Folk søker også etter: 
«People also ask» for SEO [Stor Guide]

«People also ask» (PAA) er en nyttig funksjon som finnes i Googles søkeboks (SERP)

  • Her skal vi se på hva PAA er og hvorfor dette er viktig
  • Se hvordan du kan rangere i PAA-visningene i Google
  • Finn nyttige tips for disse funksjonene i SEO
Søkeord-soketrender -Google-PAA
Publisert: 10/31/2023

Hvordan kan du bruke data fra Google-søket og populære søketrender effektivt i eget arbeid med søkemotoroptimalisering?

La oss se på det her!

Hva betyr «People also ask» i Google?

«People also ask» (PAA) er en funksjon i Googles søkeboks (SERP) som gir brukere tilleggs-spørsmål relatert til deres opprinnelige søk, sammen med raske svar på disse spørsmålene.

Vanligvis inneholder hver av disse spørsmålene en fremhevet snutt som gir et kort svar på den gitte forespørselen. Disse knyttes til emner som er mest søkt og mest populære ord i søkeboksen.

Brukere kan klikke på hvert av svarene i PAA-blokken for å få mer informasjon. Svarene kan variere i format og inkludere avsnitt, lister, tabeller, bilder og video. 

Det spesielle med PAA er at det virker som om listen med spørsmål er uendelig.

Når du klikker på et bestemt spørsmål, utvides listen med enda flere relaterte spørsmål.

Folk-søker-ofte-i-PAA-i-Google

MER Å SPØRRE OM: Denne funksjonen viser søketrender for nordmenn i Google og «folk søker også etter».

De mest søkte ordene i Google

Ved begynnelsen av 2022 begynte PAA-bokser å vises for rundt 40-60% av søkene på Google.

Imidlertid ble det observert en betydelig nedgang i juli 2022.

Populære søketrender i Norge

# Teknologiske nyheter

Nordmenn har lidenskap for teknologiske fremskritt. Vi søker stadig etter de nyeste smarttelefonene, datamaskinene, og appene som kan forenkle livet våre.

# Helse og livsstil

Helse og velvære er alltid viktig. Folk søker etter treningsråd, kostholds-tips og informasjon om helseproblemer.

# Reise og opplevelser

Reiselysten i Norge er tradisjonelt sett stor. Søk etter reisemål, reisetips, og opplevelser rundt om i Norge er populært.

# Kultur og underholdning

Nordmenn søker mye etter informasjon om bøker, filmer, musikk, og arrangementer som kan berike våre kulturelle opplevelser.

Google-Trends-viser-blant-annet-mest-søk-i-Google

Google Trends viser mest brukte søk og søkeord i hele verden.

Hvorfor bør du bry deg om søketrender?

Nå som vi har sett på noen av de mest populære søketrendene i Norge, la oss diskutere hvorfor det er viktig å bry seg om disse trendene.

Identifiser forretningsmuligheter

Det å forstå søketrender kan hjelpe deg med å målrette innholdet ditt eller produkter mot det som interesserer nordmenn mest.

Hold deg oppdatert på trendene

Ved å holde deg oppdatert på hva folk søker etter, kan du også holde tritt med utvikling og retninger i markedene du opererer i. Dette er spesielt viktig innen teknologi og trender.

For de som også ønsker å forstå samfunnet og kultur bedre, gir søketrender en innsikt i hva som virkelig opptar nordmenn.

Hvorfor er «People also ask» viktig?

PAA er viktig fordi det hjelper brukere med å finne svar på spørsmål som er sterkt relatert til deres søkeforespørsler. Dette er en nyttig ressurs for brukere som kanskje ikke er sikre på hvordan de skal formulere spørsmålene i søket riktig.

Det hjelper også de som kanskje ikke helt er sikre på hva de leter etter, ved å gi dem tilleggsspørsmål som kan hjelpe dem med å finne riktig eller mer hensiktsmessige søkeuttrykk.

En annen grunn til at PAA er viktig, er fordi det gir nettsideeiere muligheten til å få noen ekstra klikk fra SERP-ene. Disse ekstra klikkene kan skje hvis nettsiden rangerer blant de første «People Also Ask» - svarene i Googles søkeboks.

Hvordan bruke PAA i SEO?

PAA er en kilde til nøkkelord- og temaideer når du jobber med søkeordsanalyser for SEO. Du kan bruke disse resultatene til å finne ekstra emner i artiklene dine, eller du kan bruke dem som delavsnitt innenfor en større artikkel.

Google's «People also ask» (PAA) boksen er en viktig funksjon i søkeresultatene (SERP) som viser ekstra spørsmål relatert til det opprinnelige søket. Dette gir brukerne mer relevant informasjon.

Viser også til hva som er mest søkt i Google Trends

  • PAA-bokser vises i omtrent 43% av SERP-ene og kan dukke opp på forskjellige posisjoner i søkeresultatene.
  • Svarene i PAA-boksene kommer fra brukergenererte nettsider og kan variere i format, inkludert tekst, tabeller, grafikk og videoer.
  • Spørsmål i PAA-bokser ser ut til å bruke de samme svarene konsistent, og noen av dem kan også vises som utvalgte utdrag (featured snippets) i søkeresultatene.
Hva-er-mest-søkt-i-Google-PAA-visninger

For digitale markedsførere og SEO-rådgivere gir PAA-bokser økte sjanser til å øke synligheten i Google. 

Jobb med følgende strategier for PAA

  • Velg ditt emne og målrettede søkeord omhyggelig for å svare på spørsmål som brukerne søker etter.
  • Lag innhold som inkluderer spørsmål og svar i et strukturert format, for eksempel FAQ-sider eller blogginnlegg.
  • Identifiser populære PAA-spørsmål og svar ved å bruke PAA-boksen som inspirasjon, og skap bedre innhold som svarer på disse spørsmålene.
  • Optimaliser overskrifter og innhold for søkemotorer ved å inkludere relevante søkeord, og organisere informasjonen i brukervennlige avsnitt og overskrifter.
  • Fokuser på å gi grundige svar på essensielle spørsmål som brukerne stiller i søket.
  • Bruk hvordan-guider med enkle trinn og godt innhold for å svare på "hvordan"-spørsmål som ofte vises i PAA-boksene. 
Søketrender-og-emner-i-søkeboksen-til-Google

I tillegg til å rangere for PAA-bokser, kan du også bruke følgende tre verktøy for å hjelpe deg med SEO-strategien:

  • Google Trends for å vurdere interessen rundt konkrete søkeord.
  • SEMRush - Position Tracking for innsikt i SERP-funksjoner.
  • AlsoAsked.com for å generere ideer til innhold basert på PAA-data.

Det er ogå viktig at du oppdaterer SEO-strategien din kontinuerlig, da Google stadig endrer søkeresultatene for å gi mer verdi til brukerne.

Hvordan rangere i «People also ask»?

Rådene for å rangere i PAA-bokser i Google er i stor grad de samme som er brukt for å rangere i featured snippets (strukturerte data)

  • Gi et kort svar med en gang: Den beste måten å rangere i PAA-bokser på er å gi et kort svar i begynnelsen hvis innholdet ditt svarer detaljert på et bestemt spørsmål.
  • Dette korte svaret bør være 2-3 setninger langt. Ved å gi dette korte svaret, kan Google bruke det i en fremhevet snutt eller en PAA-boks.
Nordmenn-og-mest søkte-ord-i-Google-søk

Ofte stilte spørsmål om søketrender og PAA

Hvordan kan jeg holde meg oppdatert med de nyeste søketrendene?

Du kan holde deg oppdatert ved å bruke ulike verktøy som Google Trends og andre SEO-verktøy som gir innsikt i populære søkeord og spørsmål.

Er søketrender det samme som nøkkelord?

Søketrender er relatert til nøkkelord, men de kan også inkludere lange fraser og spørsmål som forteller hva folk søker etter.

Kan jeg bruke søketrender for markedsføring?

Ja, du kan bruke søketrender for å målrette markedsføringskampanjer og innhold mot det som interesserer målgruppen din.

Hvorfor er det viktig å bruke SEO for å forstå søketrender?

SEO hjelper deg med å analysere søketrender og optimalisere innholdet ditt for bedre synlighet på nettet.

Oppsummering

Data og innsikt fra Google Trender, og PAA i Google-søket, kan gi deg mange ideer til innhold og funksjonalitet.

Hvordan vil du jobbe med å benytte dette bedre framover? Legg gjerne igjen en kommentar under.

Lykke til med arbeidet! 😀

Om forfatteren

Bjørn Marius Narjord har jobbet med kommunikasjon og digital markedsføring i over 10 år. Her får du gode tips og råd om SEO og organisk synlighet på nett.


Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}