SEO-rådgiver

Hva betyr denne yrkestittelen, og hvilke oppgaver har en person som jobber med SEO-rådgivning? Her kan du finne ut mer om temaet.

Hva er en SEO-rådgiver?

En SEO-rådgiver (SEO-konsulent) er en profesjonell medarbeider innenfor søkemotoroptimalisering som hjelper bedrifter med å øke rangeringer i søkeresultater, etablere relevant synlighet, og styrke merkevare og fortjeneste. 

Hovedformålet med søkemotoroptimalisering (SEO) er å gjøre et nettsted enklere å bruke, og mer pålitelig for besøkende. Slik at søkemotorer som Google plasserer disse høyere i søkeresultatene. 

Dette er avgjørende for en at en bedrift skal kunne lykkes med digital markedsføring, ettersom effektiv SEO blant annet bidrar med å:

  • Skape vekst i organisk trafikk i søkemotorene
  • Oppnå kontakt med mulige kunder til bedriften
  • Bygge tillit og forståelse for en bedrifts virksomhet og rolle
  • Forbedre salg og inntjening

Hva gjør en SEO-rådgiver?

Oppgavene tilknyttet SEO-rådgivning kan variere, fra å utføre operative SEO-oppgaver, til å tilby strategiske råd på høyere nivå. 

Noen eksempler på tjenester som en SEO-rådgiver kan gjøre er omfatter blant annet søkeordsanalyser, utvikling av SEO-strategi og innholdsstrategi, optimalisering av eksisterende innhold, teknisk SEO, forbedring av nettstedets navigasjon og struktur, samt konkurrentanalyser.

Arbeidssted og oppgaver kan variere, enten rådgiveren jobber i et SEO-byrå eller i en bedrift. Selv hjelper jeg kunder og bedrifter med mange av disse oppgavene basert på flere års erfaring med SEO.

SEO-rådgiver-som-hjelper-deg-aa-lykkes -med-sokemotoroptimalisering

SEO-rådgiver eksempler

En praktisk oppgave som en SEO-rådgiver kan utføre, er å analysere søkeord. Tenk deg at du driver en nettbutikk som selger arbeidstøy, og ønsker å forsterke synligheten og omsetningen gjennom organisk søketrafikk.

Som din SEO-rådgiver ville jeg da sett på en omfattende analyse av søkeord, for å finne de mest relevante og høyt rangerte søkeordene dine aktuelle målgrupper benytter når de søker etter miljøvennlige produkter.

Et praktisk eksempel på en relevant oppgave for en SEO-rådgiver

Basert på egen erfaring og kompetanse ville jeg evaluert søkevolum, potensiell konkurranse på de aktuelle emnene, og relevans for de ulike nøkkelordene. Jeg ville tatt sikte på å finne de som er mest aktuelle for deg og butikken din, og definert de med høyest verdi og størst potensiale.

Basert på dette, ville du fått en grundig gjennomarbeidet liste over anbefalte nøkkelord og en plan for reell framdrift. For eksempel kunne jeg oppdage at "arbeidstøy" og "arbeidstøy regler" er to av de mest populære og relevante søkeordene for din nettbutikk.

hva-gjor-en-seo-raadgiver

Med denne informasjonen på plass, ville jeg deretter foreslå en konkret tilnærming, for å optimalisere nettstedets innhold for akkurat disse emnene. Dette kunne inkludere å utarbeide omfattende og gode produktbeskrivelser, blogginnlegg, og annet innhold som omhandler disse søkeordene på en naturlig og passende måte.

Et utfall tilknyttet målsettinger og måloppnåelse for denne oppgaven, ville være at nettsidene dine opplever vekst, og beveger seg oppover i søkeresultatene for disse ordene. Dette gir økt organisk trafikk og flere potensielle kunder som besøker nettsiden din.

Og til slutt, en høyere omsetning av arbeidstøy i nettbutikken din.

Arbeid med søkemotoroptimalisering er en del av en større helhet i digital markedsføring

Nå er naturligvis dette et forenklet eksempel, og det ville vært nødvendig å se på dette arbeidet i et større bilde. Og i et perspektiv av å gjøre mer enn bare å rangere søkeordene i seg selv. Budskap, sammenstilling med øvrige kanaler du benytter, og arbeid med kundereise ville også vært viktig for å få til et riktig samspill. 

SEO er en del av en større helhet i digital markedsføring, men dette er noe av det god SEO-rådgivning kan bidra til.

Bare ta kontakt om du ønsker å høre mer om dette, eller trenger råd om SEO. Det er helt uforpliktende.

LES MER

Relaterte artikler