis det tar for lang tid å laste inn siden din eller den er strukturert på en usammenhengende måte, vil det kunne skape problemer for deg.

Søkemotoroptimalisering handler mye om brukervennlighet og hastighet. Går dette i negativ retning bør det få din oppmerksomhet.

Søkemotoroptimaliser bilder og video


71.  Gi bilder og filer skikkelige navn

Å bruke «sommerferie-lofoten-feriehus.jpg» er en mye klarere måte å fortelle hva et bilde handler om enn «IMG005369.JPG

Endre disse til beskrivende navn og titler for å gi Google ledetråder om hva bildet handler om.

72.  Bruk ALT-titler

Vi mennesker forstår hva et bilde handler om når vi ser det, men søkemotoren trenger mer informasjon.

Uten ALT-titler er det umulig for søkemotorer som Google å indeksere bildeinnholdet ditt på en fornuftig måte. 

sokemotoroptimalisering-tips-sokemotoroptimaliser-bilder-vide

73.  Implementer «Lazy Loading» 

«Lazy Loading» i WordPress er en teknikk for å optimalisere hastigheten på sider som inneholder mange bilder eller videoer.

74.  Host bilder på CDN 

CDN (Content Delivery Network) kan gi høyere ytelse for sluttbrukere som deg og meg, ved å redusere den fysiske avstanden mellom server og bruker.

Her finner du CDN for WordPress.

75.  Tilpass størrelsen på bildene dine

Reduser filstørrelsen uten å miste for mye kvalitet for at bildene dine skal kunne fungere godt på nett.

Bilder med høyere oppløsning og større dimensjoner belaster hastigheten på siden din betraktelig.

76.  Bruk kvalitetsbilder med relevante søkeord 

Bruk søkeordene du har valgt også i bildene for å få mest mulig effekt for SEO. Inkluder søkeordene i begynnelsen og separer dem med bindestreker.

77.  Bruk riktige formater for bilder 

PNG, JPEG eller GIF? Alle har sine fordeler. Du bør velge format etter formål. JPEG passer best for bilder, PNG best for grafikk. 

78.  Lag et sidekart også for bilder

Lag en egen fil for bilder. Det kan øke sjansen for at bildene blir indeksert i Google. Bilder som hentes med Javascript kan eksempelvis falle bort i søk.

79.  Vurder WebP-format for dine bilder

WebP tilbyr enda en metode for «lozzy» komprimering som kan brukes for bilder.

En studie fra Google viste at WebP-filer oppnår gjennomsnittlig 30 prosent mer komprimering enn formatet JPEG uten tap av bildekvalitet.

80.  Ta en kaffepause (eller en kopp te) 

Når du har kommet så langt i denne guiden kan du ta en real pause med god samvittighet. Nyt din favorittkaffe og tenk på alt du nå vet om SEO. 

pexels-tom-swinnen-1309778
61% av markedsførerne anser arbeid med SEO og økende organisk tilstedeværelse som deres viktigste prioritering.

Kilde: Hubspot

Hvordan jobbe langsiktig med søkemotoroptimalisering?


81.  Lag kvalitetsinnhold som andre finner nyttig

Framhev nytteverdien i innholdet ditt og varier dette med tekst, bilder, infografikk og visuelle elementer som film og animasjon.

Jobb etter innsikten og data du har tilgang på og vær kreativ ut fra dette. 

82.  Foredle kunnskapen din til noe Google vil løfte fram 

Du sitter på unik kompetanse som andre ser etter hver dag. Løft dette inn i søkemotoren og la mulige kunder finne deg.

Det at du ønsker å løse problemer for noen eller tilby nyttige tjenester er akkurat det Google ønsker seg. 

83.  Ikke kjøp lenker – noen gang

Lenkebygging er noe av kjernen i SEO så jobb godt med dette, men ikke kjøp lenker eller benytt andre teknikker som Google ikke godkjenner.

Prioriter å bygge naturlige linker fra gode kilder med høy sideautoritet.

84.  Bruk interne linker til sider med høy autoritet

Det samme gjelder for interne linker. Du kan løfte ditt eget innhold ved å linke til sidene på ditt eget nettsted som har høyest sideautoritet

85.  Husk at SEO er aldri «ferdig innebygd» i en nettløsning

Om noen forteller deg at SEO er ferdig innebygd i WordPress eller andre systemer, så kan jeg her og nå fortelle deg at et ikke stemmer.

Søkeoptimalisering må gjøres riktig over tid med dine egne mål

Søkemotoroptimalisering i 2022: 
70 % av klikkene i Googles søkeresultater går til organiske søk, mens 30 % går til betalte annonser (Google Ads).

86.  Ikke heng deg opp for mye i type plattform

Hva skal du velge av WordPress, Joomla, Drupal? Her er det mange fordeler og ulemper med de ulike.

Men for Google er det stort sett det samme, søkemotoren ser kode, tekst og informasjon om multimedia.

Lag et nettsted med kvalitet som gir nytte for dine besøkende. 

87.  Innse at rangeringene dine i Google ikke er gitt deg permanent

Uansett hvor stor eller liten virksomheten din er, kan rangeringene dine endre seg. Hvis du har sider som allerede rangerer godt, ta vare på dem. Ikke endre mye på disse sidene.

Du må gjerne endre noen få ord eller legge til ekstra tekst. Unngå å endre sideinnholdets overskrift og la SEO-sidetittel være i fred. 

88.  Vær det «siste klikket» i Google

Vær det siste klikket. Hva menes med det? Det betyr at søkerne finner det de leter etter.

Brukertilfredshet er et essensielt rangeringssignal. Målet ditt med alt dette er å tilfredsstille brukeren, å gi dem det de søker etter.

89.  Fjern unødvendige elementer på dine nettsider

Du kan forbedre nettstedets hastighet og kvalitet. Slett plugins du ikke bruker, rydde opp i koden, optimalisere og komprimere bildene dine og forbedre innhold som ikke gir deg særlig verdi.

Alle små ting teller.

90.  Ikke stopp med SEO. Be om hjelp til søkemotoroptimalisering

Fortsett å lage godt innhold over tid. SEO handler om langsiktighet og det kreves derfor konsekvent og systematisk arbeid for å lykkes.

Faktorer som konkurranse, kvalitet på innhold og linker med mer vil ha innvirkning på hvor lang tid det tar å komme dit du ønsker.

Få hjelp til søkemotoroptimalisering

Blir det for krevende å gjøre arbeidet alene over tid, be heller om hjelp til søkemotoroptimalisering og arbeidet med å din organiske synlighet.

Tips til søkemotoroptimalisering i Google

91. Finn relaterte søkeord "med Google Autocomplete"

Når du skriver inn et søkeord har du sikkert sett at det kommer opp mange forslag til søkeord under.

Dette kalles "Google Autocomplete", og du kan benytte deg av denne når du ser etter gode søkeord. 

tips -til-sokemotoroptimalisering-google-autocomplete

Disse søkerdene er knyttet til det opprinnelige søkeordet du skrev inn, og kan være verdifulle i innholdet ditt når du lager strukturer og tekster for SEO. 

92.  Lag en god FAQ som Google kan fange opp

Lag en seksjon med spørsmål og svar for å underbygge resten av det gode innholdet du har laget. Få med gode svar på ting som kundene eller målgruppene dine lurer på. 

Google vil like det.

93.  Finn og optimaliserer søkeord for mobil i Google Search Console

Google Search Console lar deg filtrere søkeord basert på enheter. Ved å bruke rapporten kan du finne søkeord som folk bruker for å finne nettstedet ditt på mobil.

Gå til fanen Søkeytelse og klikk Ny over grafen for å legge til et nytt filter. Klikk på Enhet. Deretter velger du "Mobil". Du får en liste med søkeordene. Se etter søkeord med lav rangering som du kan optimalisere.

94.  Sett opp Google Min Bedrift

Google Min Bedrift gir deg større muligheter med lokal søkemotoroptimalisering, og kan gi en rekke fordeler som spesielt lokale bedrifter må være klar over, og kan hjelpe deg med å nå nye kunder, øke din synlighet og sikre at folk kan finne informasjon så enkelt og så raskt som mulig.

95.  Bruk Google Sheets for bedre oversikt

Når du jobber med søkemotoroptimalisering blir det mange oppgaver å holde styr på. Google Sheets gir deg en rekke gode hjelpemidler for å holde styr på alt, enten det er dokumenter, regneark presentasjoner eller skjemaer. 

96.  Optimaliser for Youtube

Google og Youtube bruker de samme fundamentene for sine algoritmer, og du kan finne mange gode søkeord som du kan bruke til å optimalisere innhold i Youtube.

Du kan bruke flere av de samme tjenestene for å finne søkeord i Youtube.

97.  Finn forslag til nye søkeord i Google Søkeordplanlegger

Som nevnt før i denne listen er søkeordplanleggeren et verktøy som ikke koster noe å bruke.

Dette er et nyttig verktøy for å finne nye muligheter og søkevolum på søkeord du allerede tar sikte på.

sokemotoroptimalisering-tips-finn-sokeord-med-sokeordplanlegger

98.  Ta i bruk Google Tag Manager

Selv om det ikke er et hjelpemiddel for søkemotoroptimalisering, vil Google Tag Manager gjøre livet ditt enklere som digital markedsfører.

Med denne kan du administre script for ulike tjenester uten å måtte redigere kode.

99.  Oppdag Google Digital Garage

Med Google Digtal Garage kan du finne en rekke fine hjelpemidler som kommer godt med i arbeid med Google søkemotoroptimalisering.

100.  Kombiner søkemotoroptimalisering og Google Ads

En kombinasjon av organiske plasseringer og betalte annonser i Google er en god måte å bygge synlighet på.

Kombiner disse to og gjør disse til en stor ressurs for deg. 

101.  Lag en plan for hvordan du vil forbedre søkemotoroptimaliseringen din

Til slutt er det bare å samle alle inntrykk og finne en plan som passer dine mål. Sett opp en liste hvor du vil begynne med å forbedre din synlighet på nett, og spør gjerne om du trenger hjelp 🙂 

Søkemotoroptimalisering tar tid

Det tar en stund før du ser resultatene av arbeidet med organisk synlighet i Google. Resultatene du skaper vil imidlertid kunne gi deg verdi i årevis. 

Bonustips om søkemotoroptimalisering (SEO)


Unngå disse vanlige feilene med SEO 

Her er noen vanlige problemstillinger knyttet til arbeid med SEO som hindrer deg i å oppnå resultater. Vær obs på disse tingene:

  • Du har mange sider med lite eller tynt innhold
  • Styr unna linker som er spam eller fra dårlige kilder 
  • Du har ikke mobilvennlige nettsider som imøtekommer kravene til Responsivt design
  • Nettstedet ditt har ikke nok autoritet eller troverdighet til at Google vil rangere innholdet du publiserer

Men husk, det er aldri for sent å legge om kursen mot riktig arbeid med organisk synlighet i Google og andre søkemotorer. Finn ut hva du trenger å oppnå for å bedre dine resultater, og ikke gi opp!

Oppsummering

Søkemotoroptimalisering er et omfattende fagområde, og det må gjøres mye arbeid for å oppnå resultater. Denne listen dekker selvsagt ikke alt. Likevel håper jeg du får noen ideer om hva som kan være lurt å prioritere, og noen konkrete tips til søkemotoroptimalisering som kanskje kan forbedre rangeringene dine allerede i dag.

Hva tenker du om listen? Savner du noe?


Fortell gjerne også hva du vil prioritere med SEO framover i kommentarfeltet 🙂 


Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}