I denne guiden skal vi se på hva du bør gjøre for å finne ut hvilket SEO-byrå du skal velge i 2024. Det er flere ting å tenke på, så det gjelder å gjøre litt research i forkant.
La oss starte!
Hva kan et SEO-byrå hjelpe deg med?
SEO-byråer kan bidra til at du oppnår bedre resultater i søkemotorer som Google.
Hva er et SEO-byrå? - En definisjon
Et SEO-byrå tilbyr søkemotoroptimaliseringstjenester for å hjelpe kunder med å oppnå høyere rangeringer i relevante søkeresultater primært i Google.
Dette kan bidra til å øke trafikk og inntekter fra organiske søk til nettsiden din.
Hvordan kan et SEO-byrå forbedre søkemotoroptimalisering?
Søkemotoroptimalisering handler om å tilpasse nettstedet ditt både for design, struktur og teknisk SEO. Samt optimalisere innholdet ditt for å oppnå relevante linker for å oppnå relevant synlighet i søkemotorresultatene.
Fordelene med å bruke et SEO-byrå
En av de største fordelene med å jobbe med et SEO-byrå i stedet for å ha gjøre dette arbeidet selv, er at de har erfaring med å generere resultater for bedrifter og virksomheter.
En SEO-konsulent vet hva som fungerer og hva som skal til for at merkevaren eller nettsiden din blir mer synlig i søkemotorer som Google eller Bing.
Økt trafikk og synlighet + bedre innhold på nettstedet ditt
SEO-byrået tilbyr tjenester som hjelper deg med å optimalisere søkeresultatene som igjen hjelper deg med å forbedre synligheten din på nettet.
For en bedrift med travle dager er det mye arbeid å spare på et godt samarbeid med et profesjonell SEO-byrå.
Skreddersydde team for bedre SEO-tjenester
Mange SEO-byråer i Norge har skreddersydde team med SEO-eksperter som har et bredt spekter av ulik erfaring.
Kombinert kan summen av kompetanse og erfaring være ekstremt verdifull, fordi de vet nøyaktig hva de skal gjøre for å generere effektive resultater.
Hvordan arbeider et dyktig SEO-byrå?
Et byrå kan hjelpe deg og din bedrift med flere ulike felter innen faget, blant annet:
Et SEO-byrå gir deg også hjelp med andre oppgaver
Du kan også få hjelp med andre konkrete ting på dine nettsider. Mange små oppgaver løses også av de ansatte i et SEO-byrå. Noen eksempler på forbedringer de kan tilføre nettsider:
Tips fra et profesjonellt SEO-byrå
- Tidlig i 2022 evaluerte vi arbeidet vi hadde gjort for kundene våre året før, med en gjennomgang av resultater. Vi fant ut at vi måtte forandre SEO-leveransen vår. Dette forteller Kristoffer Moen i Solid Media AS.
Resultatet ble en revolusjonering av hvordan de leverer tjenester. Det ble også noen skikkelig gode tips ut av dette! Finn alle her.
- Innhold har alltid vært viktig, men blir stadig viktigere
- De siste årene har vi sett at søkemotorer som Google i stadig større grad vektlegger innhold som er relevant, har god strukturert og er brukervennlig.
Vår hovedutfordring var at vi ikke fikk produsert nok innhold i samarbeid med kundene våre. Dette var vi nødt til å gjøre noe med, forteller Kristoffer Moen.
Foto: Solid Media AS.
Han er Head of SEO i Solid Media AS og har klare tanker om SEO.
Oslo-byrået har det siste året fått fart på SEO-arbeidet for sine kunder.
Her gir Kristoffer deg 10 råd for hvordan du får til SEO:
10 SEO-tips fra Kristoffer Moen - Dette bør du gjøre!
- 1Kartlegg hva slags innhold du har på nettsiden i dag (artikler, tjenestesider, kundecaser osv.)
- 2Hvilke av disse sidene genererer mest trafikk? Da vet du hva utgangspunktet ditt er.
- 3Hva ønsker du selv at bedriften din skal være synlig på?
- 4Velg ut ett til to hovedtemaer som er mest relevant for din bedrift. Hvis du er en bank, kan for eksempel “sparing” og “forsikring” være aktuelle temaer.
Her kan du lese alle rådene og resten av artikkelen i sin helhet, og mer om hvordan Solid Media har jobbet som SEO-byrå.
Disse tipsene er noe å ta med seg i arbeidet framover!
Og det er tydelig at Kristoffer og teamet har hatt suksess med denne tilnærmingen.
Slik har Solid Media merket resultatene
Etter å ha lagt om kursen med SEO og innholdsproduksjon, har byrået tidoblet antallet artikler skrevet for kundene. Det er disse artiklene og dette innholdet som har bidratt til store deler av veksten for kundene, poengterer Kristoffer Moen.
Personlig tenker jeg at disse tankene er særdeles verdifulle for hvordan arbeidet med SEO virkelig kan fungere i prakis!
Hva er det å like med dette?
Det blir det gode resultater av!
Hvordan velge riktig SEO-byrå?
Å velge riktig SEO-byrå kan være utfordrende. Det er mange å velge mellom, og ikke det enkleste å skille dem fra hverandre.
Her er noen punkter som gir deg et visst begrep om at leverandøren du sjekker ut vet hva de holder på med.
Dette kjennetegner gode SEO-byråer
Byrået er bevisst på å finne ut noen nøkkelfaktorer som blir viktig for både dem og deg i det lange løp:
Hvordan jobber et SEO-byrå?
SEO-selskapene rundt om er ulike, men de seriøse alternativene har felles mål: Å bidra til å skape vekst i bedriften din.
Oppgaven til et dedikert SEO-byrå er å samarbeide med deg for å nå potensielle kunder, øke antall telefonhenvendelser, få flere butikkbesøk og trigge kjøp og mersalg via søk i Google.
SEO-byråer må levere tjenester med et tydelig utfall
På samme måte som du ansetter en gartner for å stelle hagen din eller en eiendomsmegler for å selge huset ditt, betyr et samarbeid med et SEO-byrå at du søker et byrå som har som mål å forbedre synligheten din i aktuelle søkemotorer.
Det er viktig derfor viktig at du definerer mål tydelig, og hva du vil oppnå!
For leverandøren blir det viktig å etterleve disse. Dette må gjenspeile seg i arbeidet de gjør.
Suksessfull SEO i praksis - et tenkt eksempel
Du ønsker mer synlighet på nett for butikken din
Butikken din har fysiske lokaler, men du ser verdien i økt synlighet på nett for bedriften.
Du har nok å gjøre med den daglige driften
Det er travelt nok å drive egen forretning, og du ønsker å bruke tiden din mer effektivt.
Et godt samarbeid med et SEO-byrå hjelper deg
Bedriften din vokser i digitale kanaler og kunder strømmer til fra organiske søk i Google.
La oss si at du driver et firma innen helsekost i Trondheim. Du er en ekspert på alt innen ernæring og fysisk helse. Dagen din består av å snakke om riktige produkter for ernæring, treningstips, livstil og lignende.
Oppsøk et godt byrå som kan gjøre hverdagen lettere
Målet er å nå flere potensielle kunder for bedriften din og høre fra kundene at de fant butikken din og varene du tilbyr gjennom Google.
Å ta deg tid til å lære alt om søkemotoroptimalisering og implementere en SEO-strategi er ikke det du vil bruke tiden din på - selv om du vet at dette er viktig for de fleste bedrifter.
Du får effekten av vellykket SEO-arbeid
Du finner et pålitelig SEO-byrå som hjelper deg med å håndtere din tilstedeværelse på nett og i søkemotorer.
Noen måneder senere begynner nettstedet ditt å vises øverst i Google-resultatene for søk som «helsekost trondheim» og «ernæringstips guide».
Et vellykket samarbeid med et byrå skal gi verdi over tid
Et solid samarbeid har sett dagens lys! Denne leverandøren har vært rett for deg. Du har det travlere enn noen gang takket være potensielle kunder som strømmer inn fra Google.
Du bedriver digital markedsføring som fungerer og det gir god avkasting for din bedrift. Å samarbeide med rett SEO-byrå av høy kvalitet tilfører ekspertisen som behøves for å generere mer salg og kunder fra organiske søk.
Interesserte kunder finner deg via søkemotorene
En stor fordel ved å bruke et seo byrå er at trafikk som kommer fra organiske (ubetalte) søk i Google har en tendens til å generere potensielle kunder av svært høy kvalitet.
Denne typen digital markedsføring skiller seg ut
Det fine med SEO er at markedsføringstiltakene du gjør for bedre synlighet for nettsiden din lar interesserte kunder finne deg på nettet.
Sett fra dette perspektivet gir SEO mye tilbake.
Tenk på kostnadene du har for annonsering alene. Dersom du jobber med et SEO-byrå som klarer å skape "gratis" trafikk har du i praksis spart mye på annonsekostnader.
Når det er sagt ligger det mye arbeid bak god SEO, så begrepet gratis blir noe misvisende, men det du får tilbake er definitivt en god investering!
SEO gir bedriften din uvurderlige resultater når du lykkes
De fleste markedsføringskanaler krever at bedrifter sprer budskapet sitt ut til tusenvis av kunder, med håp om at en liten prosentandel av dem vil være potensielle kjøpere.
Med markedsføring gjort med SEO er det annerledes. Interesserte kunder finner deg via trafikk i søk.
De gjør et søk og kommer inn på nettstedet ditt via søkemotoren.
Hvordan bruke et SEO-byrå best mulig?
Dette burde være opplagt, men sørg for å få en tydelig plan på bordet. Klare mål for arbeidet og hvor ofte du blir orientert om framdriften er eksempler på ting du bør avklare i forkant.
Er et SEO-byrå profesjonelt vil dette bli et tema med en gang.
Da vet du at du velger rett leverandør.
Dette bør du avklare med SEO-byrået
Avklar det strategiske og hvilket omfang prosjektet skal ha. Hva ønsker du konkret å oppnå?
Finn deretter ut SEO-pris, tidsrammer, roller, form på rapportering og analyse, kommunikasjonsform og detaljer omkring kontrakter, eierskap og andre formelle dokumenter.
Avklar eierskap rundt dine tall og data
Eierskap til dine data er et særlig viktig punkt å finne ut av. Dersom et SEO-byrå ikke gir deg tilgang til data om hvordan nettstedet ditt presterer bør du avslutte samarbeidet.
Du skal ha åpen tilgang til dine verktøy, trafikk og tall (som Google Analytics), inkludert:
De beste SEO-byråene (også utenfor Oslo)
Det finnes mange SEO-byråer i Norge, også utenfor Oslo. Hvem du skal velge kan avhenge litt av hva du ønsker å oppnå med digital markedsføring.
Hvordan passer SEO inn i arbeidet du ønsker å gjøre, og hvordan tjener dette deg på beste vis?
Hvilket SEO-byrå som er best er vanskelig å avgjøre uten å se på noen faktorer:
Hvilket SEO-byrå kan gi deg best hjelp og gjøre deg mer synlig?
Vurder punktene i listen over for å avgjøre hvem som egner seg best mulig til jobben. De største byråene sitter gjerne i de store byene som Oslo, Trondheim og Bergen.
Men det finnes mange gode aktører ellers rundt omkring i Norge. Av disse er flere ofte spesialisert på SEO. Et tips er å sjekke Bra Søk hvor medlemmer og SEO-byrå skal jobbe etter Googles retningslinjer.
Her finner du en stor oversikt over SEO-byrå og SEO-bransje i Norge.
De beste jobber gjerne etter punktene i sjekklisten under.
Slik velger du riktig SEO-byrå [Sjekkliste]
# Planlegg godt og lag et solid grunnlag for resultater
Lag en god plan med en gang og avklar forventinger og mål for SEO.
# Sjekk kundecase og andre kilder til gode resultater
Har byrået levert arbeid av god kvalitet for en kunde som opplevde merkbar økning i sine organiske plasseringer i søk?
# Finn ut hvordan byrået kommuniserer med deg, og hvordan de rapporterer
Hvordan får du informasjon om framdrift og måloppnåelse? Skjer det i møter eller på e-post? Dersom dette er uklart er det lurt å finne ut hva som gjelder hos leverandøren.
# Hvilke tidsrammer settes?
Du vil tidlig få innspill på at arbeid med SEO tar tid, og det gjør det. Derfor bør du sammen med leverandøren se på et langsiktig perspektiv. Minimum 6 måneder.
(Lover de deg raske resultater "over natta" bør du styre unna).
# Er nettsiden din klar for jobben?
Få en solid gjennomgang av tilstanden gjennom en SEO-audit og sørg for at teknisk SEO er ivaretatt. Optimaliser nettsiden teknisk før du implementerer innhold!
# Hvordan jobber leverandøren med innhold?
Finnes det en god plan for innhold og hvordan systematisk arbeid med SEO gjør deg mer synlig?
Oppsummering
Vi har nå sett grundig på hva et SEO-selskap kan hjelpe deg med, og hva det er viktig å tenke på når du skal velge et byrå for din bedrift.
En god leverandør vil bistå deg med økt synlighet og bedre organiske rangeringer i Google.
Jeg håper denne guiden ga deg noen gode råd.
Hva synes du er det viktigste å tenke på når du skal velge en egnet leverandør? Skriv gjerne en kommentar under.
Lykke til med valg av SEO-byrå! 😀