SEM og SEO: 
Hva er forskjellen? [Guide om søkemotormarkedsføring]

I denne store Guiden finner du ut hva som er forskjellen på SEO og SEM og hvordan dette påvirker søkemotormarkedsføring. Du finner også gode eksempler på begge disipliner + Infografikk.

Oppdatert: 23/01/2024

Forskjellene på SEO og annonser i Google er store. Likevel er mange prinsipper felles for begge, og disse faller inn under begrepet SEM (Søkemotormarkedsføring).

La oss ta en titt på ulikhetene, hva SEO er og hvordan annonser og organisk synlighet samspiller. 

Hva er søkemotormarkedsføring (SEM)?

Googles søkefunksjon kan deles inn i to hovedkategorier med søkeresultater du må betale for. Den andre delen består av de organiske søkeresultatene som omfatter søkemotoroptimalisering (SEO).

Search Engine Marketing (SEM) har i begge tilfeller å gjøre med relevante plasseringer og bruk av søkeord.

sokeord-sem-sokemotormarkedsforing

Analyse av søkeord i SEM: Søkeord legger grunnlaget også for SEM i likhet med SEO. Kostnad per klikk er bærende verdier for SEM. 

Vurder de ulike plattformene innenfor SEM

I likhet med SEO, opererer SEM med flere forskjellige taktikker, inkludert:

  • Struktur på annonsekonto
  • Bud
  • Kvalitetspoeng
  • Annonseinnhold
  • Dersom du planlegger å starte med SEM bør du undersøke de forskjellige annonseplattformene, som Google Ads og annonsering i Facebook og andre sosiale medier.

Du kan på den måten lære hvordan disse rangerer annonser og hvordan de blir vist. Slik kan du optimalisere annonsene dine slik at de gir deg gode resultater.

Noen fordeler med SEM

Eksempler på annonseringsaktiviteter innenfor SEM er blant annet målrettede annonsekampanjer og utforming av gode annonsetekster rettet mot relevante søkeord.

  • SEM vil kunne bringe deg til topps i søket om du gjør jobben riktig, akkurat som med SEO. Derfor er det avgjørende å utforme annonser og annonsetekster dine best mulig.
  • SEM er også bra for merkevarebygging. Den som søker vil kunne gjenkjenne deg om du er øverst på listen hver gang noen søker. Det er også en god måte å skape målrettet trafikk til nettstedet ditt.
  • En viktig fordel med betalte annonser er at de kan gi deg en umiddelbar effekt. Du har full kontroll over PPC-kampanjene dine, både hvem ser annonsen din, hvor mye du betaler, når annonsene dine vises med mer.

Hvordan gjøre søkemotormarkedsføring?

En SEM-strategi inkluderer både aktivitetene med å sette opp og optimalisere annonser, i tillegg til å bestemme budsjett for plassering av annonser.

hva-er-sokemotormarkedsforing-sem

SEM består av betalte og organiske søk i Google

Den betalte delen av SEM omfatter annonsering i Google Ads hvor målet er å skape betalt trafikk til nettstedet ditt.

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å optimalisere et nettsted for å få trafikk fra organiske søkeresultater.


Oppsummert har SEM (Search Engine Marketing) til hensikt å få trafikk og relevant synlighet fra både organiske og betalte plasseringer i Google.

Hva er forskjellen på SEM og SEO?

Når vi snakker om forskjellen på SEO og SEM snakker vi egentlig bare om forskjellige tilnærminger til annonsering og markedsføring i Google.

  • SEO fokuserer på å optimalisere nettstedet ditt for å vises høyere i søkeresultatene, slik at du kan fange mer organisk trafikk.
  • SEM fokuserer på å bruke SEO og betalte strategier, som pay-per-click (PPC)-annonsering, for å bringe mer organisk og betalt trafikk til nettstedet ditt.
hvordan-seo-og-sem-samspiller-med-hverandre

Du bør altså ha SEO på plass for at Google skal vurdere nettstedet ditt som troverdig. Da har du innholdet ditt på plass med relevans og god kvalitet. Det gir også grunnlag for bedre annonser.

God SEO er imidlertid grunnlaget for god SEM.

Du har større sjanse til å få høykvalitetstrafikk og forbedre konverteringsfrekvens med et SEO-vennlig nettsted. Det gir annonser dine større sjanser for å vises på toppen av betalte plasseringer.

Hva er organiske plasseringer i Google (SEO)?

Organiske plasseringer i søkemotorene betaler du ikke for og vises når de er mest relevant for noen som søker etter et spesifikt søkeord.

Disse resultatene beregnes etter algoritmer og har ikke sammenheng med annonser.

SEO omtales ofte som fortjente medier

Søkemotoroptimalisering består av organiske resultater i Google som vises når de er mest relevant for noen som søker etter et spesifikt søkeord. Resultatene beregnes etter egne algoritmer og har ikke sammenheng med annonser.

I søkemotoroptimalisering (SEO) vil søkemotorer vurdere en rekke faktorer på et nettsted som søkeord, overskrifter og lenker.

Dette er faktorer robotene i søket ser etter:

Har siden din innhold av høy kvalitet?

Er innholdet ditt av høy kvalitet signaliserer til søkemotorene at nettstedet og virksomheten din leverer gode varer eller tjenester. Derfor er troverdighet og tillit stadig viktigere i SEO og SEM.

Gir du den besøkende en god brukeropplevelse?

Har nettstedet ditt et tydelig og brukervennlig design slik at besøkende får en god og enkel opplevelse? Er det raskt og enkelt å navigere? Kan den besøkende enkelt gjøre det de ønsker på sidene dine?

Har du en god sammensetning av interne og eksterne lenker

Har du gode interne lenker mellom dine egne sider og artikler og refererer du til sider med høy autoritet? Hvor kommer de eksterne lenkene dine fra, får du kvalitetslenker fra andre troverdige sider og eventuelt sosiale medier?

Hva er betalte søk i Google?

Søkemotorer som Google og Bing lar deg vise annonser i søkeresultatene (Også kalt SERPs: Search Engine Results Page). 

Disse er også basert på relevante søkeord, akkurat som for SEO, og de samme prinsippene vil gjelde i en søkeordsanalyse.

Du betaler for hvert klikk

Annonser i SEM fungerer slik at du ikke betaler før noen klikker på din annonse. Google Ads medfører en kostnad når du benytter denne tjenesten. 

Dette innebærer en betal-per-klikk modell.

hva-er-pay-per-click-google-SEM

Hva er PPC-markedsføring?

Google Ads (tidligere Google Adwords) brukes oftest i sammenheng med PPC. Med denne taktikken kan virksomheter gjennomføre kampanjer der de identifiserer de beste søkeordene for deres bransje, produkter eller tjenester.

Hvordan fungerer PPC-markedsføring?

Når brukere søker etter disse søkeordene, ser de tilpassede annonser øverst eller nederst på SERP-ene. Aktøren betaler hver gang en bruker av søkemotoren klikker på annonsen.

PPC-annonsering i Google innebærer blant annet:

  • Søkeordsanalyser og analyse av hva kundene dine søker etter
  • Justeringer av bud hvor du bestemmer hvor mye du vil betale for et klikk
  • Oppsett av annonser
  • Målgrupper hvor du velger hvem som skal se annonsen din

Før vi går videre kan vi ta en kikk på forskjellen mellom annonsering (SEM) og organiske søk (SEO), slik at det ikke er noen tvil:

Eksempel på PPC-annonsering i Google

Eksempel: når du søker på ordet "dress for herrer" får vi opp dette resultatet i Google. Vi ser annonser (både tekst og bildeannonser) og organiske treff som vises under annonsene.

seo-sem-eksempel-betalte-annonser-google-serp-google-ads

Google Ads i praksis: Annonser slik de fortoner seg i søkefeltet i Google. 

Hvordan samspiller SEO og SEM?

Der kostnaden for annonser måles etter klikk per annonse, ligger omkostningene i organiske søk i større grad over tid, og det du investerer i å bygge trafikk over en lengre periode.

Begge metoder har sine fordeler og ulemper, men kort sagt kan annonser i Google og sosiale medier gi deg resultater på kort tid. Organisk synlighet og SEO gir imidlertid synlighet over lengre tid.

SEO og SEM bygger på de samme prinsippene rundt søkeord

Søkemotoroptimalisering og Søkemotormarkedsføring er begge sterkt avhengige av relevante søkeord for å drive trafikk til kvalifiserte nettsteder. 

Selv om teknikkene som brukes forskjellige, er begge disipliner fokusert på trafikkflyt tiltrekking av riktige besøkende. Folk bruker søkemotorer for finne noe de leter etter, og de vil kunne finne det både gjennom de organiske resultatene (SEO) og de betalte resultatene (SEM).

De fleste søker på nettet før de kjøper noe, så det er avgjørende å ha en sterk tilstedeværelse i Google. Ved å bruke en kombinasjon av begge disipliner, kan dette øke den samlede synligheten din på lang sikt.

Søkemotormarkedsføring SEM vs SEO - Infografikk

En sentral forskjell mellom organiske rangeringer og annonsering i SEM er altså i bunn og grunn kostnad.

Organiske plasseringer setter søkelys på fortjente rangeringer i søkeresultatene (der resultatene er fortjente etter søkemotorenes algoritmer).

Forskjell-paa-SEO-og-SEM - Infografikk - Intent-SEO

Slik kan du lettere skille SEM og SEO. 

Oppsummering

Vi har nå fått sett grundig på hva SEM er, hvordan dette skiller seg fra SEO, og hva dette innebærer. For å lykkes med alle deler av søkemotormarkedsføring kreves det god planlegging og presis utførelse. 

Jeg håper du ble litt klokere på begrepene, og hva du bør gjøre for å lykkes med SEM.

Hvilke deler av søkemotormarkedsføring anser du som viktigst for deg?
Skriv gjerne en kommentar under 🙂


Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}