Hvordan skriver man SEO-tekster:
23 tips til god SEO-tekst i 2024 + Infografikk

SEO-tekster kan være utfordrende å få til! De skal både tilfredsstille søkemotorene og leserne dine.

I denne listen finner du 23 praktiske og nyttige SEO tekst-tips for bedre tekster.

  • Se listen her med praktiske tips til SEO-tekst
  • Finn infografikk med de beste tipsene for 2024!
Hvordan-skriver-man-SEO-tekster
Av Bjørn Marius Narjord
Oppdatert: 01/23/2024

Hvordan skriver man SEO-tekster som gir deg relevante rangeringer i søk? La oss se på en liste med gode tips du bør sjekke ut, for å lykkes best mulig med organiske tekster på nettsiden din.

Vi setter i gang!

Slik skaper du gode SEO-tekster!

SEO-tekster krever balanse mellom å skrive kvalitetsinnhold, samtidig som du tilfredsstiller Googles algoritmer. Tidligere var det stort fokus på søkeord, og de er fortsatt viktige.

Likevel er det søkeintensjon som gjelder i større grad for å oppnå relevante plasseringer i Googles SERP (Search Engine Results Page).

Derfor bør du først finne ut hva leseren din ønsker å oppnå. Dette vil gi deg et godt grunnlag til bedre SEO-tekster og godt innhold i 2024!


#1. Finn søkeord som er relevante for dine tekster

Før du begynner å lage innhold må du først tenke på hvilke søkeord og nøkkelord du tenker å bruke. Vi skal tross alt lage SEO-tekst som er ment for søk, og selv om du primært skriver for mennesker må du også legge til rette for at Google finner innholdet ditt, og liker det! 

  • Da vil du kunne rangere høyere i søkemotoren, og det er hovedmålet i denne sammenhengen. Å bli mer synlig.
  • Sørg likevel for at dine tekster er relevante og engasjerende for menneskene du skriver for. 
  • Det er viktig å skape nytte, og gi god informasjon om nøkkelord og emner du skriver om på nettstedet ditt.

#2. Få maksimalt ut av metabeskrivelsene for god SEO-tekst

Google sier at meta-beskrivelse ikke er en rangeringsfaktor. Likevel, hvis noen søker etter det aktuelle søkeordet eller uttrykket vil disse ordene være uthevet med fet skrift.

Meta-beskrivelser tiltrekker seg øynene – og kan lokke en bruker til å klikke i stedet for å gå til den neste i søkelisten.

Skriv gjerne meta-beskrivelsen din nærmest som en annonsetekst. Målet er å begeistre publikum til å gjøre et klikk videre (titteltaggen din bør være den første triggeren, umiddelbart støttet av metabeskrivelsen din).

Dette betyr rett og slett at du må lage det beste alternativet til et bestemt tema med innhold som får søkeren til å klikke på dine lenker, og søkemotorene til å løfte fram innholdet dit. 

  • Formålet avgjør formen på teksten.
  • Du må derfor avgjøre om den som søker er ute etter å bli informert eller om kunder ønsker å finne en vare eller tjeneste.
  • Det vil kunne bli en artikkel og en lenke til det beste resultatet i søket. Derfor er det viktig å vite hvem du skriver for hva brukeren ønsker å oppnå. 

#3. Lag en relevant struktur for tekstene på nettstedet ditt

Artikkelen din kan være bunnsolid og riktig fengende, men det kan lett gå tape verdifull synlighet dersom teksten har et uorganisert og ineffektivt format.

Å dele teksten opp i mindre avsnitt med overskrifter gjør det enkelt å lese. Benytt ord og uttrykk på en ryddig måte, og bygg innhold som framhever det viktigste.  

Det vil også holde leserne engasjerte! Et praktisk SEO tekst-tips å ta med deg for å kunne skrive gode tekster.

SEO-tekst-tips_SEO-handler-mye-om-riktig-struktur-for-nettstedet-for-hver-side-og-artikkel

#4. Benytt korte nettadresser (URL) + søkeord

Bruk hovedsøkeordet ditt som nettadresse (URL) i stedet for hele overskriften. Bruk også søkeordet du sikter mot i nettadressen. Gjør deretter adressene korte.

Et eksempel er denne adressen jeg brukte for en annen artikkelen på denne siden: intentseo.no/seo-byrå.

Unngå også å bruke tall i nettadressen fordi det kan komplisere fremtidige oppdateringer på nettstedet ditt. Vil du for eksempel oppdatere en guide for 2023 blir det vrient om URL-en du bruker heter "dinadresse.no/ski-guide-2022"


#5. Strukturer SEO-tekstene dine med titler som trigger

Hvordan skriver man SEO-tekst som vekker oppmerksomet? Vær bevisst på titler og overskrifter, og jobb systematisk med disse i teksten. For søkemotorene er det viktig å bruke riktige overskrifter (H1 for titler, H2 for undertitler)

Da opprettholder du en god struktur i artikkelen, og det blir enklere for både leseren og Google.


#6. Bruk et enkelt og forståelig språk

Gjør teksten din mest mulig lesbar og skriv gjerne som du snakker. Det gjør teksten mer forståelig. Den blir også enklere å lese for kunder og andre mottagere du ønsker å treffe med godt innhold.


#7. Bruk korte setninger for bedre lesbarhet

Google liker korte og lettfattelige setninger. Bruk derfor disse så mye som mulig. Unngå lange, utbroderende beskrivelser. Dette bidrar til god søkemotoroptimalisering. Våre tekster imøtekommer Googles krav. 


Les også: Slik gjør du en grundig SEO-analyse


#8. Et viktig SEO-tips: Vær troverdig med E-E-A-T!

E-E-A-T i SEO står for (Experience, Expertise, Authoritativeness, og Trustworthiness). Dette handler i hovedsak om å framstå transparent og tillitsvekkende.


Google legger vekt på dette i økende grad.

Gi mer informasjon for å hjelpe kunder og mottakere. Bruk gjerne lenker til andre troverdige kilder i teksten, og list opp din egen informasjon (alt fra adresser, profesjonelle bilder, e-post eller lignende). Det styrker posisjonen din som en troverdig kilde.

SEO-tips-til-forbedrede-tekster-omfattende-liste

#9. Test ut ulike typer innhold for bedre SEO

Det finnes mange rammeverk for styrket SEO, og du bør teste ut ulike former på nettsiden. Husk å prøve ut flere at disse ulike formene på innhold. Det kan gi en god variasjon og god synlighet!


Her er noen aktuelle alternativer å prøve ut:

Lister

For eksempel: "10 e-post-maler du kan teste i dag". Lag en fengende liste som gir teksten attraktiv og relevant informasjon, med flere spennende tips til leseren. Disse er også særlig egnet for deling i sosiale medier.

Guider

Dette er dyptgående innhold om et emne som er spredt over flere sider. God tekst med dypdykk i konkrete emner, gjør at leseren kan sette seg godt inn temaet.

Artikler

Dette kan være intervjuer, nyheter og funksjoner – ofte publisert av nyhetspublikasjoner.

Videoer

Dette kan være små snutter eller videoer i større format som forklarer et emne utfyllende. Et tips her er å prøve YouTube som er den nest største søkemotoren (etter Google) og har sin egen SEO-struktur for optimalisering av videoinnhold.

Blogginnlegg

Blogginnlegg svarer på spørsmål som målgruppen din har, som også kan målrettes mot spesifikke søkeord eller søk etter tema en bruker vil fordype seg i.

Infografikk

Disse visualiserer data og hjelper deg med økt organisk trafikk fra søkere som leter etter raske svar på spørsmål og problemstillinger.

Produktsider

Disse visualiserer data og hjelper deg med økt organisk trafikk fra søkere som leter etter raske svar på spørsmål og problemstillinger.

Produktsider

Disse tilbyr produktbeskrivelser samtidig som de fungerer som destinasjonssider for annonsekampanjer med Google Ads. 


#10. Gjør tekstene mer lettleselig med kulepunkter

Punktlister får orden på store mengder informasjon. Og det er nettopp dette besøkende som leser artiklene dine ser etter. Du bør derfor teste ut dette som et godt SEO-tekst tips! 

  • Har du et langt avsnitt som har mye verdifull informasjon – gjør det om til en punktliste.
  • Det er heller ikke så dumt å få med søkeordet ditt inn i disse kulepunktene. 
SEO-tekster-kulepunkter-for-ryddig-struktur-og-lesbarhet

#11. Bruk gode verktøy for å skrive SEO-tekster

Sjekk ut verktøy for SEO som Semrush og andre nyttige hjelpemidler for bedre tekst. Det finnes mange gode hjelpemidler (også gratisversjoner) og det er ingen grunn til ikke å ta disse i bruk for en enklere hverdag.

Les også: Her finner du flere praktiske og nyttige tips til søkemotoroptimalisering


#12. Bruk ASMR-formelen for enklere lesing

Følg ASMR-formelen for å gjøre innholdet ditt mer interessant å lese.

(Annotations, Short, Multimedia, Reading)

Notater og andre elementer som blokksitater kan bidra til at en artikkel ikke blir for monoton.

Bruk korte setninger og avsnitt. Lange setninger er vanskelig å forstå. Se etter situasjoner der du brukte ord som «og», «fordi» og «det». Del disse ned i mindre tekster.

Bilder og video er eksempler på multimedia. Disse kan bidra til å demonstrere budskapet uten behov for flere ord.

Les tekstene dine høyt for å finne partier der innholdet ikke flyter godt.


Skriv-for-alle-kanaler-og-tenk-helhetlig-rundt-SEO

#13. Skriv også for sosiale medier og andre kanaler

Et annet godt tips for gode SEO-tekster er å tenke på andre kanaler du bruker (ikke bare Google).

Tenk på om innholdet du skal skrive også er relevant for kanaler som Facebook og Instagram. Godt innhold vil dermed bli synlig også i andre kanaler.

Forskjellen er hvordan du presenterer materialet ditt. Materialet du optimaliserer for Google kan presenteres i ulike former i de andre kanalene du benytter.


#14. Vurder om du kan erstatte teksten med video

Har du mye på hjertet kan det være smart å vurdere formatet på budskapet ditt. Blir det best formidlet i en omfattende tekst, eller kan en video være løsningen?

Du kan også ta det beste fra begge deler og lage en video hvor du oppsummerer artikkelen din, eller hjelpe mottakeren med utfyllende stoff om emnet.


#15. Hvordan skriver man SEO-tekster som vekker følelser hos leseren?

Dette er verdt å nevne siden det er et viktig tips å huske på. Søkeord og emner som treffer følelsene til en Google-bruker er viktige.

Ved å krydre overskriften og beskrivelsen din vil dette kunne bidra til å forbedre klikkfrekvensen på en side. Dette forbedrer kvaliteten på din SEO over tid.


SEO-tekst-tips_Benytt-Google-sok-for-aa-finne-aktuelle-spørsmål-og-relevante-tekser-people-also-ask

#16. Svar på spørsmål leseren søker etter i Google

Nøkkelen til godt SEO-innhold er å sørge for at du svarer på alle spørsmålene leseren har om et bestemt emne. Finn disse ved å se på hva søkere spør om i "People Also Ask" (Relaterte søk på norsk) i Google-søket.

Deretter kan du besvare spørsmålene grundig i tekstene dine, med nøkkelord tilknyttet tekst som besvarer disse.


#17. Bruk den omvendte pyramiden også for god SEO

Velkjent for journalister, og fungerer også veldig bra for arbeid med SEO. Benytt "Omvendt pyramide"-strategien for å øke engasjementet på nettsider.

Mange nettsider har en tendens til å begrave viktig informasjon

Gi den utålmodige leseren det den vil ha med en gang.

Det er en journalistisk strategi der du forteller folk den viktigste informasjonen først, etterfulgt av den mindre viktige.

seo-tekster-Omvendt-pyramide-for-bedre-budskap

#18. Bruk søkeordene dine i meta-beskrivelsen

Google sier at meta-beskrivelse ikke er en rangeringsfaktor. Likevel, hvis noen søker etter det aktuelle søkeordet eller uttrykket vil disse ordene være uthevet med fet skrift.

Meta-beskrivelser tiltrekker seg øynene – og kan lokke en bruker til å klikke i stedet for å gå til den neste i søkelisten.

Skriv gjerne meta-beskrivelsen din nærmest som en annonsetekst. Målet er å begeistre publikum til å gjøre et klikk videre (titteltaggen din bør være den første triggeren, umiddelbart støttet av metabeskrivelsen din).


#19. Bygg en god struktur for interne lenker

Interne lenker er viktige når du skal legge grunnlaget for god SEO. Men hvordan skal du finne de mest relevante sidene å linke til på eget nettsted?

Interne lenker er viktige når du skal legge grunnlaget for god SEO. Men hvordan skal du spore opp de mest relevante sidene å linke til på eget nettsted?

Slik identifiserer du de beste sidene å internlenke til:

Hvordan kan du undersøke hvilke sider på nettstedet ditt som er mest relevant for et spesifikt søkeord?

Skriv inn site: dittdomene.no + søkeordet og se hva som kommer opp øverst.

Tips-til-gode-SEO-tekster-finn-de-beste-sidene-for-gode-interne-lenker

Du kan bruke denne taktikken for å bygge gode interne lenker. Siden som kommer øverst vil være det beste alternativet å internlenke til for et aktuelt nøkkelord.


#20. Forsterk dine SEO-tekster med On-page SEO

Etter at du er ferdig med å skrive gode SEO-tekster og har bygd opp artikkelen eller siden på nettstedet ditt, er det viktig å sørge for at tekstmaterialet og annet innhold blir best mulig optimalisert for SEO og synlighet i Google.

On-page SEO tar for seg elementer av søkemotoroptimalisering du gjør på egne sider, og innebærer blant annet å sørge for at disse tingene er på plass:

  • Tittel
  • Meta-beskrivelser
  • Aktuelle nøkkelord i tekst og titler
  • Optimalisering URL
  • Kategorisering av side eller innlegg
  • Alt-titler i bilder

#21. Tilrettelegg innholdet ditt for strukturerte data i Google

Skriv små snutter med beskrivende innhold på nettsiden, gjerne små svar på spørsmål eller beskrivelser som Google kan plukke opp og gjøre om til strukturerte data i søkefeltet. Dette kalles for "rich snippets" eller strukturerte data.

eksempel-strukturerte-data-google

Det gir definitivt stor verdi som kan hjelpe deg oppover i søket.

Du kan også legge inn tekst som kode i artiklene slik at Google finner disse, og lager framhevede resultater i søkefeltet.

legg-til-rette-for-feature-snippets-i-google

#22. Inkluder verdiforslag - Call To Action - i SEO-tekstene

Legg til rette for at de besøkende på nettstedet gjør det du ønsker.

Det innebærer at du presenterer et godt verdiforslag i form av en tydelig Call to action, hvor brukeren kan benytte en handlingsknapp eller en oppfordring til å gjøre en aktivitet på nettsiden. Da har du en god Call to action på siden din.

Dette kan også være med på å øke oppholdstiden på siden, også kalt "Dwell time", noe som regnes som en viktig rangeringsfaktor for Google og SEO.

BONUS

#23. BONUS: Lag SEO-tekster som vinner [Infografikk]

Disse punktene oppsummerer mye av det vi har sett på i denne artikkelen. Det gir deg garantert styrkede resultater i Google:

bedre-tekster-for-seo-paa-hele-nettsiden-din-Infografikk

Oppsummering

Nå er du klar til å løfte SEO-tekstene betraktelig, og gjøre Google oppmerksom på akkurat din artikkel. Det vil gjøre tekst og annet materiale mer synlig for kunder, lesere og andre du finner relevante.

Husk at du kan få et godt resultat med disse tipsene. Skap tekst som folk vil lese og ofte lenke til. Det handler om å jobbe med detaljene. Det gir ofte økt kvalitet på en side skreddersydd for SEO.

Håper guiden var til nytte! Hvilket tips vil du prøve først? Skriv gjerne en kommentar under 🙂

Om forfatteren

Bjørn Marius Narjord har jobbet med kommunikasjon og digital markedsføring i over 10 år. Her får du gode tips og råd om SEO og organisk synlighet på nett.


Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}