SEO i praksis

Søkemotoroptimalisering kan være litt vanskelig å få tak på noen ganger. Begrepet er bredt, og fagutrykkene mange. Hvordan kan SEO fungere med suksess i det virkelige liv?

Hvorfor er det viktig at bedrifter lykkes med SEO?

Mange bedrifter investerer langsiktig i SEO, og det er viktig å jobbe riktig med dette for best mulig effekt, både på kort og lang sikt. Ellers kan investeringen fort bli uten ønsket verdi.

Eksempler på god SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) kan utgjøre en betydelig forskjell for bedrifters utvikling og måloppnåelse. Her er noen eksempler på hvordan bedrifter kan dra nytte av vellykket SEO:

Få kontroll på relevante søkeord

En nettbutikk som fokuserer på økologisk babyklær, kan oppdage relevante søkeord som "økologiske babyklær", "bærekraftige barneklær" og "miljøvennlig babybekledning". Deretter kan innholdet optimaliseres rundt dette. Slik vil du kunne øke butikkens synlighet i søkeresultatene når folk leter etter denne typen produkter.

Innholdsoptimalisering som treffer

En tannklinikk kan forbedre sine nettsider ved å integrere nøkkelord som "tannlege i [stedsnavn]", "tannbleking i [stedsnavn]" og "tannkontroll i [stedsnavn]". Dette vil øke klinikkens synlighet i lokale søk og tiltrekke flere pasienter.

Bygg verdifulle lenker

Bloggere som skriver om reiser og feriemål kan samarbeide med andre reiseentusiaster, tidsskrifter og reisebyråer for å skaffe seg innkommende lenker (backlinks) til bloggene sine. På denne måten vil du kunne styrke bloggens autoritet i søkemotorer som Google, og forbedre plasseringene dine i søkeresultatene.

Mobiloptimalisering for ønskede handlinger

En restaurant kan optimalisere nettsidene sine, slik at de er tilpasset mobile enheter og har rask lastetid. Da blir det gjerne en bedre brukeropplevelse for gjestene, noe som øker sannsynligheten for at de bestiller bord eller takeaway - også neste gang.

Styrking av lokal SEO

Et annet tenkt eksempel er en frisørsalong som kan lage en bedriftsside i Google, inkludere relevant informasjon, og skaffe seg gode kundevurderinger fra denne. Slik øker salongens synlighet i lokale søkeresultater, og tiltrekker seg med det flere kunder.

Sosiale medier og markedsføring av innhold

En sportsforretning kan engasjere målgruppene sine ved å dele verdifullt innhold som treningsprogrammer og omtaler av produkter, i egne sosiale medier og egen blogg. Dette vil igjen kunne skape trafikk og relevante besøk, samt engasjement og økt trafikk til nettstedet ditt.

Noe som igjen kan forbedre din SEO.

Ved å implementere denne typen aktiviteter og andre SEO-strategier, kan bedrifter forbedre synligheten sin i søkeresultatene, tiltrekke seg flere besøkende og potensielle kunder, samt øke omsetning og vekst.

Flere ressurser om SEO i praksis