I denne guiden skal vi se på hva en SEO-konsulent er og hvordan de jobber. Du vil også finne tips og råd for hvordan du går fram når du velger din samarbeidspartner, og spørsmål du burde stille vedkommende.
Det vil kunne skille de kvalifiserte fra de useriøse.
La oss sette i gang!
Hva er en SEO-konsulent?
Valg av riktig leverandør er viktig for et godt resultat. Hvordan jobber en spesialist innen søkemotoroptimalisering i Norge (eller internasjonalt), og hvorfor er dette arbeidet viktig for deg?
En konsulent innenfor ethvert felt er en erfaren fagperson som er ekspert på sin bransje eller et spesifikt ekspertiseområde.
SEO-ekspertise skal gi deg høy ROI (Return of Investment)
Når det er sagt, er en SEO-konsulent en profesjonell aktør som vet alt som er å vite om SEO, å mye at de kan tjene til livets opphold ved å vise andre fagfolk hva de burde gjøre. De skal hjelpe deg med å bygge fantastiske SEO-kampanjer som kan levere eksepsjonelle resultater over tid.
SEO-Konsulent Definisjon
En SEO-konsulent er ansvarlig for å planlegge, implementere og administrere bedrifter og kunders overordnede strategi for
søkemotoroptimalisering.
Dette dekker vanligvis et bredt spekter av oppgaver som digital markedsføring, webanalyse, planlegging av innholdsstrategi, lenkebygging og søkeordsanalyser.
Hva gjør en SEO-konsulent?
En SEO-eksperts jobb er å hjelpe ditt nettsted med å oppnå topprangeringer i alle relevante søk i Google og andre søkemotorer.
Dette handler imidlertid om mer enn bare å anbefale noen få søkeord og sørge for at de brukes riktig på tvers av alle klientens sider, innhold og i sosiale kanaler.
En problemløser når det behøves
SEO-spesialister må være i stand til å ta fornuftige beslutninger og løse problemer etter hvert som de oppstår.
Og selvfølgelig må de forstå hvordan de kan hjelpe kunder med å utvikle fantastisk SEO-innhold som stemmer overens med din merkevare og langsiktige forretningsmål.
SEO-konsulentens oppgaver og ansvar
- Planlegge, utvikle og implementere din strategi for
søkemotoroptimalisering - Arbeide med organisk søkeoptimalisering og ROI-maksimering
- Utføre regelmessige søkeordsanalyser
- Bygge sterke relasjoner med klienter
- Identifisere viktige KPIer
- Overvåke klikkfrekvens, fluktfrekvens og andre KPIer
- Utarbeide og presentere rapporter regelmessig
- Identifisere dine kjøperpersona
- Identifisere problemer og mangler og finne løsninger
- Arbeid med webutviklere og markedsføringsteam for å implementere beste praksis på et nettsted
- Holde seg oppdatert med siste trender og beste praksis innen synlighet i Google
Dette kan en SEO-konsulent hjelpe deg med
Eksperten bør tidlig komme med en handlingsplan og forklare hvorfor han eller hun anbefaler disse grepene og hvorfor det er viktig.
Å ansette en profesjonell konsulent kan hjelpe deg med følgende:
- Øke nettstedets organiske trafikk.
- Rangere for relevante søkeord, inkludert svært konkurransedyktige eksempler.
- Forbedre bedriftens autoritet ved å styrke din tilstedeværelse på nettet.
- Forbedre din generelle brukeropplevelse.
- Etablere, vedlikeholde og pleie varig kundelojalitet.
Populært SEO-tjeneste: Eksperter på SEO bruker ofte Semrush for arbeid med SEO både for rapportering, analyse, On-page SEO, teknisk SEO med mer.
Skap felles forståelse om forventninger og tidsrammer
De skal ha erfaring med hva som fungerer og hva som ikke fungerer. De bør være ærlige rundt forventninger og hvor lang tid det vil ta før du ser resultater med SEO.
Leverandører i Norge bør også ha en klar formening om konkurranse og konkurrenter, tilgjengelige ressurser og budsjett
Som du ser kan det være en større prosess å finne en god SEO-konsulent for virksomheten din, men det er viktig.
Tid og penger står på spill for deg. Sørg for at du finner noen som gir best verdi for virksomheten din og hjelper deg med å rangere for relevante emner i søkemotorene.
Sørg for en god langsiktig SEO-investering
Uansett hvem du velger, bør et godt SEO-byrå eller en rådgiver være god til å kommunisere, nærmest behandle bedriften din som om den er deres egen, og holde deg og seg selv oppdatert på en SEO-bransje i stadig endring.
Søkemotoroptimalisering er en langsiktig investering, så sørg for å samarbeide med en SEO-konsulent som ønsker å bidra til å utvikle virksomheten din og skape vekst sammen med deg.
Hvilke egenskaper har en god SEO-konsulent?
I samtale med kandidaten burde du prøve å få inntrykk av har følgende egenskaper:
Din potensielle rådgiver burde stille spørsmål om deg og virksomheten din, hvilket nivå du har på SEO-erfaring, hva du håper å oppnå, dine forventninger og hvilke typer problemer du står overfor på din nettside.
En god SEO-konsulent vil forklare på en lettfattelig måte
De bør ha pedagogiske evner og vite hvordan de skal forklare SEO på en klar og kortfattet måte for å hjelpe deg å forstå verdien de tilfører. Det er dette som gjør en SEO-konsulent til en sann ekspert.
Kandidaten skal få deg til å føle at du kan stole på han eller henne. Lytt til magefølelsen din. Hvis noe ikke føles riktig, er det kanskje ikke riktig for deg.
Finn flere gode Analyseverktøy for SEO
Sjekk ut listen med over 100 verktøy her!
Hvordan finner du riktig SEO-konsulent?
Dersom du har sett på muligheten for å ansette en SEO-konsulent, vet du at ingen er helt like. Noen tilbyr svært brede tjenester, mens andre velger å fokusere på ett nisjeområde.
Naturligvis vil du velge noen som passer dine nåværende forretningsbehov og kan hjelpe deg med å nå dine mål. Men det er noen kvaliteter alle SEO-eksperter burde inneha.
Her er noen viktige ting å se etter:
1. Reelle resultater
Bedriftens strategi for søkemotoroptimalisering er dyrebar. Du vil ha en profesjonell på jobben som vet nøyaktig hva de gjør, og det betyr en portefølje fylt med dokumenterte resultater.
Sørg for at konsulenten du ansetter kan vise deg flere eksempler på måter de har hjulpet bedrifter som din med å oppnå resultatene de ønsket i søkemotorer som Google.
2. Betydelig erfaring
Jo lenger vedkommend har vært i bransjen, enten i et byrå, inhouse eller som freelance SEO-konsulent. Jo flere forskjellige scenarier har de lært å håndtere.
Dette gjelder både i Norge og internasjonalt.
Du vil ha noen som har vært uten en vinterdag før, og sett alt når det kommer til mulighetene som finnes. Fordi dette er personen som er best rustet til å hjelpe deg med å nå dine mål.
3. Kreativ tilpasningsevne
Bedriften din er unik og nettstedet ditt er unikt, derfor må SEO-kampanjen din også være nettopp det.
Du vil ha en konsulent på laget som kan tenke utenfor boksen og som har evnen til å lage virkelig unike, fullt tilpassede strategier for søkemotoroptimalisering som hjelper bedriften din å vokse.
Standard framgangsmåte kan fungere greit noen ganger, men de er ofte ikke nok til å hjelpe en moderne voksende bedrift å holde seg konkurransedyktig i det digitale landskapet.
En god SEO-ekspert ser det store bildet
Den rette SEO-konsulenten vil også tydelig kunne forklare hva de kan gjøre for deg, hvordan de planlegger å gjøre det, og hvorfor det å ansette dem er et viktig skritt for din bedrift.
De vil også ha solid formening om det store bildet og være i stand til å hjelpe deg med å forstå hvordan det å ta smarte beslutninger om søkemotoroptimalisering lettere kan bidra til å skape vekst.
TIPS
Spør hvilke verktøy SEO-eksperten behersker best, og se om han eller hun er låst til et enkelt verktøy. Det gir mindre rom for å sammenligne data og søkevolum.
Slik får du maksimal hjelp med SEO
Ofte er det slik at du enten har et eksisterende nettsted, eller du skal lage et nytt. I begge tilfeller vil en god konsulent kunne hjelpe deg både med å se mulighetene som ligger foran deg med det nye nettstedet, eller få maksimalt ut av nettstedet du allerede har.
Disse faktorene spiller ofte inn på å beregne den potensielle SEO-effekten for virksomheten din:
- Potensiale for Organisk trafikk – Er det høy etterspørsel i søk blant kategoriene for din bedrift?
- Markedsføringsstrategi – Hvor mye bør du prioritere organisk søk blant andre markedsføringskanaler?
- Utviklerressurser – Har utviklerne dine rom til å implementere nødvendige endringer?
- Ressurser for innholdsproduksjon – Har du et team for å produsere godt innhold? Hvis ikke, har du nødvendig budsjettet for å ansette frilansere?
- Linkbygging/PR-ressurser – Har du en som bygger lenker og/eller PR-spesialist? Hvis ikke, har du råd til å ansette dem?
En god konsulent skal vurdere alle disse faktorene når de blir spurt om den potensielle effekten av arbeidet.
Ruth Everett
SEO Ekspert
Det er viktig å se forbi rangeringer og heller sikre at et nettsted er brukervennlig og funksjonelt for alle.
Spørsmålene du skal stille SEO-eksperten
Om du har funnet gode SEO-selskaper og konsulenter som egnede kandidater, er neste trinn å stille dem kvalifiserende spørsmål for å se om de passer for deg.
Finn ut følgende:
#Hva er din erfaring med SEO?
Dette er en god start og et åpent spørsmål. Du får et inntrykk av hvem de er, hva de gjør og hvordan de kan hjelpe deg. Basert på svarene deres, kan du deretter stille oppfølgingsspørsmål for å få en bedre oppfatning av erfaringen de har med søkemotoroptimalisering.
Revisjon av nettstedets helsetilstand: SEO-konsulenten må beherske site audits for å kunne belyse helsetilstanden på din nettside.
#Har du jobbet med en bedrift som min før?
Det finnes bransjer hvor det er fornuftig å jobbe med en SEO-spesialist som har kjennskap til nettopp denne bransjen fra før. Dette kan noen ganger gi en SEO-spesialist en fordel oppimot konkurrentene siden de er mer kjent med forhold og regler som er viktige for din bransje.
# Hvilke områder innen SEO er du ekspert på?
Søkemotoroptimalisering dekker et stort fagområde, og det er nyttig å finne ut hvilken ekspertise kandidaten eventuelt innehar. Noen konsulenter fokuserer for eksempel på produksjon av innhold, netthandel, teknisk SEO, eller merkevarebygging mens andre spesialiserer seg på noen få områder.
# Hvilken tilnærming har du til søkemotoroptimalisering?
Den potensielle kandidaten bør fortelle litt om hvordan de liker å jobbe og hva de neste trinnene er. Et eksempel kan være hvordan vi forholder seg til SEO-forespørsler. Vil kandidaten starte med en analyse av status for din synlighet? Eller er det andre ting de ser på som viktige? Det er her tillit bygges og verdi fremheves.
# Hvordan kommuniserer du med kundene dine?
Avhengig av hvor SEO-kandidaten befinner seg, kan de jobbe fra andre lokasjoner, så finn ut hvor lang tid det kan ta før du mottar et svar og hvordan dere vil kommunisere. Kan de sende deg casestudier for tidligere kunder?
Svaret bør definitivt være ja.
# Hvilke SEO-verktøy bruker du?
Du vil forsikre deg om at kandidatene har erfaring med verktøy og søkemotorer de allerede bruker eller har hørt om. Derfor kan du spørre om hvilke verktøy de bruker. Både innen SEO-områder som teknisk SEO, analyser av søkeord, On page SEO, hastighetsoptimalisering med mer.
# Hvor ofte og hvilke rapporter sender du?
Rapportering om aktiviteter og ønsket framdrift er viktig. Sørg for å få forståelige rapporter der du forstår hva tall og data faktisk betyr. Berører tallene du får dine målsettinger for din nettside?
# Fokuserer du kun på søkemotoroptimalisering?
Avhengig av hvor bedriften din ligger an i løypa, kan det være fornuftig å jobbe med en SEO-ekspert som spesialiserer seg utelukkende på SEO-tjenester, men det kan også være mer fornuftig å jobbe med noen som jobber innen flere områder innen digital markedsføring og sosiale medier.
På den andre siden, hvis du trenger noen med erfaring i andre digitale markedsføringsdisipliner utenfor SEO-rådgivning, for eksempel PPC (Annonsering i Google), content marketing eller sosiale medier, kan det være mer fornuftig å gå for en som jobber mer generalist enn en spesialist.
Alt avhenger av dine forretningsmål.
# Hvilke priser operer du med?
Prisene kan variere betydelig basert på ulike faktorer, inkludert mengden ressurser som trengs, tidsramme og erfaringsnivået til SEO-konsulenten.
Basert på honorar og timepris kan du spørre hvor lang tid ønskede resultater skal ta. Høyere honorar kan tilsvare mer engasjement og ditto raskere resultater for deg. Det kommer også an på hvilket budsjett du råder over og hvor mye penger du ønsker å investere.
## Bonusspørsmål til SEO-konsulenten
Spør også om kandidaten kan fortelle mer om seg selv eller noe som ikke har blitt nevnt i samtalen. Dette ville gi SEO-konsulenten mulighet til å gi ytterligere informasjon og sjansen til å bli enda mer kjent med vedkommende.
SJEKKLISTE for valg av SEO-konsulent
Få klarhet i disse tingene i samtalen med kandidaten du vurderer til dine SEO-oppdrag:
- Hva er du best på innenfor faget?
- Hvor mye kan arbeidet ditt påvirke bedriften min?
- Hvordan ser suksesslisten din ut?
- Hvordan forholder du deg til Googles retningslinjer?
- Hvilke verktøy bruker du, og hvordan bruker du dem?
- Hvordan rapporterer du?
- Garanterer du resultater?
- Hvor mye koster dine tjenester?
- Hvordan kan arbeidet ditt videreføres om samarbeidet opphører?
Det er også en rekke andre ting du kan spørre om, men disse punktene gir deg et godt bilde på om du inngår samarbeid med riktig kandidat for jobben.
Om forfatteren
SEO-spesialist som deler mine beste råd og tips i Intentbloggen. Jeg har over 10 års erfaring med digital markedsføring og synlighet på nett.
SPØRSMÅL OG SVAR OM SEO-KONSULENTER
Det er mange måter å bli SEO-spesialist på i Norge. Du kan utdanne deg innen digital markedsføring, eller ta SEO-kurs for å styrke ferdighetene dine i faget. Mange går også veien via IT-studier og økonomistudier. Det viktigste er en brennende interesse for fagfeltet søkemotoroptimalisering.
SEO-konsulenter i Norge har alt fra kr 500.000 til 1.000.000 kroner i lønn uavhengig av om de er ansatt i en bedrift, jobber i det offentlige eller jobber som frilans SEO-spesialist.
Først og fremst er det viktig å ha analytiske ferdigheter, sammen med forståelse for teknologi og innholdsproduksjon. Det er mange ulike felt innen SEO-faget, og du kan spesialisere deg på en nisje eller gå bredere ut med kompetanse på flere områder innen SEO.
Det er en fordel å ha jobbet med SEO en stund, men du kan lære deg faget i den rette bedriften eller byrået om du viser sterk nok interesse for faget. Med økende erfaring blir du en bedre SEO-spesialist.
Oppsummering
Mye har endret seg med SEO i løpet av årene, også i Norge, men godt innhold er fortsatt det viktigste. Å lage kvalitetsinnhold som gir deg verdifulle posisjoner i søk er svært viktig for ett hvert nettsted og enhver virksomhet i digitale kanaler.
Å ansette en dyktig SEO-konsulent som kan hjelpe deg med å utvikle solid innhold og presentere dette for et relevant publikum er definitivt et smart grep.
Hva er det første du vil tenke på når du skal finne din nye SEO-konsulent? Skriv gjerne en kommentar under 🙂