Søkeintensjon:
Hvordan nå den besøkende i Google? [Steg for steg Guide]

Finn ut alt om søkeintensjon og hvordan du går fram for å finne den hva kunden din ser etter.

Se de 4 ulike søketypene innenfor SEO, og hva de betyr:

  • Gå fra bevisstgjøring til salg på dine nettsider
  • Se hvorfor søkeintensjon er avgjørende for SEO
  • Få et nettsted som tetter hullene i kundereisen
Sokeintensjon-i-google-steg-for-steg-guide-seo
Oppdatert: 23/01/2024

Hva er SEO søkeintensjon?

Søkeintensjon (eller brukerintensjon) er det primære målet en bruker har når vi søker i en søkemotor. Intensjonen til den som søker blir derfor spesielt viktig når du planlegger for SEO.

  • Dette er nøkkelen til å kunne gjennomføre en god søkeordsanalyse.
  • Ofte søker brukere etter en bestemt type svar eller ressurs når de søker.
  • For eksempel vil noen kanskje lære om noe, finne noe eller kjøpe noe.
Skriver-du-for-søkeren-og-brukeren-i-søket vil-du-med-riktig-intensjon-vinne-i-SEO

Hvorfor er søkeintensjon så viktig for Google?

Å tilfredsstille søkeintensjonen er mål nummer 1 for Google. Grunnen til dette er at Googles forretningsmodell og formål er å hele tiden presentere det beste innholdet til deg som bruker.

Derfor vil de rangere det de anser som det beste søkeresultatet. Det beste svaret på et spørsmål eller behov brukeren måtte ha.

Hvilke typer søkeintensjon finnes i Google?

Det finnes uendelig mange søkeord. Likevel finne det i hovedsak fire primære søkeformål:

  • Informative
  • Kommersielle
  • Transaksjonelle
  • Navigasjon

Hva er informasjonssøk?

Denne typen søk er akkurat det det høres ut som; søk etter informasjon. Dette kan være hvordan du steker biff eller åpningstider på legekontoret.

Hva er kommersielle søk?

Du har sikkert gjort det selv. Før vi er klare til å kjøpe noe i dag, begynner vi gjerne med kommersiell research.

Vi bruker søk for å undersøke og sammenligne produkter, merkevarer eller tjenester nærmere.

Eksempler her kan være "beste sykkelhjelm" eller "test av hodetelefoner".

Hva er transaksjonelle søk?

Transaksjonelle søk i SEO innebærer at vi ønsker å gjennomføre et kjøp. Dette kan være et produkt, en tjeneste eller et abonnement.

Uansett har vet du nå hva du leter etter. Du undersøker ikke lenger produktet, men etter et sted å kjøpe det.

Dette kan være søk som "kjøpe sovepose" eller "fjellsko salg".

Hva er navigasjonssøk?

Denne typen søk har som mål å navigere til et bestemt nettsted eller pålogging, og det er ofte lettere å kjøre et raskt søk på Google enn å skrive ut nettadressen.

Dette kan være merkenavn eller nettstedsnavn. Eksempler: "Storytel login" eller "Aftenposten".

Et praktisk eksempel på søkeintensjon

Ta for eksempel pannekaker. Å lete etter en pannekakeoppskrift er noe annet enn å lete etter et sted de selger pannekaker.


Det er også forskjell fra det å søke etter pannekakers fakta og bakgrunnshistorie. Selv om disse dreier seg om det samme emnet (pannekaker), har disse søkene ulike hensikter.

hva_er_sokeintensjon_seo

Slik finner du den riktige søkeintensjonen (Steg for steg)

Slik kan du optimalisere søkeintensjon trinn for trinn.

#1. Se hvem som rangerer i Google

Se på plasseringer i toppen i Google. Undersøk type innhold og hvordan disse er utformet.

Et-eksempel-på-hva-brukeren-leter-etter-i-Google

#2. Bruk riktig verktøy til å undersøke søkeintensjonen

Verktøy som Semrush og Ahrefs kan hjelpe oss med å finne riktig intensjon i søket.

Semrush har en egen funksjon for å skille søkeintensjonen, og kan finne ut om et søkeord egner seg best for brukere som ønsker å finne innhold som er informativ eller for de som ønsker å kjøpe.

  • Med "Keyword Magic Tool" i Semrush kan vi se intensjonen tilknyttet et søkeord. Vi ser her på søkeordet "ferie i Italia".
  • Dette er et søkeord hvor den som søker ønsker å finne informasjon, men de kan også ønske å gjøre en handling.
  • Eksempler kan være å finne alternativer til å bestille en reise, eller finne alternativer til reisemål. 
seo-hva-er-sokeintensjon

#3. Bestem deg for hvilken intensjon du vil bygge og optimalisere innholdet dit rundt

Brukerens intensjon blir derfor det avgjørende når du skal produsere innholdet ditt.

#4. Imøtekom hva søkeren leter etter

Tilfør god verdi ved at du forstår de forskjellige behovene søkeren har. Led dem fram til målet på nettsiden.

#5. Intensjonen bestemmer innholdet

Ordene du velger som er både relevante og relaterte gjør at du gir brukeren det det de trenger.

Du optimaliserer deretter for dette på nettsiden med kvalitetsinnhold som svarer på alle spørsmål og behov.

Søkeren-har-ofte-behov-for-mer-innhold-om-ulike-tema-og-søkeord

#6. Med riktig format og innhold vil du rangere høyt i søkeresultatet

Riktig søkeintensjon vil bringe riktig trafikk til din nettside, i konkurranse med alle andre. Derfor blir dette så viktig når du jobber med SEO.

Nå har du klart å forstå hva brukeren vil oppnå i søket, og du har fått grundigere forståelse for søkeintensjon.

Dette vil bringe deg mer trafikk fra Google med høyere rangeringer i søket.

Søkeintensjon definisjon


Søkeintensjon er hovedmålet en bruker har når han skriver inn et søk i en søkemotor. Vanlige typer søkeintensjon er informasjon kommersiell, navigasjon- og transaksjonell.

Slik fungerer søkeintensjon

Søkeintensjon er enkelt sagt det Google prioriterer foran alt annet når det kommer til søkemotoroptimalisering. Møter ikke innholdet ditt hensikten bak søket vil ikke siden din oppnå gode resultater.

Søkeren ser etter en bestemt type innhold

Nettopp derfor er dette så viktig å jobbe med når du skal skape innhold som du ønsker å skape synlighet omkring.

Klarer vi å forstå hensikten søkeren har, og identifisere forskjellige behov søkeren har, vil dette kunne gjenspeiles på akkurat din nettside.

Hvordan-søkeintensjonen-påvirker-SEO-i-Google

Tilby tjenester og selge - eller finne spørsmål og svar?

Med disse ulike formene for søkeintensjon i bakhodet skjønner vi at det er viktig å tenke på intensjonen bak søket, og hvordan du kan bruke dette til å treffe søkerne dine med riktig intensjon og budskap.

  • Skal du selge noe? Eller bare informere?
  • Tenk på dette når du jobber med dine nettsider.
Bedre-resultater-med-å-forstå-hva-brukeren-ønsker-å-gjøre

Finn ut hvilken informasjon som ligger bak søkeintensjonen

Det er også lurt å se på hva som ligger bak et søkeord, og hvordan dette kan definere hvordan du optimaliserer for søkeintensjonen.

Dette er en oversikt som kan hjelpe deg:

Informativ

Hvordan
Hva
Hvem
Hvorfor
Guide
Veiledning
Tips
Eksempler
Kilder
Fordeler
Bruksanvisning

Navigasjon

Spesifikke merkenavn
Merkevarer
Steder

Kommersiell

Best
Topp
Anmeldelse
Sammenligning eller versus
Et attributt til et produkt

Transaksjon

Kjøpe
Rabatt
Gratis frakt
Kupong
Billig
Pris
Bestille

Oppsummering

Nå har du mer forståelse for søkeintensjonen, og du vil kunne hjelpe søkeren med å oppnå det han eller leter etter svar på. Forhåpentligvis vil dette hjelpe deg i arbeidet med SEO.

Skriv gjerne en kommentar under om hvordan du jobber med søkeintensjon. Lykke til med arbeidet! 😀

Om forfatteren

Bjørn Marius Narjord

SEO-spesialist som deler mine beste råd og tips i Intentbloggen. Jeg har over 10 års erfaring med digital markedsføring og synlighet på nett. 

Bjorn-Marius-Narjord-Intent-SEO-og-Digital-Intentbloggen

Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}