SEO i 2024: 
Den definitive Guiden

Hva bringer det kommende året innen SEO?

Se den ENE aktiviteten jeg tenker blir mest viktig på nyåret! Og hvordan du kan få maksimalt ut av dette for egen del.

  • Praktiske råd for bedre innhold i 2024
  • Tenk større om egen innholdsproduksjon neste år!
  • Steg for steg-aktiviteter som gir deg mer verdi
SEO-i-2024-Den-ultimate-guiden
Av Bjørn Marius Narjord
Oppdatert: 01/25/2024

Vil du vite mer om hva du bør gjøre for å lykkes med organisk synlighet og SEO i 2024?

Da bør du lese videre her!

Finn ut hva du bør gjøre for å lykkes i denne omfattende guiden.

La oss sette i gang!

#. 1. Dette er den ene tingen å fokusere på innen SEO i 2024!

SEO har opplevd en stor omveltning i år.

Kunstig intelligens har for alvor brøytet seg inn i markedet med en rekke verktøy som påvirker hele bransjen. 

Men det er et viktig område hvor skjæringspunktet mellom menneske og algoritmer fortsatt trenger et originalt og troverdig rammeverk:

Godt innhold!

Se bare hva SEO-folket (ca 4.000 personer) sier om dette i Search Engine Journal - State of SEO 2024:

Innhold-er-det-vanskeligste-med-SEO-2024

Her sier 14% i undersøkelsen at de ser på innhold som den store utfordingen. (Kilde: Search Engine Journal).

Fokuset-vil-ligge-paa-innhold-innen-SEO-i-2024

Like mange sier i den samme undersøkelsen (13,5%) at de også ser på innhold som det viktigste å fokusere på. (Kilde: Search Engine Journal)

SEO-slaget vil utkjempes omkring godt innhold, og gode strategier for dette det kommende året.

Derfor har jeg laget årets guide for 2024 med det i bakhodet.

La oss se grundig på flere ting du kan gjøre for å lykkes med innholdsproduksjon for søkemotorene framover.

Bli med videre!

Kapittel 2

Oppdater eksisterende innhold før du lager nytt

Her skal vi se på hvordan du kan forbedre innholdet du allerede har på nettstedet ditt. Ved å oppdatere og forbedre tidligere innhold, kan du øke trafikken betraktelig, og rangere bedre i søkeresultatene.

En ting er å lage godt, ferskt innhold. Noe annet som kan være like verdifullt er å oppdatere artikler og sider du allerede har. 

Dette kan du gjøre på følgende måte.

La oss se på stegene du bør ta:

1. Evaluer eksisterende innhold

Før du begynner oppdateringsprosessen, er det viktig å evaluere innholdet du allerede har.

Gjør dette nøye.

Gå gjennom alt innhold på nettstedet, inkludert blogginnlegg, artikler og sider.

Identifiser innhold som er eldre (mer enn 3 måneder gammelt) som kan trenge oppdatering.

2. Bruk Google Search Console

Google Search Console er et nyttig verktøy for å få innsikt hvordan nettstedet ditt faktisk presterer i Google-søk. 

Åpne «Google Search Console» og logg inn på kontoen din eller opprett en hvis du ikke allerede har en.

Oppdater-eksisterende-SEO-innhold

Sorter sidene med plasseringer fra 4-20: Gå til Google Search Console for å sortere egne data for sidene dine. 

Velg nettstedet du ønsker å analysere.

Gå til «Søkeresultater» (Eller «Ytelse» avhengig av grensesnittet).
Sett datointervallet til de siste 3-6 månedene for å se på ferske data.

3. Filtrer søkeord og emner du kan forbedre

For å finne de rette søkeordene å konsentrere deg om, må du filtrere søkeorddataene grundig:

Se gjennom listen over søkeord som har gitt mest trafikk til nettstedet ditt de siste 3-6 månedene.

  • Filtrer og begrens listen til søkeordene som rangerer fra 4-20 i søkeresultatene.

Disse har størst potensial for forbedring.

4. Prioriter søkeord basert på kommersiell verdi

Nå er det på tide å vurdere søkeordene du har valgt basert på kommersiell verdi.

  • Vurder hvor relevante hvert av de utvalgte søkeordene er for virksomheten din.
  • Analyser potensialet søkeemnene har til å skape inntekter eller bidra til måloppnåelse for bedriften din.
  • Ranger søkeordene etter kommersiell verdi og prioriter dem deretter.

5. Oppdater eksisterende innhold

Nå har du avklart hvilke søkeord du vil prioritere, og kan du nå begynne å oppdatere innholdet.

Gå tilbake til eldre innhold som du vil forbedre.

1. Prioriter å oppdatere sidetitler eller overskrifter for å inkludere søkeordene du valgte. (Se mer om det i kapittel 5).

2. Oppdater eksisterende tekst med ny og relevant informasjon.

3. Legg til nye elementer i innholdet for å gi det mer dybde og verdi for leserne.

6. Ha et kontinuerlig blikk på innholdet ditt

For å opprettholde en solid SEO-strategi, bør du gjennomføre denne praksisen med å oppdatere eksisterende innhold jevnlig. Følg nøye med de kommende månedene.

Overvåk trafikken til de oppdaterte sidene ved hjelp av Google Analytics, eller andre analyseverktøy, for å måle effekten av endringene du har gjort.

Som et resultat av oppdateringene, kan du forvente å se økt trafikk og forbedret rangering for søkeordene du har prioritert.  

Økt trafikk som kan gi deg flere salg og bedre inntjening over tid!

Hvis du derimot ønsker å satse på nytt innhold, bør du gjøre dette på riktig vis. 

# Ikke tenk i det små om innholdet ditt.

# Sats på å ta sterke posisjoner i markedet du opererer i!

La oss se på hvordan i neste kapittel:

Kapittel 3

Jobb riktig med «Topic Clusters»

Klarer du å ta relevante posisjoner på fagfeltet ditt i Google, vil det gi deg store fordeler. «Topic clusters» (emneklynger på godt norsk) beveger fokuset over på emner og tema, i stedet for enkeltstående utrykk og ord.

La oss se litt på hvorfor denne metodikken er nyttig:

  • Google vil lettere forstå tematikken du ønsker å tilnærme deg.
  • De besøkende innebærer dette en enklere navigasjon om du får til dette riktig.
  • I tillegg gir det deg større sjanser for å ta en sterk posisjon rundt et spesifikt emne.

Synligheten dette kan gi vil være gull verdt.

Men hvordan kan du gjøre dette i praksis?

For å lykkes må du skape en sterk enhet av faglig innhold og artikler. Det holder ofte ikke med en enkelt fagartikkel for å oppnå disse posisjonene.

Nøkkelen ligger i de nevnte «Topic clusters». En sterk samling av innhold som dekker et tema fullt ut.

Slik kan du gå fram for å få til dette:

Steg-for-steg guide: Hvordan lage «Topic clusters»

«Topic clusters» spiller en avgjørende rolle i styrking av søkemotoroptimalisering (SEO) og organiseringen av innholdet på nettstedet ditt.

# Følg disse åtte trinnene nøye for å skape verdifulle «emneklynger»:

1. Forstå «Topic clusters»

«Topic clusters» er grupper av ord eller fraser som er relatert til det samme temaet.

Disse gir flere ulike fordeler:

  • Bedre dekning av både lange og korte søkeord
  • Hjelp til indeksering av innhold av søkemotorer
  • Styrket intern lenking
  • Demonstrasjon av dybde og ekspertise

Selv laget jeg denne fagstoff-huben for SEO på Intentseo.no tidligere i år med tanke på akkurat dette:

SEO-innhold-i-2024-hvordan-lykkes-Topic-Clusters

Kan du vise fram fagkompetansen din på denne måten?: Ta grep om markedet ditt med grundige guider og omfattende innhold for å nå målgruppene dine, der du løser deres problemer og svarer på spørsmål de måtte ha.

2. Start med analyse

Tenk på «Topic clusters» som fargestifter i en eske. Hver fargestift representerer et forskjellig søkeord, men de deler samme tema.

Søkeordsanalyse er en sentral nøkkel:

  • Bruk et verktøy som Ahrefs eller Semrush
  • Start med å undersøke dine aktuelle nisjer, og primære søkeord som er relevante.
  • Samle så mange relevante søkeord som mulig.

Matt Southern

Search Engine Journal

Da pandemien rammet, ble bedrifter tvunget til å generere leads fra nettsøk mer enn noen gang før. jeg tror dette gjorde bedrifter svært oppmerksomme på hvordan de rangerer i Google, og egne konkurrenter.

3. Organiser søkeordene du finner

Legg søkeordene inn i et regneark og inkluder informasjon som søkevolum og vanskelighetsgrad (KD).

Opprett en «klynge»-kolonne.

Legg til en kolonne ved siden av søkeordene og merk den som «klynge.» 

Lag-solide-emneklynger-for-SEO

Slik kan du sette opp klyngen i praksis: Slik satte jeg opp artiklene rundt temaet AI for SEO på min egen side.

4. Grupper søkeordene i en god oversikt

Start prosessen med å gruppere søkeordene etter hovedtemaer eller emner.

Analyser konkurrenter og SERP-resultater (det som vises i Google-søket).

Ta en titt på hva konkurrentene gjør og gjennomgå søkeresultatsidene i Google (SERP), for ytterligere innsikt.

5. Noter for hver klynge

Bruk «klynge»-kolonnen til å lage notater som forteller hvilke søkeord som hører til hvilke grupper.

For eksempel, list opp primære søkeord og relaterte søkeord i samme klynge.

Ta en titt på hva konkurrentene gjør og gjennomgå søkeresultatsidene i Google (SERP), for ytterligere innsikt.

SEO-innhold-skap gode-fagressurser-i-2024
  • Husk at «Topic clusters» bør inkludere en kombinasjon av fraser som kan brukes som overskrifter og i egne avsnitt på nettsiden din.
  • «Topic clusters» fungerer som en veiviser for å organisere innholdet ditt, og gir deg dermed en effektiv SEO-strategi.
  • Ta deg tid til å utføre denne prosessen grundig for å oppnå best mulige resultater, og dermed kunne overgå konkurrentene dine.

E-E-A-T fra Google er en ny faktor å regne med framover. 

Dette handler om troverdighet og personlighet. 

På mange måter er dette kampen mot det generiske innholdet, og de upålitelige kildene. Det å lage en fiks ferdig artikkel på sekunder er ikke noe problem med KI-verktøy som ChatGPT

Hva bør du gjøre for å kunne hevde deg med egen SEO når alle kan lage fullverdig innhold på kort tid?

Svaret skal vi se på her. Bli med videre i neste kapittel:

Kapittel 4

Lag «slik gjør du»-innhold

Et klart tips for SEO i 2024: lag innhold som gir mottageren nyttig og inngående informasjon om hvordan de løser en problemstilling eller lærer noe nytt. Les mer om hvorfor her!

Med verktøy som ChatGPT og lignende hjelpemidler, har terskelen for å skape innhold blitt vesentlig lavere.  

Mange kan nå beskrive et tema på kort tid, og innhold av typen fakta og generell informasjon stiger. Innhold av typen "hva er" øker. Disse er lettere å lage.

Derfor er tipset at du går grundigere ned i materialet. Guider og artikler som beskriver hvordan målgruppene løser et problem krever mer.

Lag derfor følgende type innhold i stedet: 

Her skal du derfor få en steg-for-steg guide for å utforme verdifullt «slik gjør du»-innhold:

Velg et relevant «hvordan»-søkeord

Start med å identifisere et «hvordan»-søkeord som er relevant for din nisje eller målgruppe. Dette bør være et søkeord som viser folk hvordan de kan gjøre noe spesifikt.

Forstaa-hva-maalgruppene-dine-leter-etter-hjelp-til-i-Google

Analyser og forstå målgruppen

Gjennomfør grundige analyser for å forstå målgruppen din. Hva er deres behov og problemer? 

Hva ønsker de å lære eller oppnå ved å lese dine råd og tips?

Lag-godt-hvordan-innhold-for-SEO-i-2024

Fortell og vis leseren hvordan: Gjennomfør grundige analyser for å forstå målgruppen din. Hva er deres behov og problemer? 

Planlegg hvilket innhold du ønsker å lage

Lag en oversikt over innholdet ditt. Del det opp i logiske trinn eller seksjoner som gjør det enkelt for leserne å følge instruksjonene.

Inkluder relevant informasjon.

Sørg for å inkludere all nødvendig informasjon og trinn for å hjelpe leserne med å oppnå det de ønsker. 

Bruk et klart og forståelig språk.

Bruk illustrasjoner og bilder aktivt

Der det er hensiktsmessig, legg til illustrasjoner, bilder eller skjermbilder for å forklare trinnene visuelt.

Fremhev problemløsning og løsninger

Identifiser problemet som leseren prøver å løse, og tilby klare løsninger gjennom veiledningen din. Dette er en mulighet til å markedsføre produkter, enten egne eller tilknyttet markedsføringsprodukter som kan hjelpe.

Lag-innhold-som-hjelper-dine-besøkende

Legg til eksempler og historier

Inkluder eksempler eller historier som kan hjelpe leserne med å forstå og relatere seg til innholdet bedre.

Optimaliser for søkemotorene (Google)

Bruk det valgte "hvordan"-søkeordet jevnlig gjennom innlegget, inkludert i overskrifter og metabeskrivelse. 

Dette vil bidra til bedre synlighet i søkeresultatene.

Avslutt med en oppfordring til handling

Avslutt innlegget med en klar oppfordring til handling som oppfordrer leserne til å prøve det de har lært eller stille spørsmål hvis de trenger mer hjelp.

Promoter innholdet i andre kanaler

Del innlegget på andre relevante plattformer, og i relevante sosiale kanaler, for å nå målgruppen din. Husk at miksen av kanalene du benytter deg av vil være med på å løfte det organiske innholdet ditt.

En annen ting som blir viktigere er detaljene. 

Kan du vinne mye på å jobbe nøyaktig med disse tingene?

Sjekk ut neste kapittel som kan gi deg et forsprang!

Kapittel 5

Plasser søkeord riktig i SEO-artiklene dine [steg-for-steg]

Her skal vi se på plasseringen av søkeord i innholdet på nettsiden din, for å optimalisere søkemotoroptimalisering fullt ut. Dette er detaljer som kan løfte synligheten din betraktelig.  

Gjør disse grepene steg for steg:

Trinn 1: Lag kvalitetsinnhold for mennesker

Start med å skrive høykvalitetsinnhold som er naturlig for leseren. Unngå overdreven bruk av søkeord, da dette kan virke unaturlig. (I disse KI-tider kan det lønne seg stort).

Trinn 2: Identifiser primære søkeord og relaterte LSI-søkeord

Identifiser også relaterte LSI-søkeord (Latent Semantic Indexing keywords), som er naturlige variasjoner av søkeordet.

Trinn 3: Plasser søkeordene riktig

Plasser søkeordene på følgende steder bevisst:

  • Sidetittel (Page title): Dette er tittelen på selve nettsiden slik den vises på siden.
  • Tittel-tag (Title tag): Dette er tittelen på nettsiden slik den vises i søkeresultatene på søkemotoren (SERP).
  • Første 100 ord på siden: Sørg for at søkeordet blir naturlig inkludert i de første 100 ordene av teksten din.
  • Overskrifter (Headings): Ideelt sett bør søkeordet inkluderes i minst to overskrifter av typen H2 på nettsiden.
  • Meta beskrivelse (Meta description): Dette er en kort oppsummering av innholdet på nettsiden som vises på SERP. Plasser søkeordet her.
  • Alternativ tekst for bilder (Image alt text): Når du bruker bilder på nettsiden, sørg for at alternativ tekst beskriver bildet og inkluderer søkeordet hvis det er relevant.
  • Filnavn for bilder: Unngå generiske filnavn som "bildefil 1" eller "1123233.jpg". Gi bildene beskrivende filnavn som inkluderer søkeordet hvis mulig.
Plasser-sokeord-riktig-i SEO-innholdet

I det siste kapitlet skal vi se litt på hvilke grep du kan ta for å skape variasjon i innholdet ditt. 

Og ikke minst verdi og engasjement!

Sliter du med de gode ideene for innholdet ditt, sjekk ut kapitlet her:

Kapittel 6

24 tips for å unngå skrivesperre for SEO

Skrivesperre kan være en utfordring, også når det kommer til søkemotoroptimalisering! Men disse ideene kan kanskje hjelpe deg med å komme i gang!

I dette bonuskapittelet skal du få forslag til blogginnlegg og tema som kan bidra til å øke trafikken til nettstedet ditt.

Sjekk ut disse ideene til tema og emner

  • Gi innsikt i fremvoksende trender for din bedrift.
  • Formuler et kontroversielt spørsmål for å engasjere leserne.
  • Beskriv selskapets reise fra begynnelse til nå.
  • Skap en gjesteartikkel skrevet av en anerkjent ekspert innen din bransje.
  • Refleksjoner rundt betydningsfulle feilgrep og de lærdommene de ga deg.
  • En oversikt over de beste verktøyene og ressursene for din bransje eller ditt fagfelt.
  • Behandling av aktuelle debatter og kontroverser innen din sektor.
    Ferske suksesshistorier fra dine kunder eller samarbeidspartnere.
  • Trinn-for-trinn opplæringsguider for spesifikke oppgaver eller prosesser.
  • Gjennomføring av en undersøkelse om et relevant tema (og deling av resultatene).
  • En omfattende veiledning om et aktuelt tema innen din bransje.
  • Tilbakeblikk på et avgjørende øyeblikk i selskapets historie.
  • Insider-tips eller snarveier som kan være til nytte for ditt publikum.
  • Viktige bøker som har formet din faglige reise.
  • Sammenligning av tradisjonelle metoder med innovative tilnærminger.
  • Analyse av betydningsfulle hendelser innen din bransje.
  • Erfaringer og lærdom fra de tidlige dagene i din bedrift.
  • Feiring av prestasjonene til kollegaer innen din bransje, og la deg inspirere av dem.
  • Eksperttips som har påvirket veksten av din bedrift.
  • Visuelt innhold som infografikk som er relevant for din målgruppe.
  • Intervjuer med bransjeledere eller tilfredse kunder.
  • Detaljerte casestudier som fremhever dine løsninger.
  • En dag i livet til en nøkkelrolle i din bedrift.
  • Avsløring av vanlige myter innen din bransje.
Skap-innhold-som-er-originalt-og-engasjerende-for-målgruppene-dine

Skap innhold som engasjerer: Tidligere lagde jeg denne guiden om SEO-verktøy rettet mot egne målgrupper. Et eksempel på denne typen innhold. 

Å overvinne skrivesperre handler ikke bare om inspirasjon, men også om disiplin, en tydelig rød tråd og utnyttelse av egne data.

Bruk egen innsikt, og se om du kan finne flere gode tema å skrive om!

Oppsummering

I 2024 vil kampen stå om godt innhold når det kommer til søkemotoroptimalisering.

 Det er min spådom.

Håper disse tipsene gjør deg bedre rustet til å lykkes med SEO og produksjon av godt og relevant innhold det kommende året!

Hva vil du gjøre for å styrke egen organisk synlighet i søkemotorene neste år?

Skriv gjerne en kommentar under.

 Lykke til med arbeidet! 😀

Om forfatteren

Bjørn Marius Narjord har jobbet med kommunikasjon og digital markedsføring i over 10 år. Her får du gode tips og råd om SEO og organisk synlighet på nett.


Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}