Det nye året har allerede gitt oss mange forandringer og nye ting å tenke på med søkemotoroptimalisering. Hva vil gjelde i 2023?
Lurer du på hva du bør gjøre for å lykkes med SEO neste år?
Da vil du kunne finne mye nyttig i denne omfattende guiden.
La oss sette i gang!
Mange av disse punktene er allerede veletablerte, og blir ikke mindre aktuelle. Noen av disse har du kanskje ikke registrert før?
Selv har jeg brukt det siste året til å bygge denne nettsiden, og det har gitt en økning av synlighet i Google på 357%. Det har gitt en eksplosiv vekst for nettstedet, og jeg deler gjerne både råd og innsikt her.
For mange er det virkelig tiden for å ta tak i arbeidet med søkemotoroptimalisering!
Gode råd fra et byrå-perspektiv
Et fagmiljø jeg har blitt kjent med i høst er et SEO-byrå i Oslo som tar dette arbeidet på alvor, og som har gode tanker om hvordan bedrifter kan få SEO på riktig vei framover.
La oss bli så konkrete som mulig. Her finner du mange tips som du definitivt bør ta en kikk på:

Ekspertintervju med Kristoffer Moen i Solid Media
- Tidlig i 2022 evaluerte vi arbeidet vi hadde gjort for kundene våre året før, med en gjennomgang av resultater. Vi fant ut at vi måtte forandre SEO-leveransen vår. Dette forteller Kristoffer Moen i Solid Media AS.
Resultatet ble en revolusjonering av hvordan de leverer tjenester. Det ble også noen skikkelig gode tips ut av dette! Finn alle her.
- Innhold har alltid vært viktig, men blir stadig viktigere
- De siste årene har vi sett at søkemotorer som Google i stadig større grad vektlegger innhold som er relevant, har god strukturert og er brukervennlig.
- Vår hovedutfordring var at vi ikke fikk produsert nok innhold i samarbeid med kundene våre. Dette var vi nødt til å gjøre noe med, forteller Kristoffer Moen.

Foto: Solid Media AS.
Slik kan bedriften din få kontroll på SEO og tilhørende gode resultater
Kristoffer er Head of SEO i selskapet Solid Media AS, og har klare tanker om SEO i 2023.
Oslo-byrået har det siste året fått fart på SEO-arbeidet for sine kunder.
Her gir Kristoffer deg 10 råd for hvordan du får til SEO neste år:
10 SEO-tips fra Kristoffer Moen - Dette bør du gjøre!
- 1Kartlegg hva slags innhold du har på nettsiden i dag (artikler, tjenestesider, kundecaser osv.)
- 2Hvilke av disse sidene genererer mest trafikk? Da vet du hva utgangspunktet ditt er.
- 3Hva ønsker du selv at bedriften din skal være synlig på?
- 4Velg ut ett til to hovedtemaer som er mest relevant for din bedrift.
Her kan du lese alle rådene og resten av artikkelen i sin helhet, og mer om hvordan Solid Media har jobbet.
Det er tydelig at Kristoffer og teamet har hatt suksess med denne tilnærmingen.
Slik har Solid Media merket resultatene
Etter å ha lagt om kursen med SEO og innholdsproduksjon, har byrået tidoblet antallet artikler skrevet for kundene. Det er disse artiklene og dette innholdet som har bidratt til store deler av veksten for kundene, poengterer Kristoffer Moen.
Personlig tenker jeg at dette er særdeles verdifullt, med tanke på hvordan arbeidet med SEO virkelig kan fungere i praksis!
Hva er det å like med dette?
Det blir det gode resultater av!
Hvilke trender og nye ting innen SEO kan komme framover?
Vi skal se på fire nyvinninger, eller trender om du vil.
Bli med videre!
4 nye trender som kan påvirke SEO neste år
Ok, dette er ikke bare nye ting, men det disse fire har til felles er at de alle på ulike vis kan påvirke SEO i 2023. Det er alltid vanskelig å spå, men ta en kikk så får du forhåpentligvis noen impulser og tips du kan bruke!
Disse punktene skal vi se på
Først ut: alternative måter å jobbe med SEO - Gamificiation
Hvordan kan du best mulig følge med på hvordan du ligger an med SEO? Tall, data og informasjon kan bli overveldende og tungt for mange. Og rapporteringer er ikke nødvendigvis det enkleste.
Men det finnes spennende aktører der ute som tenker nytt!
Dette er noe jeg har sett på i år. Hva med å starte året med et spennende og nytt blikk på SEO:
#1. Gjør SEO mer moro og praktisk med gamification
Gamification, eller «spillifisering» som det heter på norsk, gir store muligheter innen flere bransjer, også innenfor SEO. Det er allerede flere aktører på markedet, og her ser vi litt mer på hva dette handler om.
Å invitere besøkende til nettstedet ditt gjennom spill og konkurranser kan øke trafikken din betraktelig.
Hva underbygger denne påstanden?
Har de besøkende en interaksjon med innholdet ditt i form av elementer med spill, er sjansen stor for at de holder seg på siden din!
Men hvor utbredt er begrepet gamification egentlig?

Nøkkeltall: Fersk statistikk om spillifisering spår en voldsom vekst de nærmeste årene, og konseptet har allerede et godt fotfeste globalt.
Med andre ord en etablert metode allerede. Hvordan fungerer så dette i praksis?
Slik fungerer gamification
Slik trigger dette flere av våre grunnleggende egenskaper og behov.

Gamification for SEO: Morningscore er en SEO-tjeneste som har tatt selve arbeidet med søkemotoroptimalisering inn i gamification-settingen. Ta på hjelmen og prøv ut dette noe utradisjonelle SEO-verktøyet.
Hva så med ulempene? Finnes det noen betenkeligheter?
Finnes det fallgruver med gamification i SEO?
Når du lykkes finnes det åpenbare gevinster. Slik skaper dette engasjement:

Høy interaksjon: Det er tydelig at dette virkemidlet skaper større engasjement og interaksjon. Hele 89% bruker mer tid på en applikasjon eller et nettsted med spillelementer involvert. (Kilde: Medium).
Det er tydelig at dette virkemidlet skaper større engasjement og interaksjon. Hele 89% bruker mer tid på en applikasjon eller et nettsted med spillelementer involvert.
En sammenheng kan være når oppgavene blir så konkrete som dette:

Oppdrag og visualisering: Konkrete oppgaver og målbarhet som er enkel å forstå. Er dette noe som trigger flere bedriftseiere og aktører neste år?
Slik kan oppgavene du ønsker å løse bli både lettere å forstå og gjennomføre? For mange ligger det nok også mye brukervennlighet i dette.
De som liker denne praktiske tilnærmingen vil kunne finne stor nytte av et slikt konsept.
Noen muligheter gamification kan gi for SEO
Gamification isn’t just a “nice to have”….it can greatly impact traffic to your website and help your SEO. Want to know how? Check out our blog here 👉 https://t.co/tRQhSvy7FZ#Gamification #WebTraffic #engagement
— Digital Joy (@digitalj0y) November 18, 2022
Gamification oppsummert
Gamification har eksistert en stund, og er sånn sett ikke noe nytt. Likevel ser vi kanskje en tendens til at dette øker på i større grad. Du kan enten bruke dette som virkemidler for å skape større engasjement eller i arbeidet med SEO i seg selv.
Kanskje er 2023 året da dette virkelig tar av? Også for søkemotoroptimalisering.
Videre ser vi på en virkelig økende trend: bruken av AI (Artifical Intelligence) og maskinlæring.
Bli med videre i neste kapittel:
#2. Finn ut mer om AI for SEO - med en dose sunn skepsis
Bruken av AI (kunstig intelligens) og maskinlæring øker. Trenden synker neppe i 2023. Heller tvert imot! Dette kan bli året da dette blir en vanlig praksis heller enn et unntak.
Men hva bør du tenke på? Vi ser på bruken av AI i SEO her.
Er AI framtiden for SEO? Svaret er helt klart ja.
Det kommende året er nok et vendepunkt på mange måter, der tempoet for alvor settes opp i bruken av hjelpemidler og tjenester for dette området.
Derfor er AI og maskinlæring høyt på agendaen innen SEO
For å finne ut mer om AI og hvordan du kan få nytte av dette, kan du ta noen grep:
Dette tror flere aktører blir de viktigste faktorene for søkemotoroptimalisering på nyåret:

AI blir viktigere for SEO: Bruken av AI og maskinlæring vil øke i 2023. Search Engine Journal spår at bruken av AI og maskinlæring utgjør det største skiftet neste år.
Hvordan jobber byråer med AI og maskinlæring for SEO?
En økende bruk av AI og maskinlæring for SEO innebærer alt fra analyse og tolking av data og bruksmønstre, produksjon av innhold og visuelle elementer, beregninger av trafikk og konkurrenter med mye mer.
Derfor:

Maskinlæring på verdensbasis: Dette brukes på flere områder innen ulike industrier, og veksten er merkbart økende også i 2022.
Finnes det betenkeligheter for AI og maskinlæring?
Google på sin side er tydelig på at AI-generert innhold som er fullt og helt utformet automatisk, bryter med deres retningslinjer:


Den ene tingen du bør fokusere på i 2023
For å sikre best mulig resultater med SEO det kommende året vil jeg anbefale å fokusere på det området som Google selv kontinuerlig ønsker å forbedre. Stikkordet her er hvordan Google i størst mulig grad kan servere søkeren de beste resultatene på raskest mulig vis.

Rundt 15% av alle søk i Google er nye: Dette tallet har vært stabilt i flere år, og søkemotoren jobber hele tiden med å forstå søk og søkeintensjon.
Derfor blir søkeintensjon viktigere
Nøkkelen for Google til å forstå hva du og jeg søker etter er søkeintensjon.

Den viktige faktoren: Finn ut hva de du ønsker å nå med SEO ser etter.
Kunstig intelligens (AI) spiller en viktig rolle i denne utviklingen. Det er dette Google bygger sine nye algoritmer omkring.
For oss blir oppgaven å tilpasse det vi lager til disse rammebetingelsene.
Tipset her koker ned til følgende:
Når du skal finne riktig intensjon for søk bør du se på hva brukeren ønsker å oppnå. Ser de etter informasjon eller er vedkommende ute etter å kjøpe noe?
Klarer du å tilpasse innhold og form etter dette har du kommet langt.
I undersøkelser for 2023 har byråer og SEO-miljøer svart på hva de vil fokusere mest på. Intensjon for søk trekkes fram også her.
Med andre ord er det noe vi virkelig bør ha blikket på framover!
Tom Capper
MOZ
Intensjon, brukeropplevelse og On-page er fornuftig å fokusere på. Google har fortsatt en massiv global andel av søk, og vil fortsette å ha det i
overskuelig fremtid.
I undersøkelser for 2023 har byråer og SEO-miljøer svart på hva de vil fokusere mest på. Intensjon for søk trekkes fram også her.
Dette ble utfallet:

Noen områder skiller seg ut faglig: hva brukeren søker etter blir det viktige neste år, skal vi tro SEO-bransjens egne aktører.
Bruken av maskinlæring og kunstig intelligens blir viktigere neste år
Bruken av maskinlæring som hjelpemiddel kan gi deg store fordeler framover, men det vil neppe bli mindre diskusjon om hvordan dette påvirker arbeidet vårt - og ikke minst oss selv!
Hvordan vil ChatGPT påvirke SEO?
De siste dagene har lanseringen av ChatGPT fra Open AI skapt bølger i bransjen. Tjenesten fikk over en million brukere på under en uke. Eksperter spår problemer for Google og andre konkurrerende aktører, og lærere frykter lavere terskel for juks i skolene.
Men hva er det egentlig denne nyvinningen tilfører oss?
La oss se hva Open AI selv sier:

Open AI beskriver tjenesten i perspektivet av å være et hjelpemiddel. Det som virkelig vekker oppmerksomheten er teknologiens evne til å korrigere egne feil.
Bruken av maskinlæring som hjelpemiddel kan gi deg store fordeler framover, men det vil neppe bli mindre diskusjon om hvordan dette påvirker arbeidet vårt - og ikke minst oss selv!
En som vet mye om dette, og som blant annet har testet den nye teknologien fra ChatGPT, er Kristian Fagerlie.
I denne videoen deler han noen umiddelbare erfaringer:
Les også hva han tenker om utviklingen av AI og hvordan dette kan påvirke SEO framover.
Ekspertintervju:
Kristian Fagerlie om AI i 2023

Kristian Fagerlie fra Allabtai er ekspert på Generative AI, og deler her noen tanker og spådommer om fagfeltet.
Nettside: allabtai.com.
Hvordan tror du bruken av AI vil utvikle seg i 2023?
Jeg er 100 prosent sikker på at bruken av AI-baserte verktøy innen SEO vil øke drastisk i løpet av 2023. Tekstforfatting, bilder og kjøpebilder (Stock Photos) tror jeg vil påvirkes mest, forteller Fagerlie.
- I høst så vi kanskje den største aktøren innenfor AI assistert tekstskriving Jasper.ai hente 125 millioner dollar hos investorer. Så det er ingen tvil om at det brukes mye penger på denne teknologien.
Vi har også i løpet av 2022 sett hvor rask tekst-til-bilde modeller har utviklet seg med modeller som «Dall-E 2», «Stable Diffusion» og «Midjoruney», påpeker han.
Disse tar rollen som disruptors innenfor bildeproduksjon, og kan påvirke hele «Stock Photo»-industrien, tror Fagerlie.
- Det er mye snakk om at Generative AI er det nye store i Silicon Valley, så med GPT-4 like rundt hjørnet og investorer som står klare, så er det vanskelig å spå hvordan AI vil påvirke SEO i 2023, understreker han.
Hva bør de som jobber med SEO tenke på rundt bruken av AI og maskinlæring?
- Når det kommer til bruken av alle disse nye verktøyene så mener jeg det viktigste er at brukeren må se på det som en avansert assistent.
Det å publisere rått innhold som kommer rett fra AI-modellen, vil jeg ikke anbefale. Prøv heller å bruke verktøyet som en del arbeidsprosessen for å spare tid og få gode ideer.
Skal du bruke tekst-til-bilde modeller for å lage bilder, for eksempel for nettsiden til en kunde, vær litt varsom på om du bruker noe som kan tolkes som kan være beskyttet av opphavsretts.
Disse AI-verktøyene anbefaler Fagerlie for SEO
For innholdsproduksjon
«Jasper» og «Copy.ai» er kanskje de to største aktørene innenfor AI assistert tekstproduksjon i dagens marked. Disse er bygd på toppen av GPT-3 API`en, med egne finjusterte modeller for å produsere innhold.
Jeg personlig mener brukere eller bedrifter kan spare mye penger ved å lage sine egne modeller. Dette kan de gjøre ved hjelp av basic Python og GPT-3 API`en selv, til en brøkdel av prisen, sier Fagerlie.
For bilder
Her finnes det 3 aktører som jeg bruker mest: «Dall-E», «Midjourney» og «Stable Diffusion». Hvilke av disse som er best kommer helt an på personlig preferanser.
«Dall-E 2» og «Midjourney» er enklest å bruke, men koster penger. «Stable Diffusion» er «Open Source» og kan brukes lokalt på din PC gratis.
Andre verktøy
Fagerlie nevner også disse alternativene som interessant å se på for den som bruker AI/Algoritmer:
Teknologien utvikler seg i raskt tempo. Hva så med bærekraft og miljøperspektiv satt i sammenheng med søkemotoroptimalisering?
Hvordan skal vi kunne bli bedre på dette i det kommende året?
Det skal vi se på nå!
Bli med videre å se på hvordan du kan bli bedre på bærekraft med SEO:
#3. Reduser fotavtrykket ditt på nett med miljøvennlig SEO
Miljøvennlig SEO! Du ble kanskje oppmerksom på begrepet her og nå. I hvert fall på norsk. Hva går dette ut på? La oss se her:
Kanskje 2023 blir året da vi også begynner å snakke om «miljøvennlig SEO»?
Om det ikke blir det nye populære begrepet, vil vi nok se mer på hvor mye energi som brukes på våre nettplattformer, og hvor mye hensyn vi tar til miljøet.
Hvordan kan søkemotoroptimalisering bidra til et bedre klima? Først litt mer om hva dette handler om:
We've just offset our users' SEO auditing carbon footprint for September and planted a shedload more trees. ☁️🌳
— Sitebulb (@sitebulb) October 1, 2021
So far, with your help we've reduced over 242 tonnes of CO2, and planted over 13 thousand trees!!! pic.twitter.com/BJB7Ni32uR
Greia med reduserte fotavtrykk fra nettsiden din
Hvor mye er det så snakk om totalt for internett samlet?

Internett konsumerer som vi ser her store mengder strøm og energi. 416.2 TWh (terawattimer) per år. Mer enn Storbritannia til sammen!
Test hvor store utslipp du bidrar til
På Websitecarbon kan du teste hvor stort avtrykk du etterlater med nettsiden din.
Jeg testet min egen side Intent SEO.
Resultatet var oppløftende! Se bare her:

Bare 0.05g CO2 produseres hver gang noen besøker min nettside (dette nettstedet) Så du kan fortsette å lese med god samvittighet.
Hvordan scorer nettstedet ditt på denne testen?
Det som er sikkert, er at SEO og arbeid med tekniske faktorer og innhold kan begrense hvor mye energi som brukes. Det vil si at du med raskere sider bruker mindre energi, og med mer ryddig struktur og presist innhold bidrar til lavere mengder materiell på internett.
Hvordan bli mer miljøvennlig på nett i 2023?
Det kan være en stor jobb å snu disse tingene over natta. Store, komplekse nettsteder kan bety en større jobb for å forbedre dette.
Med følgende grep kan du få en god start:
Sjekkliste for en mer miljøvennlig nettside
Det kan også bidra til et bedre miljø. Begrepet er herved lansert!
Enda et nytt begrep kan gjøre seg gjeldende foran det nye året.
Vi ser hva det går ut på.
Bli med videre i neste kapittel:
#4. Derfor bør du sjekke ut SXO
SEO vokser som fagfelt. Brukervennlighet blir viktigere for nettsider. Konverteringsoptimalisering blir viktigere. La oss se på begrepet som omfatter alle disse tre. Og som kan bli viktigere framover!
Et område mange har økende blikk på er UX og brukervennlighet. For SEO krysser disse to hverandre innenfor dette begrepet: SXO.
Hva handler dette om?
1. Hva betyr SXO?
SXO står for «Search Experience Optimization». Dette handler om opplevelsen du har når du utfører et søk.

Dette foregår med andre ord i skjæringspunktet mellom disse tre fagfeltene.
SXO er med andre ord kombinasjonen av SEO (Søkemotoroptimalisering) og UX (Brukeropplevelse). I tillegg knyttes dette til hva brukeren faktisk gjør på nettstedet.
Hvorfor øker viktigheten av dette?
2. Hvorfor bør du jobbe med SXO?
Essensen med SXO er å lage innhold som samsvarer med brukerens forventninger:
Hva er bra med dette? Svaret ligger i CTR (Klikkraten på nettstedet ditt)
Derfor er dette områder som eksperter innen SEO ser på som mer og mer avgjørende, i konkurransen om å oppnå de høyeste rangeringene.
Hvordan kan du jobbe med SXO?
La oss se på det her:
Scott Belsky
Gründer
Tommelfingerregel for UX: Flere alternativer, flere problemer.
3. Hvordan kan du forbedre brukeropplevelsen og SXO på dine sider?
Husker du at vi så på begrepet søkeintensjon tidligere i denne guiden?
Her kommer dette til sin rett i praksis, og er en av de viktigste elementene i SXO. Ved å matche hensikten med søket og godt innhold, vil du rangere høyere i søket.
Hva skal til for å få skikk på dette?
Se gjennom innholdet på nettstedet ditt, og prøv å kategorisere det i en av følgende tre typer hensikter:
Samsvarer ikke innholdet ditt med disse hensiktene ville jeg sett på innholdet og oppbyggingen. Gjør deretter endringer for å møte disse bedre.

Slik kan du forbedre SXO: Finn sidene dine som rangerer høyt, har bra med visninger, men med lav klikkrate. Se om du kan skape mer relevant innhold som kan bidra til å øke denne.
4. Praktiske grep for bedre klikkrate med SXO
Åpne Google Search Console og ta en titt på hvilke søk du rangerer for.
SXO Oppsummert og hvordan dette kan hjelpe deg
Du ønsker å forbedre den besøkende sin oppholdstid på sidene dine, og interaksjonen disse gjør når de først har klikket seg inn.
Men la oss kalle en spade en spade og si hva dette snodige begrepet, SXO, egentlig handler om: sørg for at sidene dine er brukervennlige og ha et godt verdiforslag (en klar CTA). Da blir din SEO bedre!
Ha dette i bakhodet, og du kan oppnå betraktelig bedre resultater framover!
I en såpass stor guide er det greit å løse opp litt med noen lettfordøyelige godbiter om SEO i 2023!
Strekk litt på bena og sjekk ut denne innsikten:
17 tall og fakta om SEO i 2023 som du bør se
Blant store mengder statistikk og innsikt skjuler det seg noen perler det kan være artig å vite om, før du gyver løs på SEO i det nye året.
Det skader aldri å gå løs på et nytt år med litt overblikk over tall og fakta om søkemotoroptimalisering og brukermønstre i søkemotorene.
Her er noen interessante punkter om akkurat dette.
Hvem søker i søkemotoren og hvordan søker de?

Viktige elementer i SEO framover: E-A-T og Core Web Vitals vil ikke bli mindre sentrale begreper neste år. Tvert imot.
Noen interessante fakta om lokal SEO
Volum og verktøy for søk
Hvilke land bringer flest organiske søk til Google?
Litt å tenke på der!
I det neste kapittelet skal vi kikke mer på hvordan du kan oppnå relevante plasseringer direkte i Google søk.
Store endringer i brukermønstre og utseende til søkemotoren gjør at du må ta høyde for disse tingene. Er du klar?
Ta posisjoner med SEO direkte i søket
Google utvikler stadig sine visninger i søk. Nye funksjoner og elementer kommer i økende grad inn i SERPen. Dette gir deg flere gode muligheter for organisk synlighet også utenfor nettstedet ditt.
Vi er nok enige om at SEO i hovedsak handler om å oppnå høyest mulig rangeringer i Google, for deretter å sende trafikken dette gir deg inn på nettstedet ditt.
Men hva skjer når søkemotoren i økende grad framhever synlighet direkte i søk? Såkalt posisjon 0.
Det ser vi nærmere på her!
Plasser deg selv oftere rett i SERPen til Google
Stadig oftere viser det seg at en «Featured snippet» i søkeboksen gir høyere klikkrate enn en tradisjonell førsteplass øverst i søkelisten.

Til sammenligning ser vi at en plassering øverst i Google-søket gir rundt 39% klikkrate.

Slike «snutter» dukker opp stadig oftere i søk, og innebærer blant annet denne typen funksjonalitet:
Ulike typer Featured Snippets i Google:
Jeg ser ofte på muligheten for å oppnå en førsteplass i Google med disse. Slik som denne:

Kan du oppnå flere slike visninger det kommende året?: Ta grep om søkeresultatet med rikt kodeformat. Dette kan gi deg topp-plasseringene sammenlignet med dine konkurrenter!
Google endrer seg hele tiden, og det gir ulike bruksmønstre som vi må følge med på.
Matt Southern
Search Engine Journal
Da pandemien rammet, ble bedrifter tvunget til å generere leads fra nettsøk mer enn noen gang før. jeg tror dette gjorde bedrifter svært oppmerksomme på hvordan de rangerer i Google, og egne konkurrenter.
Sjekkliste for «Featured snippets» i 2023
Du kan bruke plugins og kode for dette, men jeg vil anbefale deg å se om Google plukker opp noen av disse og belønner deg med en direktevisning i søket.
Håper dette gir deg mer forståelse av «Featured snippets» og hvordan du kan bruke disse bedre. Men ikke overdriv når du lager slike. Det er et lite tips på tampen.
I neste og siste kapittel skal du få noen flere praktiske tips som kan bidra til bedre resultater med søkemotoroptimalisering når vi kommer over på nyåret:
Praktiske tips for SEO i 2023
3 tips til noen spennende funksjoner du kan sjekke ut, og grep du kan ta i det nye året, for bedre organisk synlighet og innsikt.
Jeg vet, det er tusen ting å tenke på når det kommer til dette. Men. Sjekk ut disse rådene. De kan gi deg det lille ekstra:
# Tips 1. Bygg merkevare med «Indented SERP Results»
Du har kanskje lagt merke til disse i Google sine søkeresultater? Her vises minst to lenker eller oppføringer fra samme side sammen i søkeresultatet.
En norsk oversettelse kunne trolig bli «innskutte søkeresultater».
Den primære lenken vises som et hvilket som helst typisk søkeresultat, og under den finner du innrykkede sekundære lenken som støtter den primære lenken din.
Det vil se slik ut i søkeresultatet:

Hva kan «Indented SERP Results» brukes til?
Hvorfor er disse visningene viktige for SEO?
Enkelt sagt gir dette deg flere muligheter til å vise innhold som er tilknyttet lenken du opprinnelig optimaliserte for organisk synlighet.
Dette kan også skyve konkurrentene nedover listen i søket. Tar du opp mer plass i søket blir det mindre rom for de du konkurrerer med.
Hvordan oppnå flere visninger med «Indented SERP Results» i Google?
# Tips 2. Sjekk hvordan du ligger an med hastighet på mobil
Vi var inne på det i forrige kapittel. Hastighet er en nøkkelfaktor for å lykkes med SEO. Grunnen til dette er at Google framhever de som har raske nettsider med hurtig lastetid.
Dette handler i hovedsak om brukervennlighet.
Se spesielt på hastighet for mobile flater
Søkemotoren jakter hele tiden på de beste resultatene å presentere for søkeren, og dette innebærer også de som møter kravene til hastighet.
Du bør derfor se på hastigheten også på mobil først som sist. Har nettstedet ditt det som trengs for å tilfredsstille kravene?

Den raskeste testen du kan gjøre: Sjekk ut hvordan du scorer i Googles eget verktøy Page Speed Insights. Se spesielt på hvordan du ligger an på mobil.

Et godt utgangspunkt: Denne testen gir deg ikke svaret på alle utfordringer med hastighet på nettstedet ditt, men det er en god start for å vurdere om du må ta grep.
Hva er en god score for mobil i Google Page Speed Insights?
# Tips 3. Oppdag «Search Console Insights»
Google Search Console er som du sikkert har oppdaget et kraftig og relevant hjelpemiddel når du jobber med egen innsikt og SEO.
Inne i verktøyet ligger også en tjeneste som heter Search Console Insights. Her finner du en mer visuell (og nyttig) oversikt over egne tall på månedsbasis.

- 1Logg deg på Google Search Console
- 2Gå til hovedpanelet «Oversikt»
- 3Åpne Insights-linken du finner litt oppe til høyre
Dette kan du gjøre med «Search console Insights»

Google beskriver selv tjenesten som en måte å gi innholdsskapere dataene de trenger for å ta informerte beslutninger og forbedre innholdet deres.
Hva er så forskjellen fra Google Search Console og Google Analytics?
Noen forskjeller på Googles analyseverktøy
Kanskje er Insights et verktøy som hjelper deg å forstå tallene enda bedre? Forhåpentligvis kan disse tipsene hjelpe deg i det nye året.
* Finn flere tips om god SEO her.
* Se også på denne sjekklisten allerede nå i 2022:
Minisjekkliste for SEO neste år

Det er ingen forskjell i år heller; det er mye å tenke på når det kommer til søkemotoroptimalisering. Her er 4 råd du kan ta med for en best mulig start i januar:
Husk hensikten bak søket
Se hva som finnes allerede i søket
Tenk nytte og hva som hjelper mennesker i hverdagen
Vær troverdig!
Det er også et poeng i seg selv at du setter i gang med arbeidet så tidlig som mulig på nyåret.
- Planlegg hvordan du vil angripe jobben gjennom hele året.
- Du kan luke unna mye ekstra og unødvendig arbeid.
- Resultatene blir bedre når du jobber målbevisst med det du vet er viktig for deg.
Spør gjerne om du trenger hjelp med å legge en god plan!

Med disse tipsene kan du forhåpentligvis få en god start med blanke ark framover når det gjelder SEO!
Konkurransen blir nok hardere og kravene større, men du kan være et skritt foran og med det få en fordel til sammenligning med konkurrentene.
Gjør du tingene i denne listen har du nok allerede gjort mer enn de fleste gjør.
Oppsummering
Det tok mye tid å lage denne guiden, men jeg har et håp om at det kan hjelpe deg inn i det nye året. Her har vi sett på mye, men bare en brøkdel av alt du må tenke på med SEO.
En god start kan det i hvert fall gi deg. Hvilket av punktene vil du sjekke ut først? Kanskje du har tema du tenker er viktige i tankene?
Skriv gjerne en kommentar under om dette var nyttig. Lykke til med søkemotoroptimalisering i 2023! 😀