SEO guidelines (retningslinjer)

Hvilke retningslinjer gjelder for søkemotoroptimalisering, og hva sier Google selv om dette? Finn ut det du trenger å vite om dette temaet her.

Hva er SEO guidelines?

Googles retningslinjer handler om hva som er beste praksis for å få ønsket synlighet i søk, og hvordan du kan presentere innholdet ditt på best mulig måte.

Hvorfor er SEO guidelines viktig?

Google Search Essentials består av retningslinjer som sikrer at det digitale innholdet ditt (nettsider, bilder, videoer eller annet offentlig tilgjengelig materiale som Google finner på internett) kan bli vist og oppnå relevant synlighet i Google Søk.

Eksempler på retningslinjer for SEO

Dette sier Google selv om egne retningslinjer og hva disse består  av:

  • Tekniske nødvendigheter: Det Google krever fra en webside for å kunne vise den i Google Søk.
  • Retningslinjer vedrørende spam: Oppførsel og metoder som kan resultere i lavere rangering eller utelatelse fra Google Søk-resultater.
  • Anbefalte fremgangsmåter for beste praksis i Google: Hovedpunkter som kan styrke måten nettstedet ditt presenteres i Googles søkeresultater.

En annen sentral ting Google poengterer her er at det er gratis å få visninger i Google Søk-resultater, uavhengig av hva andre måtte hevde (som ikke er betalte annonser).

Det er også viktig å huske at selv om en side oppfyller alle disse kravene og anbefalte fremgangsmåtene, betyr det ikke nødvendigvis at Google vil indeksere eller vise innholdet.

Noen valgte retningslinger for bedre SEO:

Indeksering og crawling

Gjør det enkelt for søkemotorer og mennesker å forstå innholdet ditt. Sørg for at Googlebot og andre søkemotorer kan se og indeksere innholdet på nettstedet, på samme måte som en besøkende på sidene dine. 

Gjør grep for å styrke egen synlighet

For at Google skal finne og indeksere sidene på nettstedet ditt, bør du sende inn et nettsidekart. Sørg også for at nettstedet ditt har gode lenker til og fra andre relevante nettsteder. Det er også viktig å oppfordre folk til å dele innholdet ditt ved å vise fram og promotere nettstedet.

Hold blikket på brukeropplevelse

Optimalisering bør alltid ha som mål å forbedre brukeropplevelsen. Dette innebærer at du lykkes med å tilby relevant og engasjerende innhold, sikre rask lastetid for sidene dine, og tilpasse nettstedet for ulike enheter og skjermstørrelser.

LES MER

Relaterte artikler