Organisk synlighet:
Slik lykkes du i Google søk [Guide 2024]

Finn ut hva du må gjøre for å mestre organisk synlighet i søkemotorene Steg-for-Steg!

Av: Bjørn Marius Narjord,
Oppdatert: 05/01/2024

I denne omfattende guiden skal vi se på organisk synlighet, og hva som må til for å kunne rangere i søkemotorene uten betalte annonser i 2024. 

La oss sette i gang!

Hva er organisk synlighet?

Organisk synlighet kalkuleres av flere relevante rangeringsfaktorer som beregner hvor synlig et nettsted er, i en søkemotors organiske plasseringer.


Arbeidet med å oppnå relevante rangeringer er knyttet til begrepet søkemotoroptimalisering (SEO), og i denne sammenhengen lokal SEO.


Hvordan beregnes din organiske synlighet?

SEO på et nettsted er sammensatt av flere forskjellige data. Dette dreier seg om informasjon om søkevolum, relevante søkeord og rangeringsposisjoner til URL-er på domenet ditt med mer.

organisk-synlighet-definisjon

Hvor ofte og hvor nettadressene rangeres for disse søkeordene i de organiske søkeresultatene til Google, Bing og andre søkemotorer påvirker den organiske synligheten. Hver plassering gis en individuell vekting.


CTR er sentral i beregning av søkeresultatet

CTR beregnes av søkeresultater og generelt blir øverste rangeringene klikket på mer enn søkeresultatene nederst på side 1 i Google (eller på de neste sidene).

Synligheten til et domene vil være høyere dersom:

  • Domenets nettadresser rangerer høyere i søket
  • Flere ulike nettadresser på domenet er inkludert i Googles indeks med høye rangeringer
  • Domenets nettadresser rangerer godt for søkeord med høyt søkevolum

Organisk synlighet vs Google Ads

Når du søker i Google ser du at noen resultater er annonser og andre er det ikke. Hva skiller disse resultatene fra hverandre?


Svarer er kostnad vs plasseringer du har gjort deg fortjent til.

Hva-er-Google-Ads-spørsmaal-og-svar

Hva er forskjellen mellom organisk og betalt synlighet i søkemotorene?


Annonsering skjer via Googles eget annonseverktøy Google Ads. Her betaler du for annonser for å framheve innholdet ditt og bedriften din i søkemotorens annonsefelter.  

Betalt synlighet lar deg som bruker betale for plasseringer i søkeresultatene. 


Langsiktig arbeid med SEO gir større avkasting over tid

  • Bedrifter bruker søkemotoroptimalisering for å øke nettstedets rangeringer i søkeresultatene. 

  • Søkemotoroptimalisering gjøres på nettsiden din for relevante søkeord for å skape trafikk i søkemotorer gjennom fortjente plasseringer.

  • Dette tar som regel lengre tid, sammenlignet med annonser som gir umiddelbar effekt.

Likevel vil den langsiktige verdien av SEO og organisk synlighet være stor om du lykkes med dette.

SEO-vs-Google-Ads-verdi-over-tid-ROI

Hvordan bli synlig i organisk søk?

Du har sikkert tenkt tanken selv eller hørt andre si det samme: Det er lite poeng i å bruke store ressurser på en nettside dersom ingen finner den.

Samtidig er dette enklere sagt enn gjort.

Selv om "alle" vet dette blir det ofte laget nettsider som ikke har grunnlag for å rangere i organiske søk å skape trafikk via kilder som Google.

Kunnskapen om hva som skal til for å rangere i søk er for liten

Det enkle svaret kan være at bedriftseiere og virksomheter med nettsider ikke vet nok om hva som skal til for å oppnå dette.

hvorfor-bedrifter-mislykkes-med-seo

Bedriftens organiske synlighet har stor verdi

Bedrifter hopper bukk over viktige faser som planlegging og analyse av SEO, og ofte pekes fokuset mot det tekniske - uten at grunnlaget for godt innhold og rangeringer er til stede.

Balansen mellom fortjent trafikk (organisk) og betalt synlighet (annonser) kan være dårlig. Samspillet mellom disse utnyttes ikke til fulle, eller bedriften gjør kun en av delene.

Søkemotoroptimalisering og synlighet i søkemotorene må prioriteres

Dette skjer ofte på grunn av dårlig tid, dårlig planlegging og dårlig rådgiving.

Årsakene er ofte sammensatt. Likevel påvirker det SEO, og potensialet for bedrifters organiske synlighet negativt.

Balanser-budsjett-mellom-Google-Ads-og-SEO

Slik lykkes du med organisk synlighet i Google

Sikkert er det derfor at for å kunne lykkes med relevant tilstedeværelse i søkemotorene må det god planlegging og gode analyser til.

Stegene med SEO må tas riktig. Derfor er det viktig at nettsiden din skapes på grunnlag av innsikt og data.

 
Legg innsatsen i Google

På den måten kan du identifisere hva som må til for å få relevant trafikk fra søkemotorene som kan være relevante for deg. (Google har mesteparten av markedet i dag, så fokuset dit bør ligge her).

grunnlaget-for-lykkes-med-organisk-synlighet-seo

Grunnlaget for å lykkes med SEO ligger blant annet i:

Vellykket Organisk synlighet i Google [Steg for Steg + Infografikk]

Nettsidens organiske suksess avhenger altså av de riktige tingene i rett rekkefølge når det kommer til SEO. Det viktigste du gjør først er å se hvor du står med relevante plasseringer i søk.

# Bygg innholdet ditt rundt relevante søkeord

Søkeord er fundamentet for å lykkes med SEO. Derfor er det viktig å skape riktig materiale. Du bør finne søkeordene som kan bidra til å skape verdi for deg og nettstedet ditt. 

  • Undersøk emner og tema som berører bedriften din
  • Bruk verktøy for å finne de rette søkeordene for disse emnene
  • Lag en plan basert på disse - se også på spørsmål brukeren søker etter

# Strukturer nettsidene dine for Google-søk

Hver side trenger ikke være optimalisert for SEO, men innhold du ønsker å rangere i søk må optimaliseres for dette. Sørg for at disse sidene blir sentrale i strukturen din når du planlegger denne. Sett brukeren i fokus!

struktur-for-god-seo

# Lag unike sider skreddersydd for SEO

Sider som skal lykkes med SEO må skille seg ut fra andre typer innhold, og levere ekstraordinært godt innhold. I konkurranse med andre må du identifisere hva som kreves for å havne øverst i søket. 

# Skap kvalitetsinnhold for bedriften din

Enten du skal framheve varer, tjenester eller svare på spørsmål er det viktig at innholdet ditt leverer kvalitet for den som søker.

# Bruk sidetitler som trigger nysgjerrigheten

En viktig rangeringsfaktor i dag er gode sidetitler. Tilby en fordel for brukeren og kommuniser hva du leverer. Det kan øke besøkstallene og organisk synlighet betraktelig. Har du gode tips, råd eller kanskje en guide?

# Optimaliser bildetitlene dine

Bildesøk er også en viktig del av søkemotorene, og du bør ikke overse dette. For å lykkes med SEO for bilder må du bruke gode og beskrivende titler på bildene dine. 

# Bli oppdaget og bekreftet av Google

Bruk Google Search Console for å varsle søkemotoren om nye sider. Det kan gjøre at sidene dine blir registrert og indeksert mye raskere. Legg også ut poster på Google Min Bedrift.

# Publiser innholdet ditt i sosiale medier

Klargjør bilder og titler også for sosiale kanaler, slik at du kan nå dine brukere og kunder også her. Selv om du lager sider spesialisert for SEO er dette en viktig del av arbeidet.

# Bruk Google Ads

Vi var inne å det, du bør også jobbe med annonser i kombinasjon med SEO. Betalt synlighet vil hjelpe innholdet ditt gjennom å skape mer relevant trafikk.

# Lever god kundeservice

Kunder som opplever deg som en god leverandør vil fortelle om det - også med digital feedback.

# Vær delbar og synlig

Har din bedrift noe som trigger influensere og fagpersoner? Kontakt disse og sjekk ut om de kan løfte tjenester eller produkter du leverer gjennom gode omtaler og aktuelt innhold.

# Bli synlig via lokale medier

Bruk også lokale medier (støttet opp av sosiale medier) til å fortelle om bedriften din. Det kan også gi nyttige lenker!

hvordan-lykkes-organisk-synlighet

Oppsummering

Vi har nå sett på hva som er det viktigste å gjøre for å lykkes med SEO. Med riktig fokus på arbeid med disse tingene vil du kunne lykkes i konkurranse med andre virksomheter og blogger.

Håper du likte denne guiden! Hva vil du gjøre først for å forbedre den organiske synligheten på nettstedet ditt? Skriv gjerne en kommentar under 😀


Se også disse sakene

21 nyttige infografikker om SEO
De 98 beste SEO-kursene i 2024
Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}