SEO nettside: 
Slik lykkes du med posisjonering av nettstedet ditt [Steg for Steg]

Er nettsiden din en av mange som ikke oppnår organisk trafikk?

Mange forstår at arbeid med å posisjonere seg i søkemotorer som Google er viktig. 

  • Det er ikke nødvendigvis der skoen trykker.
  • Finn ut hva du må gjøre for å lykkes med SEO på nettsiden din i denne guiden!
SEO-nettside_Slik får-du-maksimalt-ut-av-nettstedet-ditt
Oppdatert: 31/10/2023

Derfor går det galt med organisk synlighet på nettsidene dine

Fordi så mange går i denne fellen så ofte, må vi se på hva dette egentlig handler om.

Problemene er gjerne flere, men disse er de vanligste:

  • Budsjettet ditt er feil
  • Det oppstår forsinkelser
  • Feil planlegging byr på merarbeid
  • Viktigst: Jobben med nettsiden gjøres i feil rekkefølge (mer om det snart)

Begynner du i feil ende, kan det bety ekstra kostnader og tidsbruk. 

Strukturen er feil fordi denne allerede er satt opp, uten at du har kartlagt hvilket innhold du trenger, og hvordan dette innholdet og SEO skal bygges opp på riktig vis.

SEO-blir-ofte-vurdert-som-en-aktivitet-etter -at-nettsider-er-teknisk-utviklet

Terrenget stemmer ikke med kartet.

Hva må du gjøre for å lykkes? Følg med videre:

Mange overser Googles unike markedsposisjon

Den største feilen mange gjør, er å hoppe bukk over den den viktigste arenaen for trafikken til nettsiden din: Google.

Søkemotorer-krever-i-2023-innhold-av-bedre-kvalitet
  • Bedriften tar ikke i bruk innsikt og data for hvor i markedet interessen er størst, for dine tjenester eller produkter.
  • De tar ikke hensyn til hvilken synlighet i søkemotorene som må inn i beregningen.
  • Nettsiden utvikles uten at struktur og innhold er tilpasset, for å lykkes med organisk synlighet.

Da er det for sent å starte med søkemotoroptimalisering (SEO), uten å måtte justere og endre både innhold og oppbygging.

Arbeidet gjøres i feil rekkefølge.

Fordi det ikke er nok fokus på søkemotorer som Google.

Hvordan få nettsiden på Google: Grepene du må gjøre for å få suksess med nettsiden

Synlighet i Google krever at du jobber med balansen mellom å lage relevant innhold for både leser og søkemotorene.

Google har en rekke signaler for å kunne oppnå relevante rangeringer.

Disse grepene vil hjelpe deg på riktig vei:

Innholdet på en nettside og sammensetningen av søkeord og lenker utgjør naturligvis det som skaper trafikken til nettsiden, men du er også avhengig av å skape gode strukturer og en ryddig utforming av nettstedet.

God-organisk- synlighet-handler-om-god-SEO-i-søkemotorene

Dette er nøkkelen til suksess med Søkemotoroptimalisering (SEO) på nettsidene dine

SEO er virkemiddelet for å kunne lykkes med dette, men dette krever at du kartlegger hva som må gjøres i forhold til oppbygging og sammensetning av innholdet, i forkant.

Klarer du å løfte fram dine produkter eller tjenester på den viktigste arenaen - Google?

Å se nettsiden bli et arbeidsverktøy som bringer riktig trafikk gjennom godt innhold og bilder blir en aha-opplevelse.

Derfor er det nest beste du kan gjøre å komme i gang med arbeidet.

Start i rett rekkefølge - så enkelt, men så vanskelig

Med en inngang der du ser på landskapet rundt deg og bygger struktur og nødvendige ressurser FØR du setter i gang med det tekniske rammeverket som WordPress (eller en hvilken som helst annen leverandør for den saks skyld).

Men dette er det viktige.

Da blir innhold på nettsiden din relevant innhold, og ikke minst, godt innhold som styrker virksomheten din. Og ikke et teknisk rammeverk der du prøver å skvise inn byggeklosser (les: innholdet) som ikke passer.

Og relevant innhold vil føre til relevant trafikk.

Skap et verktøy som gir verdi - ikke bare en teknisk installasjon

Du vil også kunne oppnå den nødvendige synligheten i søkemotorer som Google. Dine produkter eller tjenester vil kunne løftes fram gjennom nettsiden din som nå har blitt et inntektsbringende verktøy.

Ikke bare en teknisk installasjon med innhold uten så veldig mye mål og mening.

Det viser seg dessverre så altfor ofte. Kunder kommer og vil jobbe med SEO, etter at nettstedet er bygget og publisert. Da er det vanskeligere å skulle forme innhold og funksjonalitet inn i dette rammeverket.

Landskapet passer ikke med kartet.

Men det er ofte for sent, og mange ser mot neste web-prosjekt, og håper det vil gå bedre.

SEO-lenker-og-sokeord-er-viktig-for-en-nettside

De som lykkes med sine nettsider, sparer også tid og ressurser

Mange ser da at de skulle tenkt helt annerledes fra starten av.

Løsningen ligger i å gjøre tingene i riktig rekkefølge, og du bør kartlegge hvilke behov du har for både relevant innhold og hvordan dette bør struktureres.

Bedriftene som tenker riktig i forkant får flere fordeler

Verdien av å blant annet benyttes seg av innsikt og informasjon som ligger i egne data gjør at du kan se tydelig hva du trenger før du starter opp med innholdet og rammeverket.

  • Tidsbesparelser
  • Pengebesparelser
  • De kommer godt i gang og kan lage innhold som er definert i en tydelig innholdsplan

Disse aktørene vinner tid, sparer ressurser og tar marked i søkemotoren.

Saken er at mange hopper over dette og går rett til teknisk utvikling

Ok, de skraper muligens litt i overflaten og kartlegger en struktur.

Men det er ikke nok.

Denne fasen vil du ikke hoppe over om du vil oppnå resultater med SEO

Strukturen din er ikke nødvendigvis basert på analyser og kartlegging av marked, målgrupper og budskap.

Å vende blikket utover i denne sammenheng er ofte en treningssak.

Det å snu "meg" til "deg" er en krevende, men nødvendig oppgave, for å tilpasse seg de du ønsker å nå ut til.

Din oppgave blir å presentere dine produkter, tjenester og løsninger for de besøkende når de vil finne ut mer om deg hvilke fordeler du tilbyr, og hvordan akkurat du kan hjelpe dem.

Hvordan-rangere-en nettside-i-Google

Men hvordan funger trafikk fra organisk søk i praksis?

Folk søker i Google - finner deg - husker deg - og kommer tilbake

SEO (Søkemotoroptimalisering) utløser ikke nødvendigvis et salg i første omgang.

Likevel, vi søker millioner av ganger hver dag i Norge i en søkemotor - primært i Google (som ellers i verden).

  • Hvilken informasjon gir du til de besøkende?
  • Tilfører du verdi og løser problemer for kunder og andre brukere på nettstedet ditt?
  • Er du i det hele tatt til stede i søket når kunden leter etter dine produkter og løsninger?

Ikke vær fraværende i Google når kunder leter etter deg

Det er vel sagt mange ganger, men de fleste salgsprosesser starter her - i Google. Vi vil finne informasjon, sammenligne produkter og løse problemer.

Tilstedeværelsen din her kan derfor være svært viktig.

Så ikke overse dette. Dessverre er det slik at naboen din - konkurrenten - tar den posisjonen om du ikke gjør det.

Den gode nyheten er at du kan ta grep om dette nå!

SEO på nettsidene dine: slik lykkes du [Steg for Steg]

Hva er de viktigste grepene for å lykkes med SEO på nettsiden din?

Det er mye du skal tenke på for å sy dette sammen på best mulig måte.

Søkemotoroptimalisering krever samspill mellom flere elementer.

Jobb riktig når du skal jobbe med SEO

Så hva må til?

Først skal du tenke på disse tingene i arbeidet med søkemotoroptimalisering (SEO):

#1. Rett søkelyset mot verdi og deling av kunnskap på nettsiden din

Dette er det viktigste du kan gjøre for å lykkes med SEO og organisk synlighet i 2023.

Å hive seg på bruken av AI og god maskinlæring, eller gjøre stadig grundigere søkeordsanalyser - dette er ting du neppe kommer utenom i 2023.

Likevel, det MEST VERDIFULLE du kan gjøre er å finne ut hvilken verdi du sitter på for dine brukere og målgrupper.

  • Hvilken kunnskap har du?
  • Hvilke råd kan du gi?
  • Hva kan du hjelpe dem med?

#2. Begynn jobben i dag - konkurrentene får forspranget

Klarer du deretter å gjøre om alt dette til kvalitetsinnhold i egne kanaler (primært nettstedet ditt) har du kommet langt.

SEO_(Search-Engine-Optimization)

Er det i tillegg brukervennlig og lett tilgjengelig å bruke, kan du etter hvert ta en sentral posisjon i bransjen din.

Det med "etter hvert" er viktig å merke seg.

#3. Arbeidet tar tid - men du må likevel gjøre de riktige tingene

Du klarer ikke å skape alt over natta. Men for hver dag som går vil konkurrentene vinne terreng, og skape trafikk til sin nettside.

De som lykkes, har startet for lenge siden.

Det du kan gjøre er å starte opp nå. Med en plan som er riktig for deg.

Vellykket- sokemotoroptimalisering-paa-nettsider

#4. Bygg riktig innhold på nettsiden - systematisk

Du vil måtte jobbe tålmodig og bygge innhold systematisk.

Suksessen ligger i å finne ut hva som er verdifullt for dine kunder.

Dette krever at du analyserer disse og prøver å sette deg inn i deres sted.

Det-er-okte-krav-for- bedre-innhold-i-sok-i-Google

Medisinen vil være innholdet ditt som presenter løsninger.

Skal innholdet ditt bli slagkraftig i konkurranse med andre nettsider, må du ha noen avgjørende elementer på plass.

For å oppnå relevant synlighet, kreves det i økende grad at du sorterer innholdet ditt innenfor relevante tema.

  • Fordi du ønsker å gjøre det enkelt for både mennesker og søkemotor
  • Dette krever innsikt, og relevant bruk av data og faglig kunnskap
  • Du vil måtte kartlegge dette både for søker og søket

#5. Skap et godt samspill på tvers av egne fagfelter

For å lykkes med SEO må du også etablere et faglig godt samspill mellom flere aktører. 

Du trenger en velfungerende relasjon mellom teknologi og rangering, informasjon og forbrukerpsykologi, med mer.

Når dette begynner å gi resultater vil du fort tenke "hvorfor startet vi ikke arbeidet med søkemotoroptimalisering før?".

#6. Tenk helhetlig rundt andre kanaler som sosiale medier

Ta med sosiale medier i beregningen og skap et synlig godt samspill mellom kanalene du benytter.

SEO-og-google-gaar-hand-i-hand

Fra tekst på nettside til Instagram og lignende SOME-kanaler kan du bygge en flyt i markedsføringen din, og presentere budskapet ditt i ulik innpakning, tilpasset de ulike kanalene.

SEO nettside: Oppsummering

Mange nettside-prosjekter feiler fordi bedrifter hopper over de viktigste første stegene med å se på innsikt og analyse.

Både for egen del og for omgivelsene. Da er det vanskelig å plassere seg, og ta en verdifull posisjon i Google og andre kanaler. Ikke bli en av disse! Sørg for å starte i riktig ende 😀

Lykke til med arbeidet!

Om forfatteren

Bjørn Marius Narjord

SEO-spesialist som deler mine beste råd og tips i Intentbloggen. Jeg har over 10 års erfaring med digital markedsføring og synlighet på nett. 

Bjorn-Marius-Narjord-Intent-SEO-og-Digital-Intentbloggen

Se også disse sakene

Kommenter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}